logo F1online.sk

Williams bojuje o rovnosť šancí, ale top tímy sa nechcú vzdať svojej výhody

Logan Sargeant
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2023

Súčasné vedenie Williamsu na čele s novopečeným šéfom Jamesom Vowlesom kuje veľké plány, ako dostať legendárnu stajňu na pozície, ktoré budú svedčať jej menu. Je to však cesta na dlhú trať, ktorú britskému tímu ešte predlžujú súperi. Nechcú sa totiž vzdať svojej výhody a nastoliť v padoku skutočnú rovnosť šancí.

Tak si to predstavte. Idete na Tour de France, ale pretekáte na staručkom Sobi 20, zatiaľ čo vaši súperi na karbonových cesťákoch. Nemáte však na výber, pretože vo vašej továrni vám chýbajú technológie na to, aby ste pripravili rovnako dobrý stroj ako konkurencia.

Ak to preženieme, môžeme povedať, že v takejto pozícii sa ocitol Williams. Za posledné roky až desaťročia sa v Grove nakopil taký veľký investičný dlh, že pri súčasných rozpočtových stropoch ho nie je možné vymazať.

Darmo sa tak top tímy dušujú, ako dobre je nastavená dnešná Formula 1 s rozpočtovými stropmi (na operačné výdavky, OpEx) a odstupňovanými alokáciami pre veterný tunel a CFD, keď tímy na chvoste tento extra čas nedokážu efektívne využiť. Aby sa skutočne mohli dotiahnuť na taký Red Bull, Ferrari či Mercedes, potrebujú mať aj rovnaké zázemie.

Ako ho však vybudovať pri súčasných pravidlách, ktoré umožňujú investovať do infraštruktúry 36 miliónov dolárov (kapitálové výdavky, CapEx) v priebehu štyroch rokov? Top tímy majú šťastie, že si svoje továrne budovali ešte za čias, keď vo Formule 1 neplatili takmer žiadne finančné obmedzenia.

Dva návrhy bez dostatočnej podpory

Na piatkovom zasadnutí Komisie F1 sa preto rozoberala aj možnosť, ako pomôcť tímom so zastaraným vybavením. V princípe sa objavili dve možnosti. Tou prvou je prosté navýšenie rozpočtu na kapitálové výdavky na 50 alebo 70 miliónov pre všetkých bez rozdielu. Táto alternatíva našla podporu medzi tímami, ale proti sa postavili zástupcovia FIA a F1. Takáto zmena by šla totiž proti duchu znižovania nákladov. Aj veľké tímy by naďalej mohli intenzívne investovať do svojich tovární.

Druhá alternatíva hovorí o tom, že navýšenie rozpočtu na kapitálové výdavky bude istým spôsobom odstupňované. Samozrejme, tento návrh už medzi tímami nezožal taký veľký úspech, a preto FIA v správe z piatka konštatuje, že o veci sa bude ďalej rokovať.

“Ako asi tušíte, plošné navýšenie malo najväčšiu podporu, pretože by z neho profitovali všetky tímy v štartovom poli,” uviedol James Vowles po piatkovom zasadnutí. “Pre šport to nie je správne riešenie. Avšak, vo Williamse by sme radšej podporili aj plošné navýšenie ako žiadne, čo je dnešná situácia. V prípade posudzovania od prípadu k prípadu, ako asi tušíte, bolo zdvihnutých rúk menej. Mňa doslova začala bolieť ruka z toho, ako dlho som ju musel mať vo vzduchu.”

Každý má svoje záujmy

Vowlesa teraz čaká neľahká úloha presvedčiť tímy, aby na návrh predsa len kývli. V padoku sa hovorí, že by mal mať podporu Alpinu, McLarenu, Alfy Romeo a AlphaTauri, no pri ostatných celkoch je ich postoj nejasný, resp. sú proti.

Pre Williams je to však životne dôležité. “Pár dní po mojom príchode, teda 20. februára, som prehlásil, že my vo Williamse potrebujeme pomoc. S našou infraštruktúrou v továrni nedokážeme bojovať o popredné priečky. To platí aj dnes.”

“Je nešťastné a som z toho sklamaný, že po piatich mesiacoch sme sa na stretnutí len točili v kruhoch. A do istej miery sa aj budeme, pretože všetci v miestnosti chcú mať istotu, že v porovnaní s ostatnými nestratia,” hovorí o zákulisnom politickom boji Vowles. “Neexistuje, aby Williamsu umožnili rozšíriť infraštruktúru, keď je v šampionáte na siedmom mieste. Ostatným tímom by uškodilo, keby sme do nej naliali milióny, iní zas majú vlastné záujmy. Niektorí na to nemajú peniaze alebo ich nechcú minúť, ďalší sa boja zmeny. Zjednotiť všetkých ľudí v miestnosti v priebehu dvoch hodín nie je možné.”

Hraničný termín na uzavretie finančných pravidiel sa posunul zo septembra na koniec októbra. FIA má dovtedy za úlohu nájsť riešenie, na ktoré pristúpia všetky strany. Bude však musieť komunikovať hlavne s tímami na čele.

“Nie je prekvapením, že tímy na chvoste pri väčšine hlasovaní dvíhali ruku takmer jednohlasne, ale tí vpredu až na pár výnimiek nie,” povzdychol si Vowles. “Ja naozaj verím, že toto je pre dobro športu. Uznávam, že my na tom môžeme zarobiť viac ako iní, no potrebujeme to, aby sme v nedeľu nevedeli, kto vyhrá, a aby neexistovala dominancia, akú sledujeme dnes.”

“Myslím si, že by to športu prospelo. Každý má mať možnosť sa výkonnostne zlepšiť a posúvať vpred, no dnes to tak nie je. Ťažko povedať, čo sa zmení za tie dva mesiace, keď sa o tom budeme opäť baviť. Všetci sa totiž boja o svoju pozíciu v šampionáte, aký to bude mať na nich dopad a ako by Williams mohol zosilnieť.”

“Dúfam však, že sa všetci zhodneme na tom, že Williams je jedným z tímov s najhorším zázemím, a že to treba napraviť. Ešte to skúsime a uvidíme, či sa nám podarí ostatných presvedčiť, aby zmenili názor,” nádeja sa šéf tretieho najstaršieho tímu.

Súvisiace články