logo F1online.sk

Verdikt komisárov: Dvanásť varovaní, žiadne tresty

Nehoda po reštarte VC Toskánska
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala13. 9. 2020

Konkrétneho vinníka obrovskej nehody, ku ktorej došlo na Veľkej cene Toskánska, komisári v rámci svojho vyšetrovania nenašli. Napokon rozhodli, že celkovo dvanástim pilotom, z ktorých každý svojím dielom prispel ku karambolu, udelia varovanie.

Po krátkom výjazde bezpečnostného vozidla a prerušení pretekov sa v Mugelle štartovalo opäť. Pre Giovinazziho, Magnussena, Latifiho a Sainza sa preteky hneď skončili, keď doplatili na nekonzistentné zrýchľovania a spomaľovanie pilotov okolo nich a podľa komisárov aj ich samých.

Komisári si predvolali Magnussena, Latifiho a Kvjata, ktorí boli v čase nehody vpredu, a tak mali najlepšie informácie o tom, čo spôsobilo danú nehodu. Garry Connelly, Loïc Bacquelaine, Mika Salo a Matteo Perini po ich vypočutí, prezretí palubných záberov i telemetrie usúdili, že varovanie treba dať až dvanástim pilotom.

Medzi nimi sú Kevin Magnussen, Daniil Kvjat, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alex Albon, Lance Stroll, Daniel Ricciardo, Sergio Pérez, Lando Norris, Esteban Ocon a George Russell.

“Komisári dospeli k záveru, že prvotnou príčinou incidentu bola nekonzistentná akcelerácia a brzdenie na rovinke po poslednej zákrute, a to vyššie spomenutých jazdcov,” konštatujú komisári vo svojom rozhodnutí. “Komisári vzali do úvahy aj problémy, ktoré spôsobuje umiestnenie kontrolnej čiary na tomto okruhu a túžbu jazdcov získať na reštarte výhodu.”

“Tento incident len podčiarkuje potrebu byť na reštarte obozretný. Poznamenávame, že vznikla obrovská reťazová reakcia, ktorá dramaticky naberala na sile s rastúcou vzdialenosťou od čela štartového poľa. Tiež konštatujeme, že niektorí jazdci sa mohli incidentu vyhnúť, keby auto pred sebou nenasledovali priamo. Tým sa totižto obrali o akýkoľvek výhľad na to, čo sa priamo pred nimi dialo.”

“Udelené boli varovania, keďže podľa názoru komisárov žiaden pilot neniesol celý ani väčšinový podiel viny,” doplnili komisári. Dodajme, že varovanie je akási jemnejšia forma napomenutia — za väčší počet varovaní nehrozí žiaden trest, no každé varovanie je zaznamenané v systéme FIA.

Na margo vtedajšieho lídra Valtteriho Bottasa komisári uviedli, že sa nedopustil konania, ktoré by bolo proti pravidlám. “V rámci pravidiel mal právo určovať rýchlosť.”