logo F1online.skF1online.sk

Zmena pravidiel ako nástroj pre zmenu rozloženia síl na rošte? Robilo sa to, hovorí Wolff

George Russell
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 9. 2023

Mala by FIA zmeniť pravidlá, aby ukončila dominanciu jedného tímu? Nuž, hneď na úvod treba povedať, že federácia ruku v ruke s F1 popiera, že by niečo také mali vo zvyku. História nás učí, že oficiálne sa pravidlá z tohto dôvodu nikdy nemenia, ale častokrát majú práve toto za cieľ. Takých príkladov poznáme mnoho a svetu to pripomenul aj Toto Wolff.

Nemusíme chodiť do ďalekej minulosti. Spomeňme si napríklad na prelom rokov 2020 a 2021. Nové technické pravidlá mali pôvodne vstúpiť do platnosti v sezóne 2021, ale prišla pandémia a mnohé tímy sa ocitli prakticky bez peňazí.

Bolo preto rozumné odložiť novú kapitolu dejín a s ňou súvisiace obrovské investície. Sezóna 2020 však bola absolútne jednostrannou záležitosťou. Mercedes vyhral štrnásť zo sedemnástich pretekov, pričom ďalšie dve veľké ceny mal vyhrať, ale dopustil sa trochu zbytočných chýb (Lewis Hamilton si v Monze nevšimol signalizáciu o uzavretí boxovej uličky a mechanici v Bahrajne nasadili Georgeovi Russellovi nesprávne pneumatiky), takže vyhliadka na rok 2021 sa zdala byť dosť pochmúrna.

FIA sa však rozhodla zasiahnuť a pod rúškom bezpečnosti zmenila pravidlá v oblasti podlahy. Odôvodnila to neočakávaným zrýchľovaním monopostov, takže v záujme bezpečnosti bolo nevyhnutné spomaliť. Na spomalenie monopostov si však vybrala oblasť, ktorá bola považovaná za najsilnejšiu stránku Mercedesu.

Podobný „modus operandi“ nájdeme v každej podobnej zmene pravidiel v minulosti. Aj keď oficiálnym dôvodom nikdy nebolo spomaliť toho najrýchlejšieho, aj rok 2021 ukazuje, že presne to sa nakoniec stalo.

„V roku 2021 sme stratili jazdecký titul z mnohých dôvodov,“ povedal médiám šéf Mercedesu Toto Wolff. „Jedným z nich boli posledné preteky, ale ďalším zavedenie pravidiel s cieľom zredukovať našu výhodu.“

„Rok 2020 bol v našom podaní strašne dominantný. Podľa mňa bol monopost W11 najdominantnejší, aký sme kedy mali. Pred koncom sezóny však padlo rozhodnutie zmeniť pravidlá a odrezať časť podlahy. Bola za tým snaha zastaviť nás,“ prehlásil Wolff.

„Pozrite sa na výsledky sezóny 2021. Neboli sme takí konkurencieschopní ako Red Bull, ale v Silverstone sme dokázali z auta odomknúť väčší potenciál a vrátiť sa späť do boja o titul. Zmena pravidiel však mala jasný cieľ zmeniť rozloženie síl na rošte,“ dodal Wolff.

Súvisiace články

Diskusia