logo F1online.sk

Magnussen: Na de Vriesovi vidieť, že si zúfalo zachraňuje kariéru

Kevin Magnussen
© Filip Škripko
Milan Kubala
Milan Kubala3. 7. 2023

Kevin Magnussen a Nyck de Vries sa v nedeľu stretli na trati dvakrát a v oboch prípadoch ťahal za kratší koniec pilot Haasu. Ako však zhodnotili komisári, de Vries si pri svojej obrane počínal nepovolene. Magnussen to aj chápe, vraj na jeho agresívnej jazde bolo vidieť, že mu aj na chvoste štartového poľa ide o veľa.

Piloti Haasu a AlphaTauri pokračovali v tom, čo načali už v Kanade. Určite si spomeniete na ich spoločný výjazd mimo trať v tretej zákrute, ku ktorému došlo po tvrdom súboji. A keďže Magnussen je veľkým zástancom tvrdých súbojov, azda na rozdiel od iných de Vriesovi nič nevyčítal. Len zhodnotil, že on nie je ten pravý, kto by sa mal sťažovať na vystrkovanie lakťov.

Na VC Rakúska sa na trati stretli niekoľkokrát, no kľúčové boli dva momenty. Najskôr si Magnussen s de Vriesom zmeral sily v pravotočivej štvrtej zákrute, keď sa holandského jazdca pokúsil predbehnúť na vonkajšej strane, no nezostalo mu tam dosť miesta. Komisári to vyhodnotili ako pretekový incident, no keď neskôr došlo k podobnej situácii v šiestej zákrute, boli už prísnejší a de Vriesovi udelili päťsekundový trest. Vo verdikte skonštatovali, že Magnussen bol “jasne na de Vriesovej úrovni, a potom pred ním”, takže mal právo na priestor o šírke aspoň jedného vozidla.

“Dostal trest, všakže? Takže ma vytlačil, no asi len preteká o svoju budúcnosť,” zamyslel sa Kevin Magnussen, ktorý už tiež istotne počul chýry o tom, že Helmut Marko dal de Vriesovi štyri veľké ceny na zachránenie si vlastnej kariéry v F1. “Možno je v trochu zúfalej situácii, takže k tomu nemám čo povedať. Dostal trest, tak to chodí.”

Ďalšou dôležitou témou nedeľných pretekov bolo (ne)dodržiavanie limitov trate. Kevin Magnussen sa previnil štyrikrát, čo v konečnom zúčtovaní znamenalo pätnásť trestných sekúnd. Na jeho výslednej pozícii to však veľa nezmenilo, so stratou jedného kola predbehol len Júkiho Cunodu.

“Je to zábavný okruh. Ale takto je to totálna sprostosť,” zareagoval namrzený Dán. “Všetko to pokazilo, celú zábavu. Nemôžete na to zatlačiť, tak je lepšie mať okolo trate prirodzené limity.”

Niektorí piloti tvrdia, že tieto prirodzené limity na Red Bull Ringu sú. Napríklad Pierre Gasly má pocit, že pri výjazdoch mimo trať dochádza k poškodeniu monopostu. Magnussen s ním súhlasí. “Ja si v skutočnosti myslím, že Red Bull Ring má prirodzené limity pri týchto nízko posadených autách a rýchlych zákrutách. Ak prekročíte hranicu trate, tak nebudete rýchlejší.”

“Viem, že FIA hľadá lepšie riešenie. Podľa mňa by bolo vhodnejšie zvoliť na každej trati pragmatický prístup. Nemyslím si však, že by sa FIA táto situácia páčila. Nemôžeme to zvaľovať na nich,” zastal sa riaditeľstva pretekov a komisárov. Problém je niekde inde; vo vyasfaltovaných zónach.

Nico Hülkenberg odstupuje z VC Rakúska (LAT Images/Haas)

Haasu nedeľa nevyšla. Jeho želiezkom v ohni bol Nico Hülkenberg, ale ten musel odstúpiť už po odjazdení dvanástich kôl. Šachovnicovú vlajku nevidel ako jediný. “Prevodovka už nefungovala, posilňovač riadenia bol fuč. Myslím, že problém mal hydraulický charakter.” Haas vo svojom pretekovom sumáre uvádza, že monopost odstavil pre “problémy s pohonnou jednotkou”.

Je však otázne, či by Haas vôbec bodoval. Stále ho trápi ten istý problém, ktorý sa len v kvalifikácii premieňa na veľkú zbraň — veľmi rýchlo dokáže zohriať svoje pneumatiky. “Už v prvom stinte na strednej zmesi sme videli, že pneumatiky ničíme rýchlejšie ako ostatní. Autá za nami nás dostávali pod tlak. Ocitli sme sa v začarovanom kruhu, z ktorého niet východiska.”

“Toto je dlhodobý problém. Musíme ho odstrániť pri vývoji, nasadením nových komponentov a zlepšením charakteristík monopostu, hlavne po stránke aerodynamiky. To je však ťažká úloha,” povzdychol si Nemec.