Domenicali nezavrhuje ďalšiu vojnu dodávateľov pneumatík, ale náklady chce mať pod kontrolou
Spomienkový optimizmus alebo zlatá éra Formuly 1? Nevyčítame fanúšikom, že začiatok nového milénia považujú za najkrajšie obdobie. Burácajúce motory, tankovanie, viacero dodávateľov pneumatík, tabakové reklamy, dievčatá a bezhraničné plytvanie boli pre tú dobu typické. Faktom však je, že tú éru poznačilo aj málo predbiehacích manévrov. Šéf Formuly 1 Stefano Domenicali však jedno z veľkých prianí mnohých nesplní – šport zostáva verný konceptu s jedným dodávateľom gúm pre všetkých.
Nečakaná správa, že do Formuly 1 by sa od roku 2025 mohol vrátiť Bridgestone, bola pre mnohých ako nádych spomienkového optimizmu. Práve táto spoločnosť zvádzala s Michelinom na začiatku nového milénia tvrdú vojnu dodávateľov. Vrcholila v rokoch 2003, 2005 a 2006, keď došlo k zmenám technických pravidiel, ktoré mali spomaliť dominantné Ferrari, aj keď oficiálnym dôvodom bola, samozrejme, bezpečnosť.
Bolo to skutočne pamätné, ale stálo to obrovské peniaze a športu to veľa neprinieslo. Doba sa odvtedy výrazne zmenila, zmizli tabakové reklamy i dievčatá, zakázané bolo testovanie i tankovanie počas pretekov a Formula 1 sa vydala ekonomicky udržateľnou cestou, ktorú symbolizuje jeden dodávateľ pneumatík pre všetky tímy.
Rozpočtový strop a nárast počtu štandardizovaných súčiastok by bolo v roku 2003 považované za podobné „dielo diabla“ ako rovnaké gumy pre všetkých. Aj keď sa to možno mnohým nepáči, toto je najlepšia cesta vpred.
„Spolu s FIA sme sa rozhodli ísť touto cestou, aby sme udržali pod kontrolou náklady v ekosystéme Formuly 1,“ vyhlásil šéf športu Stefano Domenicali.
„To bol hlavný dôvod, prečo sme zanevreli na súboj medzi dodávateľmi pneumatík. Kedysi sme veľa testovali, najazdili sme obrovské množstvo kilometrov a prebiehal mohutný výskum, ale náklady boli naozaj obrovské.“
„Existoval preto dobrý dôvod, prečo sme zanevreli na takéto smerovanie a skúsili to po novom. Je predčasné uvažovať o takejto možnosti smerom do budúcna. V súčasnosti je kontrola nákladov veľmi dôležitá, povedal by som, že aj keď sme sa ešte nerozhodli s určitosťou, zatiaľ nie je na programe dňa zisťovať, čo chceme robiť smerom do budúcna,“ povedal Domenicali.
Stefano však veľmi dobre vie, že toto nie je odpoveď, ktorú by chceli nadšenci Formuly 1 počuť a preto odmietol zadusiť v ich srdciach čo i len drobný plamienok nádeje. „Raz to môže byť relevantná téma, pretože ak to v budúcnosti budete môcť kontrolovať pomocou rôznych mechanizmov pre zisťovanie výšky nákladov, tak prečo nie?“
„Zatiaľ to však nie je na programe rokovaní medzi nami, FIA a desiatkou tímov,“ dodal Domenicali.