Rozpoltený McLaren: Výzvou vývoj na rok 2021 i bitka o tretie miesto | Magazín F1 - F1online.sk

Rozpoltený McLaren: Výzvou vývoj na rok 2021 i bitka o tretie miesto

Lando Norris
zdroj: Twitter/McLaren

McLaren je v súvislosti s vývojom auta na rok 2021 zrejme v najťažšej situácii spomedzi celého štartového poľa. Problémom nie je obmedzený rozpočet či nedostatok ľudských či technických zdrojov. Výzvou je prechod na motory Mercedes. Aj preto tím z Wokingu už teraz predstavuje vylepšenia smerované k budúcoročnému monopostu.

Na jeseň 2019 vyzeralo všetko tak pekne. McLaren vtedy oznámil, že od roku 2021 prejde od motorov Renault k Mercedesu. Mal mať dostatok času pripraviť sa na nevyhnutné úpravy šasi súvisiace s novou pohonnou jednotkou.

Nebolo prekvapujúce, že britský tím oznámil prechod na Mercedes tak skoro. Spomínate si totiž na september 2017 a oznámenie, že McLaren končí s Hondou a prejde k Renaultu? Tak auto na rok 2018 nebolo tak zlé a pomalé len kvôli nesprávnemu smeru v oblasti aerodynamiky, ale aj kvôli krátkosti času potrebného na implementovanie inej pohonnej jednotky. A možno aj preto v roku 2018 oranžové monoposty viackrát nevideli cieľ pre problémy s výfukom či prevodovkou…

Pandémia narušila plány britskej stajne na hladký prechod na motory Mercedes a spôsobila významné zmrazenie vývoja áut na rok 2021. McLaren teda musí tzv. vývojové žetóny vo veľkej miere použiť na zapracovanie nového motora. Preto už teraz testuje a zapracúva nové aerodynamické prvky aj na sezónu 2021. Prvým krokom bol nový nos, s ktorým Lando Norris odjazdil celý ruský víkend. Vďaka tomu tak McLaren stihol dátum homologizácie väčších častí monopostu, ktorý vypršal 30. septembra, a bude môcť s novým nosom pracovať aj v budúcej sezóne bez nutnosti uplatniť vývojové žetóny.

„Z dôvodu zmrazenia vývoja určitých častí auta počas sezóny sme sa snažili priniesť vylepšenia čo najskôr ako to bolo možné. Preto sme sa rozhodli testovať nové časti krok po kroku okamžite, ako sme ich mali k dispozícii,“ objasnil šéf tímu Andreas Seidl nasadenie nového nosa. Prvé testy nového nosa prebehli v prvom tréningu v Mugelle, a v Soči už s ním Lando Norris odjazdil celý víkend. Na jeho časoch sa však prínos novinky nijako výrazne neprejavil, dokonca sa zdalo, že Carlos Sainz bol počas celého víkendu až do osudnej chyby v pretekoch rýchlejší…

„Pri vývoji sa chceme vydať smerom, ktorý nám naznačili testy nového konceptu nosa vo veternom tuneli. Veríme, že je to správny smer do budúcna. Nový koncept nosa nám umožní odomknúť ešte väčší potenciál z pohľadu výkonu auta,“ hovorí Andreas Seidl. Jeho slová si vieme preložiť aj nasledovne – samotný nos výkon extrémne nezmení, avšak môže ho zlepšiť v kombinácii s novými aerodynamickými prvkami, ktoré na auto pribudnú. „Naším plánom je pravidelne a krok po kroku prinášať časti nového balíčka. Jasným cieľom je odomknúť a využiť potenciál, ktorý sa v aute skrýva.“

Pre tím z Wokingu sú to náročné mesiace – na jednej strane sa snaží vyvíjať na rok 2021 a držať krok s konkurenciou aj v budúcej sezóne, na druhej bojuje o tretie miesto v Pohári konštruktérov. McLaren takto vysoko neskončil od roku 2012, a nesmieme opomenúť ani finančnú hodnotu potenciálneho tretieho miesta. Nula z Ruska však znamená, že Racing Point a Renault sa výrazne priblížili k tretej priečke a celkovo sa zdá, že „papájoví“ s výnimkou Monzy v poslednej dobe strácajú na najbližších rivalov.

„Čo sa týka čistého výkonu, tak Racing Point je od prvých testov v Barcelone jednoznačne najrýchlejším autom v bitke o tretie miesto. Renault tiež od pretekov v Spa urobil výrazný skok dopredu. Aj napriek tomu sme v pretekoch boli v priamom súboji s našimi rivalmi a v kvalifikáciách aj pred nimi. Uvedomujeme si, že urobili krok dopredu. Je teraz len na nás, aby sme tiež urobili progres s naším autom a našli ďalší krok z pohľadu výkonu. Len tak sa môžeme udržať v tejto bitke,“ povedal Andreas Seidl narovinu.

Už ďalší víkend jazdíme v Nemecku. Nízke teploty by McLarenu vadiť nemuseli, problémom môže byť nárazový vietor, ktorý oranžovému autu nerobí dobre a v strede októbra je na Nürburgringu reálnou hrozbou. „Je dôležité zanalyzovať si veci, ktoré sa stali v Rusku, a taktiež si detailne vyhodnotiť prínos nového nosa na Landovom aute. A potom musíme prijať správne rozhodnutia a priniesť vylepšenia, aby sme bitku o tretie miesto udržali pri živote,“ uzavrel Andreas Seidl.

Možno vás zaujme

Komentáre