logo F1online.sk

Russell volá po úprave parc fermé počas šprintérskych víkendov

George Russell
© Twitter/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár20. 8. 2023

Počas bežných podujatí sa pravidlo parc fermé začína na monopost jazdca vzťahovať až po treťom voľnom tréningu, respektíve v momente, keď s ním pilot vyjde v kvalifikácii po prvýkrát na trať. Dovtedy môžu mechanici na aute podniknúť všakovaké úpravy, a to beztrestne. Akonáhle sa však započne parc fermé, počet úkonov, ktoré možno vykonať, sa rapídne zníži. V prípade šprintérskych víkendov, v priebehu ktorých majú pretekári naporúdzi len jeden voľný tréning, je toto pravidlo ešte o poznanie prísnejšie. Nastavenia musia zostať nepozmenené už po FP1, čo mnohí pretekári, vrátane Georgea Russella, poriadne kritizujú.

Pri bežných, „rádových podujatiach“, majú piloti k dispozícii až tri voľné tréningy. Pred tým, než ide do tuhého, tak na trati strávia množstvo času, stihnú sa s autom dostatočne oboznámiť a zvoliť si – vo väčšine prípadov pre jazdcov – ideálne pretekové nastavenia.

Počas šprintérskeho víkendu však pretekári disponujú len jedným hodinovým tréningom. V takomto prípade sa tak situácia drasticky mení a piloti sa musia behom 60 minút s autom zžiť a lusknutím prsta sa rozhodnúť, ako monopost ešte vylepšiť a s čím naopak vládne spokojnosť.

Niet divu, že mnohí tak v zhone stavia na zlú kartu a následne sa trápia tak v šprinte, ako aj v nedeľných pretekoch. George Russell preto vedenie Formuly 1 vyzýva, aby sa v prípade šprintérskych víkendov začalo pravidlo parc fermé vzťahovať na jazdcov o čosi neskôr, než je tomu teraz.

„Nepáči sa mi, že po prvom voľnom tréningu už nemožno meniť nastavenia auta,“ vyšiel s kožou na trh Russell. „Nikto tak síce nevie, ako na tom kto je, čo môže byť vzrušujúce, ale je to akoby ste dali tenisovému hráčovi raketu až hodinu pred začiatkom finále vo Wimbledone a povedali mu: ´tu máš, povznes sa nad to a pusti sa do toho´ – a to, samozrejme, bez predchádzajúceho tréningu.“

„V iných športoch to takto nefunguje. Chápem, prečo k niečomu takému pristupujeme, ale bolo by fajn, ak by sme mohli na aute vykonávať počas víkendu, do určitého momentu, isté zmeny.“ Šampionát Formuly 1 je aktuálne pozastavený, keďže sa na pretekárov a tiež zamestnancov vzťahuje dlhá, takmer mesiac trvajúca letná odstávka. Russellovi sa táto „pauzička“ v polovici sezóny náramne pozdáva a vie si predstaviť, že by k niečomu obdobnému dochádzalo aj v zimných mesiacoch.

„Domnievam sa, že letná prestávka je skvelá vec pre každého jedného v tomto športe,“ poznamenal 24-ročný Brit. „Všetci sme tu nesmierne motivovaní a odhodlaní, myslím si, že každý sa cíti tak trochu ako bojovník a ide mu len o to sa presadiť.“ Práve preto je toto obdobie „ničnerobenia“ podľa víťaza minuloročnej Veľkej ceny Sao Paula také dôležité.

„Vďaka letnej prestávke totálne zresetujete, omladnete a zároveň možno dostanete nejaké nápady, ako sa zlepšiť. Som rád, že ju máme a pokiaľ viem, hovorí sa už aj o zimnej prestávke, ktorá by samozrejme pomohla viac inžinierom a dizajnérom v továrni. Nakoľko je tento brutálny šport neuveriteľne intenzívny, považoval by som to pravdepodobne za dobrý krok,“ doplnil Russell.