logo F1online.sk

McLaren pri nasadení tvrdej zmesi rátal s tým, že môže prísť o druhé miesto

Lando Norris
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala10. 7. 2023

McLaren si záver nedeľných pretekov zbytočne skomplikoval. Keďže Landovi Norrisovi nasadil tvrdú zmes, vystavil sa riziku, že ho na studených hardoch predbehnú súperi na čerstvých mäkkých pneumatikách. Šéf tímu Andrea Stella však vysvetlil, že obutím tvrdej zmesi v skutočnosti minimalizoval risk, aj keď len pri zastávke v boxoch.

Keď Kevin Magnussen odstavil svoj monopost na rovinke Hangar, riaditeľstvo pretekov najprv spustilo fázu VSC. Až po pár desiatkach sekúnd si uvedomilo, že monopost tak rýchlo neodprace a rozširujúcu sa olejovú kaluž ani nehovoriac. Preto na trať vyslalo Bernda Mayländera.

McLaren okamžite po spustení fázy VSC a následnom výjazde safety caru vedel, že situáciu treba využiť a Lando Norris musí bezpodmienečne zastaviť u svojich mechanikov. Musel si však uvedomovať, že pár kôl sa odjazdí za bezpečnostným vozidlom a do konca už nezostane veľa času, tak prečo mu nasadil tvrdú a nie mäkkú zmes?

Nechápal to ani Lando Norris, ktorý sa však na svoj tím nehneval. Keďže získal druhé miesto, v konečnom dôsledku mu to bolo jedno, a tak len vtipkoval, že jeho inžinieri sú “v niektorých veciach ešte stále amatéri”, a že možno ho chcel otestovať samotný Zak Brown.

Výkonný šéf McLarenu sa počas neutrálnej fázy spojil so štábom Sky Sports a prezradil, že McLaren chcel Norrisovi nasadiť čerstvé pneumatiky — keďže novú mäkkú zmes nemal, tak od nej dával ruky preč. Poznamenajme, že ani Max Verstappen, Lewis Hamilton a Fernando Alonso už nemali žiadne nové softy a napriek tomu ich obuli.

Ako však po pretekoch ozrejmil šéf tímu Andrea Stella, dôvod bol v skutočnosti iný. “Počas fázy VSC sme chceli nasadiť tvrdé pneumatiky, pretože by sme nemali žiaden problém s ich zahriatím.”

To je pravda, no prečo obuli tvrdú zmes, aj keď vedeli, že za safety carom to môže byť problém? “Keď sa fáza VSC zmenila na riadny výjazd bezpečnostného vozidla, my sme už mierili do boxov. Všetko bolo pripravené na nasadenie tvrdých pneumatík. Zmena na poslednú chvíľu by znamenala operačný problém.”

“Ak máte pripravenú partiu mechanikov s tvrdými pneumatikami a zrazu sa rozhodnete pre mäkké, znamená to, že chlapci s gumami musia vbehnúť do garáže, sňať z pneumatík dečky a s gumami sa vrátiť. Vznikla by z toho nepríjemná situácia a mohlo to zdržať náš pitstop,” vysvetlil nástupca Andreasa Seidla.

Určite si ešte spomeniete na minuloročný pitstop Carlosa Sainza, počas ktorého mali mechanici na svojich pozíciách len tri pneumatiky. McLaren sa tomuto chcel vyhnúť. Na druhej strane stojí za zamyslenie, či by mechanici nemali byť schopní vziať si iné pneumatiky za približne 40 sekúnd, ktoré uplynuli od oznámenia výjazdu safety caru po Norrisov príchod pred garáž.

A za zmienku stojí ešte jedna vec: Pred spustením fázy VSC Lewis Hamilton strácal na Landa Norrisa takmer dvanásť sekúnd. Do boxovej uličky tak vstúpil s pätnásťsekundovým časovým oneskorením. To by McLarenu bohato stačilo, aj keby sa pitstop o pár sekúnd natiahol.

Tak či onak, McLaren pri svojom rozhodnutí rátal s tým, že gumy budú po reštarte studené. Dokonca bol zmierený, že by mohol prísť o svoje druhé miesto. “Nemysleli sme si, že nastane situácia, keď bude obrovský rozdiel v zahriatí tvrdej a mäkkej sady,” pokračoval s odkazom na fakt, že v Silverstone je veľa rýchlych tiahlych zákrut, kde teploty pneumatík rýchlo stúpajú.

“Ak by sme zvládli prvé štyri zákruty, tak potom vás čaká deviata zákruta (Copse), kde už vygenerujete celkom slušné teplo. Preto sme pri rozhodovaní stavili na jednoduchosť,” popisoval uvažovanie boxového múrika Stella. “Nechceli sme meniť alokáciu pneumatík pri pitstope, pretože by to znamenalo výrazné zdržanie. A keďže sme akceptovali, že na reštarte by nás to mohlo stáť azda jednu pozíciu, toto bolo najrozumnejšie.”