logo F1online.skF1online.sk

Nanič formát, nanič auto, lamentoval po piatku Hamilton

Lewis Hamilton
© Filip Škripko
Milan Kubala
Milan Kubala21. 7. 2023

Tohtoročná Veľká cena Maďarska by mohla dostať prívlastok aj experimentálna. Formula 1 skúša nový pneumatikový formát, ktorý však mnohým jazdcom vôbec nevonia. Po chuti nie je ani Lewisovi Hamiltonovi. Sedemnásobný majster sveta má pocit, že zbytočne kazí divácky zážitok.

Formula 1 ide so svojimi zelenými aktivitami čoraz ďalej. Najnovšie si chce posvietiť na počet pneumatík, ktoré prináša na jednotlivé veľké ceny. Preto tento víkend testuje, čo sa stane, ak ich počet zníži: Namiesto trinástich majú piloti k dispozícii len jedenásť pneumatikových sád. Ak by takáto zmena bola zavedená natrvalo, Pirelli by ročne vyprodukovalo o takmer 4000 pneumatík menej, ktoré by navyše nebolo nutné nikam dopravovať.

To má však zásadný dopad na piatkové tréningy; tímy si pred kvalifikáciou a pretekmi obyčajne odložia sedem pneumatikových sád, takže na všetky tri tréningy im zostanú len zvyšné štyri sady. V piatkových tréningoch sa tak musia uskromniť. Väčšina jazdcov si musela vystačiť s jednou sadou na jeden tréning.

“Mali sme len jednu sadu pneumatík. Nie je to bohvieaký formát s týmito zmenami. Znamená to, že jazdíme menej,” povzdychol si Lewis Hamilton, keď sa mal po tréningu vyjadriť k novinke. Podľa neho existujú aj lepšie zelené riešenia.

“Po každom víkende sa vyhadzuje kopa pneumatík do dažďa, možno by sa mali pozrieť na ne alebo niečo podobné, nie ukracovať fanúšikov o akciu na trati,” zdôraznil sedemnásobný šampión. Pirelli navyše po každom víkende zničí všetky sliky, ktoré sa neminuli, aby zabezpečilo, že všetci dostanú totožný produkt.

Keby Lewisa Hamiltona v piatok trápilo len to, zrejme by nepôsobil takým skormúteným dojmom. Pilotovi Mercedesu však robil vrásky na čele aj monopost W14, ktorý v Budapešti akoby zabudol, že je potomkom majstrovských predkov.

“Nemal som vôbec dobrý pocit. Mal som pocit, akoby sa dnes naše auto zhoršilo,” povzdychol si Lewis Hamilton, ktorý bol nútený odjazdiť druhý tréning na použitej stredne tvrdej zmesi, a tak obsadil až šestnáste miesto. “Dnes v noci však budeme pracovať na nastaveniach. Dúfame, že zajtra to bude tak ako pred rokom, keď to spočiatku bolo hrozné, ale zvrátili sme to zmenami v nastaveniach. V noci na tom popracujeme a dúfame, že v sobotu na tom budeme lepšie.”

George Russell sa ocitol na ešte horšej pozícii. V druhom tréningu bol najpomalším pilotom v celom štartovom poli, keďže aj on sa musel uskromniť. “Pravdupovediac som sa necítil až tak zle. Samozrejme, mal som úplne iný program ako ostatní, keďže sme nasadili len jednu sadu pneumatík, aj tá bola použitá z prvého tréningu. Časy na kolo teda neodrážajú realitu. Som si istý, že sobota bude lepšia.”

“Snažíme sa zlepšiť. Vieme, že postupom víkendu zvykneme byť na tom lepšie, čo je tá správna postupnosť. Aj počas tohto jedného tréningu sme sa naučili pár zaujímavých vecí,” prezradil víťaz minuloročných pretekov v Sao Paule.

Na čo si s inžiniermi posvietia? Čo sa dá na aute vylepšiť, aby bol Mercedes v sobotu o čosi konkurencieschopnejší? “Mal som trochu problémy s priľnavosťou. Moje pneumatiky neboli v správnom okne ani počas stintov s plnou, ani počas stintov s prázdnou nádržou. Musíme pochopiť, čo to spôsobilo, či by sme v kvalifikácii mali voliť pomalšie alebo rýchlejšie výjazdové kolá, ako manažovať stint v pretekoch, či máme na to tlačiť viac alebo skôr šetriť.”

“Keď len sedíte v kokpite a nevidíte dáta, tak je niekedy ťažké prísť na to, či pneumatiky chladli alebo sa zohriali a kde sa mali teplotne nachádzať, aby ste šli rýchlejšie. Nebol to najlepší piatok, ale toto nie je prvýkrát, čo v piatok večer niečo také hovorím. Soboty a nedele zvyknú byť lepšie,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia