logo F1online.skF1online.sk

Albon si nevedel vysvetliť výlet do štrku, Williams zas rieši záhadu podlahy

Alex Albon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala26. 6. 2024

Osemnáste a dvadsiate miesto je vizitkou Williamsu z VC Španielska. Pre stajňu, ktorá chce prilákať Carlosa Sainza, to nie je lichotivý výsledok. Na druhej strane však priebeh víkendu nebol vôbec hladký. Obe polovice garáže riešili aspoň jednu záhadu.

Alex Albon dorazil do cieľa na osemnástej priečke. Nebyť výletu do štrku, pre ktorý stratil dovedna až dvanásť sekúnd, mohol sa ešte pobiť s Magnussenom a Bottasom o šestnáste miesto, ale to by bolo všetko. Williamsu cez víkend chýbala rýchlosť.

Najvzrušujúcejším momentom jeho pretekov, ktorý ho dostal aj do výberu opakovaných záberov réžie, sa stal práve prejazd cez štrk v štvrtej zákrute. Náhlu zmenu v správaní auta si nevedel vysvetliť a veľmi nápomocný nebol ani jeho inžinier.

Alex Albon: Dopekla, čo to bolo?!
James Urwin: Z našej strany všetko vyzerá OK.
Albon: Nie, nie je to OK. Netvrď to po piatich sekundách.
Urwin: Vidíme nejaké poškodenie predného krídla.
Albon: Áno, ale aký bol problém s autom. Predné krídlo ma nezaujíma.
Urwin: V tejto chvíli si myslíme, že to bolo prosté zablokovanie kolies, ale skúmame to.
Albon: Určite to nebol vietor alebo niečo také? V štvrtej zákrute. Naozaj to nechápem, keď monopost spraví takú vec.
Urwin: Áno, vyzerá to tak, že to bol pravdepodobne vietor. V tej chvíli dosiahol náraz 17 km/h.

Nakoniec sa Alex Albon dozvedel pravú príčinu, no trvalo to niekoľko kôl. Medzitým musel mať oči na stopkách. Z jeho pohľadu bol výlet do štrku nečakaný. “V štvrtej zákrute som šetril pneumatiky, takže to bolo trochu zvláštne. Chcel som odpoveď, pretože poznám limity monopostu a toto ten limit nebol.”

“Potom sme si uvedomili, že to bol silný náraz vetra. V tej chvíli sme to nevedeli, takže pri prejazde štvrtou zákrutou som bol zakaždým obzvlášť opatrný,” povedal na margo posledných kôl veľkej ceny.

Williamsu sa v Monaku podarilo získať prvé dva body v sezóne a šéf stajne James Vowles avizoval viacero vylepšení. Williams sa však nikam neposúva, čo podľa Albona súvisí s charakterom okruhu. “Prišli sme na tradičnejší okruh. Samozrejme, jazdíme s nadváhou a máme o čosi menej prítlaku ako ostatní. My máme výhodu na tratiach, ktoré sú trochu iné. Boli to náročné preteky a vedeli sme, že také budú. Od Rakúska a Silverstone čakáme viac.”

Vymenili tri podlahy, ale chýbajúci prítlak nenašli

Logan Sargeant skončil beznádejne posledný. Na predposledného Valtteriho Bottasa mu chýbalo viac ako dvadsať sekúnd. V kvalifikácii to nebola o nič väčšia sláva, takisto získal posledné 20. miesto.

Šéf tímu Vowles prezradil, že monopost Logana Sargeanta má z nejakého záhadného dôvodu menej prítlaku ako ten Albonov. Americký jazdec sa pritom tešil, že konečne bude mať rovnakú špecifikáciu auta ako jeho kolega, no zatiaľ sa mu to nesplnilo. V úvode roka sa anomália s chýbajúcim prítlakom objavila na Albonovom monoposte.

“Obe autá sa dostali do zvláštnej situácie, keď sme zmerali menší úbytok prítlaku,” vysvetlil James Vowles. “Udialo sa to na niekoľkých podujatiach, typicky skôr na Alexovej ako Loganovej strane. Logana to tu však postihlo s tromi rôznymi podlahami.”

“Na prvý piatkový tréning sme mali pripravenú podlahu, o ktorej vieme, že je v dobrom stave. Na nej mal štartovať, ale zaregistrovali sme s ňou úbytok prítlaku. To isté sa zopakovalo po výmene podlahy v druhom tréningu a presne taká situácia nastala aj po ďalšej výmene za úplne novú podlahu v kvalifikácii,” priblížil trampoty Logana Sargeanta.

Z teoretického hľadiska mali byť podlahy identické. Ich výmenou chcel tím zabezpečiť, že budú aj osadené na milimeter správne v tej optimálnej pozícii. “Dokonca aj v tom stave sme videli stratu prítlaku, to sa dialo aj na Alexovej strane.”

Ak vymeníte tri rôzne podlahy a stále registrujete stratu, chyba zrejme nebude v podlahe. “Takže buď to nemeriame správne, čo je celkom možné, alebo je na aute iný prvok, ktorý má na to vplyv a my ho nechápeme.”

“Je to frustrujúce, pretože súčiastku moderného auta Formuly 1, akou je podlaha, sa snažíte umiestniť s presnosťou na desatinu milimetra. Takže ani to nie nezvyčajné,” poznamenal na margo možnosti, že by stratu bola spôsobila istá odchýlka v osadení podlahy. “Teraz potrebujeme ísť do Rakúska a Silverstonu, pokračovať v testoch a pochopiť, čo mení tieto hodnoty alebo či tým hodnotám máme veriť.”

Súvisiace články

Diskusia