Hamilton chcel experiment ukončiť, no ani Russell nehovorí o istom postupe do Q3
Bez štipky experimentovania sa vám len sotva podarí nájsť najvhodnejšie nastavenia monopostu. Niekedy to však nedopadne dobre a už po pár kolách je vám jasné, že tadiaľto to nepôjde. V piatok sa to stalo Lewisovi Hamiltonovi, ktorý sa v sobotu istotne vyberie cestou Georgea Russella. To však neznamená, že má miestenku do Q3 zaručenú, ozýva sa Russell.
- Lewis Hamilton: “O koľko som pomalší na maximálke? Na rovinke.”
- Inžinier Peter Bonnington: “Na Georgea strácame asi 5 km/h. Je to o čosi viac ako na simulátore.”
- LH: “Kde v prvom sektore sa nabralo tých šesť desatín? Sú to len dve rovinky…”
- PB: “Je to hlavne na rovinkách, ale trochu strácame aj medzi prvou a druhou zákrutou.”
Toto je prepis vysielačkovej komunikácie medzi Lewisom Hamiltonom a jeho inžinierom Peterom Bonningtonom z druhého tréningu. Sedemnásobnému šampiónovi už v tej chvíli bolo zrejmé, že na trati a s takýmto nastavením v podstate stráca čas.
- LH: “Radšej by som zamieril do boxov a celé to zmenil.”
- PB: “To by narušilo väčšinu nášho programu, v tom je ten problém, Lewis.”
Čo sa vlastne Hamiltonovi stalo? Mercedes po prvom tréningu siahol po iných nastaveniach a Hamiltonovi pridal niekoľko bodov prítlaku. Komunikačný riaditeľ Bradley Lord už počas jázd zhodnotil, že realita sa dosť líšila od simulácií. “V zákrutách mu to až tak nepomáhalo, ale na rovinkách prichádzal o veľa,” poznamenal.
Lewis Hamilton nakoniec obsadil až sedemnáste miesto. O kvalifikačnú simuláciu na mäkkej zmesi sa ani nepokúšal, keďže tušil, že to nebude mať veľký význam. Verí však, že návrat k nastaveniam z prvého tréningu bude predstavovať krok vpred.
“Tento piatok sa dosť podobal na ostatné piatky,” pustil sa do hodnotenia Lewis Hamilton. “V prvom tréningu sme začali dobre. S autom som bol dosť spokojný, a potom sme spravili pár zmien. Pred druhým tréningom toho obyčajne viete nájsť viac, ale v našom aute sa v druhom tréningu jazdí ťažšie. Práve skúmame nazbierané dáta. Som si istý, že v noci to napravíme.”
Nič nie je vo Formule 1 jednoduché a neplatí to ani pre piatkové analýzy. “Na aute môžeme zmeniť tisícku vecí. Musíte však vedieť, v čom spočívajú vaše problémy, či sú mechanického charakteru, či ide o teploty, aerodynamický balans… Dnes v noci tomu prídeme na koreň.”
Postup do Q3? Uvidíme…
George Russell s menším zadným krídlom bol o čosi spokojnejší. Veľkú dieru do sveta i napriek tomu nespravil. Jeho čas 1:22,176 stačil len na deviate miesto. Ukázalo sa, že konkurencia je v Monze obzvlášť silná a aj postup do Q3 môže byť problematický.
“Bude to veľmi tesné ako vždy medzi McLarenom, Astonom, Ferrari a dokonca aj Williamsom. Budeme to musieť zvládnuť na jednotku, aby sme sa vôbec dostali do Q3. Čaká nás tesná bitka,” predpovedá George Russell.
Mercedes má však jedného žolíka, ktorým je tzv. alternatívna alokácia pneumatík. Znamená to, že v Q1 budú môcť jazdci nasadiť len tvrdú zmes, v Q2 stredne tvrdú a až bitka o pole position prebehne na softoch.
Strieborným šípom to mierne pomôže s postupom do Q3. “Na stredne tvrdej a tvrdej zmesi sme boli pomerne konkurencieschopní, ale keď sme nasadili mäkké pneumatiky, tak sme neboli takí rýchli, ako sme dúfali. Väčšinou ide o samotnú pneumatiku, ktorú sa vám nedarí dostať do optimálneho okna. Musíme sa z toho poučiť.”
“Na tvrdej a stredne tvrdej zmesi sme však boli konkurencieschopnejší. Budeme musieť nájsť niečo, čo nás posunie vyššie poradím. Ak trafíte do čierneho, na štarte môžete stáť v druhom rade. Ak cieľ trochu miniete, pokojne sa ocitnete na ôsmom alebo desiatom mieste. Z tohto pohľadu je to vzrušujúce,” pokračoval pilot strieborných šípov.
V sobotu nás čaká bitka o zákryt, ktorá môže byť veľmi napínavá. Aká však bude nedeľa? Čo sa hovorí v padoku? “Myslím, že v pretekoch to budú mať všetci náročné. Máme tenučké zadné krídla, a pri nich je efekt zákrytu pomerne malý. Na kvalifikáciu sa bude klásť väčší dôraz ako obyčajne.”