logo F1online.sk

Podľa Marka by sme nemali vyčkávať na nové motorové pravidlá

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala8. 10. 2020

Odchod Hondy nie je z pohľadu Red Bullu vôbec ideálny. Prichádza o svojho dôležitého partnera, s pomocou ktorého sa dostal do súboja o pódiá a občas aj víťazstvá. Otázkou je, čo spraví tím z Milton Keynes teraz? Podľa Helmuta Marka by bolo najlepšie, keby zakročila FIA spolu s Liberty a urýchlila prijatie nových pravidiel.

Honda svoj odchod zdôvodňuje presunom predovšetkým inžinierskych zdrojov na iné projekty, no v celej veci zohrávajú úlohu i peniaze. Vývoj v Sakure vyšiel japonského výrobcu veľmi draho. “Na ich projekty v rámci sériovej výroby budú potrebovať technologické centrum v Sakure,” hovorí pre AMuS Helmut Marko, podľa ktorého aj vysoké náklady zohrali dôležitú úlohu pri rozhodovaní sa Hondy o tom, či zostane alebo odíde. Nuž a celosvetová pandémia bola zrejme posledným klincom do rakvy. “Mali sme už predtým znížiť náklady.”

Spolu s Helmutom Markom by rozpočtový strop na pohonné jednotky privítal aj Christian Horner. Namiesto šetrenia v tejto oblasti však čakajú výrobcov ďalšie náklady. Od roku 2023 má totižto Formula 1 prejsť na CO2-neutrálne palivá.

“Sú to zase len náklady,” pokračuje Marko. “Od roku 2022 budete potrebovať nové hlavy valcov, aby ste motor pripravili na 20-percentné biopalivo. A v roku 2023 budete potrebovať ďalší nový motor na 100-percentné eko-palivá. K motoru treba pripočítať aj tieto náklady, pritom verejnosť si to nijako nevšimne.”

To všetko podkopáva teóriu, podľa ktorej by Red Bull mohol od Hondy odkúpiť duševné vlastníctvo ohľadom pohonnej jednotky a spravovať si ju za pomoci nájdeného motorového partnera sám.

Mario Illien, ktorý s Red Bullom spolupracuje a teoreticky by vedel zastrešiť následný vývoj, zdôrazňuje: “Len na hybridnej sekcii by sme potrebovali ďalších aspoň 50 ľudí. Toto všetko sú náklady, ktoré by musel buď zaplatiť Red Bull, alebo nájsť sponzora.”

Športový poradca Red Bullu nadviazal: “Problém by sa začal v roku 2022, motor by sme museli okamžite prerobiť na biopalivá. Všetci vieme, aké sú tieto technológie komplexné. Aj tieto faktory treba vziať do úvahy.”

Hľadaným partnerom by mohla byť iná automobilka, hovorí sa o Volkswagene. Marko je ale skeptický. “Po dobu štyroch rokov, až do nových pravidiel, nikto nebude chcieť prísť. Všetci vedia, že nemôžete naskočiť do rozbehnutého vlaku a hneď byť konkurencieschopný. Hybridná technológia je na to príliš komplikovaná a drahá.”

“Úplne najlepšie by bolo, keby sme urýchlili prijatie nových motorových pravidiel. Aký by mal ale Mercedes záujem na tom, aby sa niečo zmenilo? Majú optimálnu pohonnú jednotku a s ich výkonnostnou výhodou môžu používať úplne iné nastavenia ohľadom prítlaku. Oni budú v bezpečí.”

“Abiteboul pravdepodobne nevie, či má byť za alebo proti, Ferrari by azda bolo pripravené. Ak budú mať pochybnosti, zrejme zas budú hlasovať proti rozumu. A pri tejto idiotskej potrebe jednomyseľnosti sa toho veľa neudeje,” lamentuje Marko.

Okrem vývoja vo vlastnej réžii môže Red Bull požiadať o dodávky Mercedes, Renault alebo Ferrari. Vždy však bude odoberať produkt, ktorý je šitý na mieru továrenskému tímu, čo nie je z pohľadu majstrovských nádejí ideálne.

Marko nevylučuje ani možnosť odchodu z Formuly 1. “Ak nenájdeme konkurencieschopné riešenie na tento motorový problém, aj to je možnosť.”

Bývalý pretekár a aktívny biznismen napokon potvrdzuje aj fakt, že v kontrakte Maxa Verstappena je záruka konkurencieschopnej pohonnej jednotky. Christian Horner pritom len pred pár dňami uviedol, že v zmluve Maxa Verstappena nie je taká garancia. “Max má v kontrakte klauzulu o konkurencieschopnom motore. To je však aj náš predpoklad. Bez motora, ktorý by nám umožnil vyhrať titul, tento projekt nie je pre nás zaujímavý.”