VC Rakúska sa zmenila na festival trestov. Tragikomédiu v Spielbergu ovládol Verstappen
Piloti, ktorí ešte nedostali trest, nech sa hlásia u súdruha Žinčicu. Tak by sme mohli zosumarizovať nedeľnú Veľkú cenu Rakúska, ktorú nebolo jednoduché si naplno vychutnať. Pôžitok zo sledovania pretekov nám kazilo nespočetné množstvo porušení traťových limitov, za ktoré komisári rozdávali jednu penalizáciu za druhou. Max Verstappen bol však takmer bezchybný a na konto si pripísal už 42. víťazstvo v kariére. Na pódiu mu robili spoločnosť Charles Leclerc a Sergio Pérez.
Max Verstappen dnes síce nezvíťazil systémom štart-cieľ, a tak sa nepriblíži k celkovému rekordu F1 v počte odjazdených kôl na čele za sebou, ale to ho bude len sotva trápiť. Dôležité preňho je, že opäť podal suverénny výkon. Na konci pretekov si dokonca vyžiadal extra zastávku v boxoch, aby ukoristil aj posledný možný bod víkendu za najrýchlejšie kolo. Jasne demonštroval, že tento rok nemá súpera.
Ferrari sa po predstavení balíčka noviniek jednoznačne zlepšilo. Charles Leclerc si vybojoval druhé miesto a po pretekoch konštatoval, že sa v monoposte cítil podstatne lepšie. To isté určite platí aj pre Carlosa Sainza. Španiel síce na pódium chýbal, keď sa ho v poslednom stinte trochu nemotorne snažil predbehnúť Sergio Pérez, no s obrovskou rýchlostnou výhodou — a pomyselnou stratégiou hrubej sily — sa na pódium predsa len vyštveral. Po štarte z pätnásteho miesta nemusí smútiť, no aby mohol byť stopercentne spokojný, mal obsadiť druhé miesto. Víťazstvo Maxa Verstappena by totiž určite neohrozil.
Hlavnou témou víkendu však nebude Verstappenov triumf, ale neuveriteľný chaos s traťovými limitmi v posledných dvoch zákrutách. Rovnako ako v kvalifikácii, tak i v pretekoch mali komisári plné ruky práce s ich kontrolovaním.
V prvých kolách sme síce od FIA nič nepočuli, no keď Lando Norris upozornil, že Lewis Hamilton ich porušuje prakticky v každom kole, akoby sa so správami o prekročení bielych čiar roztrhlo vrece. Problémy mal spočiatku najmä spomínaný Hamilton, ktorého auto “vôbec nezatáčalo” a ako prvý dostal aj päťsekundovú penalizáciu.
Určite však nezostal sám. Posledné varovanie v podobe čierno-bielej vlajky dostalo až jedenásť jazdcov, z nich sme napočítali sedem mien s päťsekundovými penalizáciami (Hamilton, Cunoda, Sainz, Albon, Gasly, Sargeant, Magnussen). Komisári nakoniec netrestali piatimi sekundami každé ďalšie porušenie pravidiel. V opačnom prípade by ich počet nabral astronomické hodnoty. Dodatočný desaťsekundový trest dostal len Júki Cunoda, keď bielu čiaru prekročil siedmykrát.
A keď sme už pri penalizáciách, rovno doplňme, že Esteban Ocon si odpykal päťsekundovú za nebezpečné vypustenie z boxov a Nyck de Vries totožnú za vytlačenie Kevina Magnussena z trate.
Ale späť k pretekom, ktoré už po úvodnom kole prerušil výjazd bezpečnostného vozidla. V prvej zákrute totiž zostalo množstvo úlomkov, keď Júki Cunoda vrazil do Estebana Ocona. Po reštarte sa pozície prakticky nemenili a priebeh veľkej ceny nám až v trinástom kole poriadne zamotalo odstúpenie Nica Hülkenberga a fáza VSC. Na výhodnú zastávku ju využilo takmer celé štartové pole, no niektorým pomohla viac než iným.
Piloti Ferrari mali smolu v tom, že FIA ohlásila fázu VSC vo chvíli, keď sa už nachádzali na úrovni vjazdu do pitlane. Na rozdiel od Hamiltona a Norrisa tak prezuli o kolo neskôr, čo Norrisovi s Hamiltonom umožnilo predbehnúť Carlosa Sainza. Ferrari totiž prezulo gumy na oboch autách naraz, pre čo Sainz musel v boxoch spomaliť… A ani zastávka nebola bezchybná.
Španiel v službách Ferrari však dnes jazdil naozaj skvele. S oboma súpermi si dokázal poradiť a s Norrisom aj druhýkrát, keď si počas druhej zastávky odpykal svoju penalizáciu a spadol tesne za bývalého tímového kolegu. V závere ešte zviedol spomínanú bitku so Sergiom Pérezom, v ktorej však ťahal za kratší koniec na starších gumách a s pomalším monopostom.
Na piatom mieste skončil jazdec dňa Lando Norris. McLaren si aspoň trochu vynahradil sklamanie zo soboty, a k desiatim bodom sa dopracoval po sympatickej jazde a početných súbojoch.
Fernando Alonso dnes nenamútil toľko vody, koľko na predchádzajúcich veľkých cenách. Aston Martinu preteky nevyšli, keď Lance Stroll stratil počas VSC. Neutrálna fáza sa totiž skončila práve vo chvíli, keď sa on nachádzal v boxoch. Nakoniec musel zvádzať boje o TOP10 a presedlať na papierovo menej výhodnú trojzastávkovú stratégiu. Zelené monoposty tak berú šieste a desiate miesto.
Vo štvrtom rade skončili Mercedesy. Lewis Hamilton si nepomohol päťsekundovým trestom a počas pretekov bolo cítiť, akú má skleslú náladu. Zasahovať musel dokonca aj Toto Wolff, ktorý doslova prosil sedemnásobného majstra sveta, aby pokračoval v jazde s autom, ktoré nespĺňalo jeho požiadavky.
Na bodoch sme mali ešte Pierrea Gaslyho. Alpine si jeho zásluhou pripisuje dva body za deviate miesto.
Konečné poradie VC Rakúska po odpykaní a započítaní všetkých trestov:
- Značky
- VC Rakúska 2023