logo F1online.sk

Honda má problém. Vývoju motora pre rok 2026 chýbajú zariadenia i ľudia

Pohonná jednotka Honda, útroby monopostu Red Bull RB19
© Pohonná jednotka Red Bullu RB19 (Martin Trenkler)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 9. 2023

Honda do Formuly 1 prichádza a potom z nej odchádza v pravidelných intervaloch. Posledná „prestávka“ nakoniec žiadnou prestávkou nebola, keďže japonská automobilka bude dodávať pohonné jednotky Red Bullu do konca roka 2025 a potom od roku 2026 sa stane partnerom Aston Martinu. Pôvodný plán odísť (na konci roka 2021) sa však negatívne podpísal na vývoji novej generácie motorov.

Nevyspytateľné rozhodovanie predstavenstva japonskej automobilky už Honde pripravilo nemálo vrások i neúspechov. Keď Japonci opustili Formulu 1 na konci roku 2008, ukázalo sa, že na rok 2009 mali pripravené vynikajúce auto, ale z titulu sa nakoniec tešil tím Brawn.

Návrat v roku 2015 poznačila séria obrovských neúspechov. Honda začala s vývojom neskoro a zaostávala prakticky po všetkých stránkach. Trvalo niekoľko rokov, kým sa jej motory premenili na konkurencieschopný produkt.

Problémy šípime aj pred rokom 2026, ktorý bude pre Hondu novou kapitolou. Novým zákazníkom sa stane Aston Martin a portál The Race vo svojom článku upozornil na niekoľko skutočností, ktoré by mali partičke zo Silverstone robiť vrásky.

Nie, Honda v podstate neopustí Formulu 1, keďže plynulo prejde od dodávok Red Bullu k Aston Martinu, ale prijať toto rozhodnutie trvalo nejaký čas. Práve obdobie, počas ktorého si v Honde mysleli, že v F1 končia, môže vyjsť Aston Martin nesmierne draho.

Ako informuje portál The Race, Japonci postupne utlmili prácu na svojej pohonnej jednotke, keďže do hry vstúpilo zmrazenie vývoja motorov. „Mnoho zamestnancov pracujúcich v F1 bolo presunutých do ďalších projektov Hondy v Japonsku. Automobilka takisto predala Red Bullu svoje špecializované pracovisko v Milton Keynes,“ píše The Race.

Počiatočné prípravy na vývoj nového motora pre rok 2026 tak boli negatívne ovplyvnené týmito skutočnosťami. Prechod na novú generáciu motorov tak nebude ani zďaleka taký hladký ako v prípade konkurencie. Generálny riaditeľ Hondy Tošihiro Mibe však tvrdí, že vývojový tím a jeho inžinieri tvrdo pracujú, aby zaistili „skvelú výkonnosť hneď od začiatku“, šéf HRC Kodži Watanabe zas prehlásil, že „podľa nás sme veľa nestratili“.

„Ako informoval portál The Race, Honda potrebovala buď nábor nových zamestnancov, alebo ich výrazné prerozdelenie späť do projektu F1 – v podstate to potvrdil aj šéf HRC F1 Tecuši Kakuda,“ uvádza britský portál.

„Zdroje sú pre nás najzložitejším aspektom, ale získavame ich stále viac a viac,“ priznal Kakuda. „Potrebujeme vyspelejšiu elektrickú technológiu a takisto musíme nájsť dobré riešenie pre spaľovací motor, ktorý bude využívať udržateľné palivá. Veľkou výzvou pre nás je aj problém s ‚menšími zdrojmi‘.“

Tou poslednou vetou odkazoval Kakuda práve na chýbajúcich ľudí. Získať späť tých, ktorí už naplno pracujú na iných projektoch v rámci automobilky, alebo ju opustili, rozhodne nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Preto sa ozývajú hlasy, že Honda potrebuje (a bude potrebovať) nových zamestnancov. Takéto problémy by sme očakávali skôr v prípade Audi, ale Nemci zrejme nie sú jediní.

The Race okrem toho uvádza, že Honda mieni do nového projektu investovať menej. Spomíname si, ako sa v čase kooperácie s McLarenom hovorilo, že Japonci investovali miliardu a stále sa nedokázali dostať na úroveň konkurencie. Britský portál preto s odkazom na vlastné zdroje tvrdí, že Aston Martin bude „významne prispievať“ na vývoj nového motora. Podobne, ako to po roku 2021 robí Red Bull.

„To znamená, že Honda sa môže zaviazať k projektu bez toho, aby ju to finančne vyčerpalo ako predtým,“ píše The Race, ktorý ubezpečuje, že finančné zabezpečenie by malo byť zo strany Japoncov i Britov dostatočné, aby zo spoločného projektu vzišiel konkurencieschopný motor.

Ešte stále však nie je vyriešených niekoľko problémov. Hybridná zložka bude nesmierne dôležitá. Honda v súčasnosti okrem pohonnej jednotky dodáva Red Bullu aj batériové články a podľa Kakudu bude situácia rovnaká aj v prípade Aston Martinu.

Pre tento účel zrejme opäť vytvorí vysunuté pracovisko na britských ostrovoch, ktoré by podľa The Race mohlo nájsť nový domov v supermodernom areáli Aston Martinu v Silverstone.

Ďalšou dobrou správou rozhodne je, že tentoraz Japonci nezačínajú od nuly. Iste, technické, logistické a personálne problémy sa určite vyskytli, ale situácia je odlišná ako v roku 2015.

„Samozrejme, že môžeme využiť súčasné poznatky pri vývoji pre rok 2026,“ povedal Kakuda. „V minulosti Honda zakaždým úplne odstavila svoj projekt v F1 a potom začínala od nuly, ale teraz plynulo pokračujeme a niektorí kľúčoví zamestnanci sú stále členmi nášho projektu. To je dobrá východzia pozícia pre ďalší vývoj.“