logo F1online.skF1online.sk

Čo stojí za obrodou Red Bullu? Podľa Stellu zmena svetlej výšky

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 20:10

Sezóna 2025 mala byť podľa papierových predpokladov jedným z najúchvatnejších divadiel za dlhé roky. Po štarte sezóny sme sa z tohto sna museli rýchlo prebrať a akceptovať dominanciu McLarenu. Red Bull však po letnej prestávke napodobnil legendárnu scénu z filmu The Wolf of Wall Street a slovami „I am not leaving“ sa s Maxom Verstappenom znovuobjavil v boji o titul. Ako sa to podarilo?

V zákulisí sa veľa hovorí o novej podlahe, ktorú inžinieri pripravili do Monzy. Red Bull sa rozhodol pokračovať vo vývoji do poslednej chvíle a podľa slov zástupcov tímu má pripravený ešte jeden balík vylepšení, ktorý nasadí niekedy v posledných piatich veľkých cenách sezóny.

Po letnej prestávke sme sa vracali na okruhy v presvedčení, že majstrom sveta sa stane jeden z pilotov McLarenu. Po poruche Landa Norrisa v Holandsku sa misky váh výrazne priklonili na stranu Oscara Piastriho a jedna z potenciálne najvyrovnanejších sezón posledných rokov sa zdala byť rozhodnutá. Red Bull však má po letnej prestávke vynikajúcu formu a Max Verstappen neskončil po návrate z dovoleniek na horšom než druhom mieste.

Holandský pretekár pritom bol silný na pestrej palete okruhov od kľukatého mestského Singapuru po dlhé rovinky v Monze. Ako sa to Red Bullu podarilo? Šéf McLarenu Andrea Stella na to má vlastnú teóriu. „Ak zlepšili auto, tak to znamená, že možno napravili niektoré z možných aerodynamických problémov,“ povedal taliansky inžinier.

„Vieme, že v Monze nasadili novú podlahu a v Singapure nové predné krídlo. Ich jazdci oveľa hlasnejšie hovoria o jazde a kontakte s traťou. Dôvodom ich zlepšenia môže byť skutočnosť, že jednoducho pochopili, ako prevádzkovať svoj monopost pri niektorom z extrémnejších nastavení, napríklad z pohľadu svetlej výšky. Ak by som mal špekulovať alebo si staviť, toto je oblasť, na ktorú by som si stavil,“ povedal Stella.

Je známe, že recept na úspech pri súčasnej generácii monopostov je dostať ich čo najbližšie k zemi a pri tom neopotrebovať dosku. Vysvetlenie šéfa McLarenu má teda logický základ. Ako obstojí v porovnaní s vyjadreniami zástupcov Red Bullu? „Nie je mimo,“ uškrnul sa Helmut Marko na otázku, čo hovorí na teóriu so svetlou výškou a či Red Bull jazdí s nižšou svetlou výškou.

Táto odpoveď zapadá do teórie, že lepšie chápanie monopostu RB21 sa spolu s novou podlahou, ktorá umožnila nastaviť monopost požadovaným spôsobom, podpísali na zlepšení tímu. Na otázku, či by sa pokrok pri nastavovaní svetlej výšky podaril bez novej podlahy, Marko odpovedal: „Bez nej by to nemalo taký účinok.“

Jeho kolega Laurent Mekies však zostal opatrnejší a keď dostal podobnú otázku, nechcel odhaliť, v čom spočíva výrazné zlepšenie jeho tímu. „Rozhodne by som to nepripisoval jednému prvku, napríklad podlahe,“ skonštatoval francúzsky inžinier.

„Myslím si, že takéto tvrdenia by do značnej miery znevážili vynikajúcu analytickú prácu s cieľom identifikovať nevyužité oblasti výkonnosti a nastaviť auto tak, aby sme tieto oblasti využili. Nie je to zásluha jedného faktora, ale kombinácie mnohých, mnohých faktorov,“ pokračoval Mekies.

„Nemáme dôvod niekomu vysvetľovať, čo konkrétne za tým je, ale je to kombinácia viacerých vecí. Samozrejme, každá tisícina sa počíta, podlaha v Monze a každá malá drobná novinka, či už mechanická, alebo aerodynamická, nám pomohli. To všetko spolu s dôkladným hľadaním nastavenia prispeli k zlepšeniu našej výkonnosti,“ dodal šéf Red Bullu.

Súvisiace články

Diskusia