logo F1online.skF1online.sk

Komisári udelili Verstappenovi len napomenutia. Aký nebezpečný precedens tým stanovili?

Max Verstappen stojí na konci boxovej uličky
© FOM/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2023

Max Verstappen si už počas kvalifikácie stihol vyplniť večerný program, keďže sa mal dostaviť ku komisárom hneď v troch prípadoch. Vo všetkých FIA skúmala, či pri blokovaní súperov nekonal proti pravidlám. Holanďan nakoniec vyviazol len s dvoma napomenutiami. Trestu v podobe straty miest sa úspešne vyhol aj vďaka dvom rozhodnutiam, ktoré vyvolávajú otázky.

Pre Red Bull bola kvalifikácia hotovou katastrofou už aj bez troch výsluchov Maxa Verstappena. Obhajca titulu vypadol už v druhej časti kvalifikácie a za trojité blokovanie súperov mu hrozil ďalší prepad. Pred novinármi však otvorene priznal, že už mu bolo jedno, či bude štartovať “jedenásty, pätnásty alebo posledný”. Rodina Red Bullu to však očividne až tak “na saláme” nemala.

K jednému incidentu došlo medzi Maxom Verstappenom a Júkim Cunodom, ktorý sa sťažoval na správanie jednotky Red Bullu. Ako sa však môžeme dočítať z verdiktu v tomto prípade, zástupca tímu AlphaTauri sa netradične rozhodol vypočúvania nezúčastniť. Niečo také je vo svete F1 veľkou raritou. A načo by sa tam aj unúval, keď ani nechcel argumentovať proti svojmu vlastnému zamestnávateľovi…

Ak by Verstappen podobne zablokoval iného jazdca a on by v kvalifikácii vypadol predčasne, mohli by sme si byť istí tým, že by pre súpera požadoval trest. Takto však komisári jednali len s Maxom Verstappenom a športovým riaditeľom Jonathanom Wheatleym.

Komisári v tomto prípade udelili Maxovi Verstappenovi len napomenutie za zablokovanie Júkiho Cunodu, keďže Red Bull svojho jazdca neinformoval o blížiacom sa jazdcovi AlphaTauri. Tím tak za svoje pochybenie bude musieť uhradiť pokutu vo výške 5000 eur.

Je to však postačujúce? Keby na vypočúvaní bol prítomný aj zástupca protistrany, azda by argumentoval tým, že taký trest nie je konzistentný s prípadmi z minulosti. Vytiahnuť by mohol napríklad verdikt komisárov z kvalifikácie na VC Monaka. Charles Leclerc vtedy prišiel o tri priečky, hoci komisári vo verdikte uviedli poľahčujúcu okolnosť: Tím ho neinformoval o blížiacom sa Landovi Norrisovi.

“Komisári majú zato, že Leclerc mohol pred tunelom spraviť dosť na to, aby zabránil zablokovaniu, keby ho tím varoval včas,” písali vtedy komisári. Čo je však ešte dôležitejšie: “Komisári preskúmali všetky predchádzajúce tresty za nevynútené blokovanie súperov z posledných pár rokov. V každom jednom prípade činnosť alebo nečinnosť tímu nijako nezmiernila rozsudok, že šlo o nevynútené blokovanie. Preto komisári ukladajú štandardný trest straty troch priečok.”

Komisári pritom uviedli, že pri vynášaní rozsudku hľadali podobne závažné priestupky z tejto sezóny, pričom určite by nemali brať ako poľahčujúcu okolnosť fakt, že Verstappen o aute vzadu nevedel. Čo sa teda zmenilo od VC Monaka? Napríklad štyri mená podpísane pod rozhodnutím v kolónke “komisári”.

Image
Vedikt z VC Monaka, v ktorom komisári neberú ako poľahčujúcu okolnosť fakt, že tím neinformoval Charlesa Leclerca o blížiacom sa Landovi Norrisovi.

Charles Leclerc ťahal za kratší koniec aj na tohtoročnej VC Rakúska. Ani v tomto prípade komisári nebrali do úvahy lenivú vysielačku Ferrari, ktorá ho o Oscarovi Piastrim informovala neskoro. “Rozhodli sme, že hoci to nebola celkom chyba jazdca a absentujúca komunikácia zo strany tímu k tomu výrazne prispela, je nutné udeliť penalizáciu straty miest, keďže Oscar Piastri bol nevynútene zablokovaný, pretože niet pochýb o tom, že sa danej situácii dalo vyhnúť.”

Stáť v boxovej uličke je po novom povolené?

Niečo také sme už dlho nevideli. Max Verstappen sa v druhej časti kvalifikácie rozhodol zastaviť a vyčkávať na konci boxovej uličky aj napriek tomu, že na semafore svietila zelená. Dovedna tam stál štrnásť sekúnd, počas ktorých sa za ním začal tvoriť pomerne dlhý rad monopostov.

Holanďan sa takto snažil vytvoriť si odstup od áut pred sebou. Podľa športového riaditeľa mu to nakoniec aj tak nebolo nič platné, pretože už v piatej zákrute dostihol monoposty, ktoré sa rozhodli pre pomalé výjazdové kolo.

“A hoci pilot nezískal žiadnu očividnú výhodu tým, že neobyčajne dlho čakal na konci boxovej uličky, potenciál tohto činu negatívne ovplyvniť ostatných jazdcov si vyžaduje trest,” stojí v stanovisku štvorice formulových rozhodcov. “A hoci poznamenávame, že autá vzadu mohli Verstappena predbehnúť, je vhodnejšie, ak budú autá vychádzať z boxov za sebou.”

Aký trest si tento čin teda zaslúžil? Podľa komisárov napomenutie. Ľahko si však môžeme predstaviť, aký nebezpečný precedens tým práve stanovili.

Predstavte si situáciu, keď po červenej vlajke zostávajú posledné dve minúty do vyvesenia šachovnicovej vlajky v Q3. Predbežný držiteľ pole position sa na koniec boxovej uličky dostaví ako prvý a po zasvietení zeleného svetla skrátka zostane stáť. Ak budú za ním zoradené aj iné autá, je vysoko pravdepodobné, že už nebudú mať priestor na to, aby stojaceho súpera obišli. Tým, že nestihnú prejsť cieľom pred šachovnicovou vlajkou, zároveň prídu o šancu vylepšiť svoje časy a predbežného lídra ešte preskočiť. Za napomenutie sa to oplatí!

Poviete si, že keby sa prihodilo niečo také, komisári by previnilcovi určite udelili prísny trest. Je preto záhada, prečo to nespravili dnes.

FIA sa pri rozhodnutiach odvoláva na princíp, podľa ktorého skúma len samotný incident, nie aký má dopad na neskoršie situácie. Ak teda niekoho zablokujete a on preto vypadne v Q1, penalizácia má byť rovnaká, ako keď niekoho zablokujete a na jeho konečný výsledok to nemá žiaden materiálny dopad. Podľa tohto princípu by komisári nemali hľadieť na to, či prešibaný pilot odstavením auta na konci boxovej uličky zmaril pokusy ostatných.

Príklad je len ilustračný a treba uznať, že v takomto prípade by komisári určite siahli po inom treste; po treste za nešportové správanie. Situácia však nemusí byť vôbec taká jednoznačná, ak bude záver kvalifikácie zamotanejší. Stačí, aby sa pred koncom Q3 zopakovala dnešná situácia, pri ktorej by sa už veľmi ťažko argumentovalo tým, že Verstappen sa snažil zmariť pokusy ostatných. On sa totiž snažil len si vytvoriť odstup od áut pred sebou.

Skrumáž v treťom sektore

Pri poslednom verdikte komisárom možno len sotva niečo vyčítať. Maxa Verstappena nijako nepotrestali pri údajnom blokovaní Logana Sargeanta, pretože sa nachádzal v klbku niekoľkých monopostov. Niektorí ho predbiehali zľava, iní sprava, a tak sa Holanďan rozhodol zachovať čo čitateľnejšie a nemeniť smer. Komisári toto vysvetlenie akceptovali.

Akceptoval ho aj Logan Sargeant, ktorý incident nedáva za vinu pilotovi Red Bullu.

Súvisiace články

Diskusia