logo F1online.skF1online.sk

Verstappen nezaváhal ani v Silverstone, Norris predviedol životnú jazdu

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 7. 2023

Red Bullu sa vo Veľkej Británii podarilo niečo, čo v histórii Formuly 1 dokázal len jediný tím, a vybojoval si jedenáste víťazstvo v rade. Napodobnil tým McLaren, ktorého jazdec Lando Norris robil Maxovi Verstappenovi spoločnosť na pódiu po vskutku majstrovskej jazde. Trofej za tretie miesto poputuje do vitríny Lewisa Hamiltona, ktorý v závere zviedol krásny súboj so svojím krajanom, ale tentoraz ťahal za kratší koniec.

Boj o prvú priečku bol tentoraz zamotanejší ako obyčajne, no len trochu. Max Verstappen totiž prišiel o svoju prvú priečku hneď po štarte, keď sa pred neho natlačil Lando Norris, čo sa takmer podarilo aj Oscarovi Piastrimu.

Keď sa však pneumatiky Red Bullu dostali na prevádzkovú teplotu, zdalo sa, že McLaren na čele ho brzdil. Domáci miláčik Lando Norris sa musel brániť, no darilo sa mu to len do piateho kola, keď Verstappen využil DRS zónu na rovinke Hangar a prvú priečku si na brzdách vzal späť.

Čakali sme, že po úspešnom predbiehacom manévri už Maxa Verstappena nikdy nikto neuvidí, no nebolo to celkom tak. Holanďanovi robil problémy premenlivý vietor a Lando Norris s Oscarom Piastrim sa dokázali držať Red Bullu pred sebou. Na zvyšok štartového poľa získavali cenné desatinky sekundy i s pomocou DRS. Na štvrtej priečke zatiaľ jazdil Charles Leclerc, ktorý odolával tlaku zo strany Georgea Russella na mäkších pneumatikách.

Sergio Pérez sa medzitým posúval zo svojej štartovej pätnástej pozície. Postupne si poradil so Sargeantom, Strollom — Esteban Ocon odstúpil — a v 16. kole sa po manévri na Alexa Albona dostal do bodovanej desiatky. Pred sebou mal však ešte veľa práce; na pódium už strácal šestnásť sekúnd.

Na konci osemnásteho kola rozbehol zastávky v boxoch Charles Leclerc, ktorý McLaren aspoň napohľad dostal pod tlak. Papájový tím sa musel rozhodnúť, či bude pokrývať pokus o undercut a preorientuje sa na dvojzastávkovú stratégiu, alebo zostane na trati a pokúsi sa dôjsť do cieľa na jeden pitstop.

Boxový múrik nakoniec nezareagoval a papájoví pokračovali v jazde rovnako ako Max Verstappen, ktorý si už stihol vypracovať päťsekundový náskok. A McLaren dobre spravil. Leclerc bol na nových tvrdých pneumatikách pomalší, resp. rovnako rýchly ako McLareny na starých mediumkách, a tak pokus o undercut absolútne nevyšiel.

V 32. kole nám veľkú cenu zamotalo odstúpenie Kevina Magnussena, ktorého pohonná jednotka zafučala, zahorela a zadymila. Piloti na čele to využili na lacný pitstop a Lewis Hamilton sa dostal pred Oscara Piastriho. McLarenu však malo robiť starosti niečo iné: I napriek tomu, že Lando Norris žiadal svoj tím, aby na posledný stint zvážil mäkkú zmes, McLaren mu obul tvrdé gumy. Lewis Hamilton a George Russell na tretej, resp. piatej priečke mali rýchlejšiu mäkkú a stredne tvrdú zmes.

Norris bol v posledných kolách pod obrovským tlakom. Sedemnásobný šampión naňho útočil v každej zákrute a keď riaditeľstvo pretekov povolilo systém DRS, zdalo sa, že Norrisove kolá na druhej priečke sú zrátané. Fanúšikovia McLarenu však boli veľmi príjemne prekvapení, keď sa ich favorit dokázal držať vpredu. Lewis Hamilton na to tak tlačil, že o pár minút svoje pneumatiky “uvaril” a následne odpadol. V cieli stratil na Norrisa takmer tri sekundy.

Verstappenovi sa v poslednom stinte nepozdávala mäkká zmes, ale aj tak bol o sedem desatín rýchlejší ako jeho súperi a dokonca si pripísal aj bod za najrýchlejšie kolo pretekov.

Zemiakovú medailu dostáva Oscar Piastri, ktorý podal vyzretý výkon na rakúskej špecifikácii monopostu MCL60. Počas pretekov si zachoval chladnú hlavu a vo vysielačke prehovoril len málokedy. Koncentrovať sa čisto na svoju jazdu sa vyplatilo.

George Russell berie piatu priečku. Mercedesu celkom dobre vyšla stratégia so štartom na mäkkej zmesi, ktorú dokázal udržať pri živote prekvapivo dlho. V úvodnom stinte neustále tlačil na Charlesa Leclerca, až kým mu Ferrari neuvoľnilo cestu.

Sergio Pérez sa po štarte z pätnásteho miesta posunul o deväť priečok. Nie je to výsledok, ktorý by si želal, ale vzhľadom na kvalifikačné patálie sa musí zmieriť aj takouto minimalizáciou škôd.

Aston Martinu dochádza dych. Súperi nasadzujú jeden balík vylepšení za druhým, čo zelené monoposty odsúva do úzadia. Fernando Alonso ani v Silverstone nedokázal držať krok s čelom pretekov a v závere sa dokonca musel brániť pred Alexom Albonom.

Scuderia Ferrari bude chcieť na tieto preteky čím skôr zabudnúť. Charles Leclerc zastavil zbytočne skoro a obul tvrdú zmes, ktorá očividne nefungovala podľa predstáv. Hoci Monačan na nových hardoch nedokázal byť rýchlejší ako McLareny na starej stredne tvrdej zmesi, Carlos Sainz dostal na svoj druhý stint takisto hardy. Klincom do jeho rakvy bolo 46. kolo, keď ho v priebehu piatich zákrut predbehli Sergio Pérez, Alex Albon aj Charles Leclerc.

O svoju jedenástu priečku prišiel Lance Stroll, ktorý z pretekov vyradil Pierrea Gaslyho. Počas súboja v predposlednej zákrute vyšiel mimo trať a vrátil sa na ňu vskutku nevyberaným spôsobom — Pierreovi Gaslymu zničil zavesenie ľavého zadného kolesa, za čo ho komisári “odmenili” päťsekundovou penalizáciou za spôsobenie kolízie.

Šachovnicovú vlajku nevideli už len Kevin Magnussen — Haasu zlyhala pohonná jednotka — a Esteban Ocon zaznamenal únik hydraulickej kvapaliny.

Šampionát Formuly 1 pokračuje o dva týždne pretekovou dvojičkou v Maďarsku a Belgicku.

https://pbs.twimg.com/media/F0mz0IEacAA15mF?format=jpg&name=medium

Súvisiace články

Diskusia