logo F1online.skF1online.sk

VC Belgicka: Dominantný Verstappen najskôr rozobral Péreza, potom sa vysmial súperom

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2023

Neuveriteľná šnúra Red Bullu pokračuje. Červení býci si aj na posledných pretekoch pred letnou prestávkou dokázali zachovať svoju neporaziteľnosť, keď Max Verstappen zahanbil nielen svojho tímového kolegu, ale aj celý zvyšok štartového poľa. Na pódiu mu robili spoločnosť Sergio Pérez a farby Scuderie Ferrari hájil Charles Leclerc.

Máme za sebou ďalšie predstavenie, ktoré režíroval Max Verstappen. Nikoho to neprekvapilo ani napriek tomu, že štartoval zo šiesteho miesta. Pred štartom v padoku nepadali stávky o to, na ktorej priečke sa umiestni, ale v ktorom kole sa dostane do čela pretekov.

Max Verstappen si hneď na úvod polepšil o dve pozície a už po desiatich kolách sa ocitol na druhom mieste. Zostávalo mu poraziť jediného súpera, a síce vlastného tímového kolegu Sergia Péreza.

Po zastávkach v boxoch si ho doslova vychutnal. V rovnom boji na nových mediumkách sa Verstappen prehnal okolo Péreza na rovinke Kemmel. Stávku vyhrali tí, ktorí tipovali, že sa dostane na čelo pretekov v sedemnástom kole.

Následne začal rutinérsky navyšovať svoj náskok a po druhej zastávke v boxoch sa doslova vysmial z konkurencie aj svojho tímového kolegu. S novými mäkkými pneumatikami najskôr zajazdil nové najrýchlejšie kolo pretekov, za čo ho inžinier skritizoval. Holanďan si bol však istý svojou rýchlosťou a pokračoval v zbesilej jazde. Stav pneumatík mu nerobil najmenšie starosti.

Na ďalšie napomínanie inžinierom Gianpierom Lambiasem odvetil: “Môžem zatlačiť aj o trochu viac a zastavíme ešte raz, bude to taký malý tréning pitstopov!” zabával sa v kokpite a Lambiase na boxovom múriku zrejme zagúľal očami.

Red Bull je v tejto sezóne stopercentný. Dokázal vyhrať všetkých pätnásť pretekov vrátane troch šprintov. Takisto zveľadil rekord, ktorý ešte donedávna držal McLaren z roku 1988: Tím z Milton Keynes ovládol už 13 veľkých cien v rade.

Sergio Pérez sa dostal pred Charlesa Leclerca hneď po štarte pretekov a bezpečne sa na nej doviezol až pod šachovnicovú vlajku. Keďže nepokazil kvalifikáciu, dnes sa nemohol tešiť ani z titulu jazdca dňa; fanúšikov jeho jazda vôbec neohromila, veď interný súboj prehral na celej čiare a v cieli mu na Maxa Verstappena chýbalo viac než 22 sekúnd. Tímu však zabezpečil double, s čím musí byť vedenie spokojné.

Tretie miesto si vybojoval Charles Leclerc. Monačan bol v nedeľu pomerne osamotený a väčšinou sa zdržiaval na bronzovej pozícii s odstupom pred Lewisom Hamiltonom. Pre Ferrari je to veľmi cenná trofej, keďže Carlos Sainz preteky nedokončil.

Čo sa Španielovi stalo? Už v prvom kole odstúpil Oscar Piastri, keď sa pilot McLarenu v prvej zákrute ocitol medzi Carlosom Sainzom a bariérou. Zverák sa uzatváral a nakoniec došlo ku kontaktu. Poškodenie bolo príliš veľké a Austrálčan odstavil svoj McLaren vedľa trate. Carlos Sainz takisto utrpel poškodenie na pravej bočnici, podľa tímu sa mu výrazne posunul aerodynamický balans.

S deravou bočnicou Sainz pokračoval, ale veľmi rýchlo padal poradím. Ferrari azda dúfalo, že preteky preruší červená vlajka a mechanici stihnú auto opraviť, ale nič také nebolo na programe. Sainz odstúpil z pretekov v 23. kole.

Lewis Hamilton získal štvrtú priečku a hoci na Verstappena stratil takmer 50 sekúnd, iba on dokázal aspoň trošička pokaziť náladu dvojnásobnému šampiónovi. Na konci pretekov totiž absolvoval extra zastávku v boxoch a uchmatol mu bod za najrýchlejšie kolo pretekov.

Aston Martin dnes nemal tempo na to, aby pohrozil najlepšej štvorici. Keď Lewis Hamilton v dvanástom kole zamieril do boxov, pred piatym Lanceom Strollom mal už vypracovaný dostatočný náskok na to, aby nestratil ani jednu priečku. A nič s tým nedokázal spraviť ani Fernando Alonso, ktorý obsadil piate miesto. Lance Stroll do tímovej kasy prispel dvoma bodmi za deviatu priečku.

George Russell sa po štarte z ôsmeho miesta rozhodol pre stratégiu, ktorá aspoň na papieri nevyzerala veľmi vábne. Mercedes však dokázal manažovať stredne tvrdé a mäkké pneumatiky na jednotku. Druhý Mercedes tak končí šiesty.

Po odstúpení Oscara Piastriho to s McLarenom vyzeralo zle-nedobre, ale nebolo to nič oproti tomu, čo sa dialo v nasledujúcich minútach. Lando Norris sa v prvej časti pretekov prepadával rýchlosťou blesku.

McLaren absolútne neodhadol správnu mieru prítlaku a zadné krídlo malo na rovinkách priveľký odpor, aby sa Norris ubránil pred súpermi s DRS. Svoj tím žiadal, aby mu našiel čistý vzduch, pretože inak bude padať poradím. Do boxov dorazil medzi prvými a asi jedno kolo bol na čistom vzduchu. Keď však naňho začali reagovať súperi, na rovinke Kemmel si s ním dokázali poradiť s prstom v nose, dokonca aj dvaja naraz.

Krátko po Verstappenovom manévri na Sergia Péreza začalo kropiť, no nie dostatočne intenzívne na to, aby sa do hry dostali intermediálky. V náročných podmienkach mali menšie problémy viacerí jazdci vrátane Maxa Verstappena. Holanďan na moment stratil kontrolu nad svojím monopostom v Eau Rouge, no ustál to a pokračoval v navyšovaní svojho náskoku.

McLaren, ktorý sa v tejto fáze zdal byť už odpísaný, zrazu ožil. S extra prítlakom a na nových softoch bol o dve až tri sekundy na kolo rýchlejší ako všetci ostatní. So súpermi si dokázal poradiť v technickom druhom sektore. Pneumatiky toto tempo nemohli vydržať donekonečna, ale Norris to profesorsky zmanažoval a do cieľa dorazil na staručkých gumách, ktoré mali za sebou 27 kôl.

O posledné bodované priečky sa zvádzali napínavé súboje. Nakoniec mal navrch Esteban Ocon, ktorý si v 38. kole krásnym manévrom poradil s Júkim Cunodom. Japonec v službách AlphaTauri uzavrel najlepšiu desiatku.

Image

Šampionát F1 pokračuje po letnej prestávke Verstappenovou domácou Veľkou cenou Holandska. Na ďalšie preteky budeme čakať do 27. augusta.

Súvisiace články

Diskusia