Nové autá budú extrémne pomalé, varuje Albon. Russell s Hamiltonom súhlasia
Medzinárodná automobilová federácia vo štvrtok predstavila monoposty novej generácie. Aj keď autá budú zrejme vyzerať príťažlivo, z hľadiska pretekania či výkonnosti to môže byť krok vedľa. Viacero pilotov v padoku už poukázalo na výrazné spomalenie v zákrutách.
Predstavené motorové regule spravili do plánov Formuly 1 veľké diery. Namiesto toho, aby sa pri návrhu šasi mohli tvorcovia pravidiel koncentrovať len na to, ako zmenšiť turbulencie monopostu či vylepšiť pretekanie, tieto diery museli plátať. Tak napokon vyzerajú aj nové monoposty; aby pohonná jednotka zvládla ťahať 768-kilové monštrum v celom kole, aerodynamický odpor auta musel byť rôznymi opatreniami znížený o 55 percent, čo však so sebou prinesie aj 30-percentnú redukciu prítlaku.
V zákrutách to bude cítiť. “Nechcem nič hodnotiť predčasne, ale myslím si, že budú veľmi pomalé, priam extrémne pomalé,” hodnotí nové autá Alex Albon. “Myslím, že v zákulisí sa toho robí veľa, aby rýchlosti ku koncu roviniek nezačali klesať s týmto MGU-K a vecami okolo. Stále však treba zabrať. Videl som časť z našej práce a k niektorým tratiam aj grafy rýchlosti. Je to dosť pomalé.”
Pilot Williamsu nechce byť len večný kritik a uznáva, že za niektoré veci treba FIA pochváliť. Zrejme však nie za to, čo spôsobila nedomyslenými motorovými pravidlami. “Po stránke veľkosti áut si myslím, že sme nastavili správny kurz. Nehovorím len negatívne, myslím si, že sú tu pozitíva aj negatíva. Zdá sa však, že aby sme vykompenzovali to, čo spôsobujú motorové pravidlá, sa všetko ostatné extrémne komplikuje.”
“S aerodynamikou sme sa vybrali takou cestou, že by som bol radšej, keby sme mali jednoduchšie motory, možno viac štandardizovaných súčiastok v motoroch, a vrátili sa k pravidlám, ktoré by boli o čosi jednoduchšie,” poznamenal Albon.
Niektorí jazdci si už vyskúšali nové monoposty aj na simulátoroch, keď pomáhali s usmerňovaním nových pravidiel. Lewis Hamilton medzi nimi chýbal, ale o výsledky sa zaujímal. “Rozprával som sa s niektorými jazdcami, ktorí v autách jazdili na simulátore — ja som na ňom nejazdil. Povedali mi, že sú dosť pomalé, takže uvidíme, či je to ten správny smer.”
“Z hľadiska udržateľnosti, najmä po stránke pohonnej jednotky, je to však odvážny krok správnym smerom,” hľadá pozitíva sedemnásobný šampión. “Musíme len zabezpečiť, aby boli autá efektívne, rýchle, predstavovali posun vpred, a aby sa pretekanie v skutočnosti zlepšilo.”
Aktívna aerodynamika predstavuje na jednej strane premárnenú príležitosť, keďže jej účelom bude len kompenzovať poddimenzovanú pohonnú jednotku a nijak jazdcom nepomôže pri predbiehaní. Na druhej strane to azda môže predstavovať ďalší spôsob, ako predsa len byť ekologickejší; znížením odporu na rovinkách sa ušetrí palivo aj energia.
“Myslím, že autá pre rok 2026 sa budú výrazne líšiť od tých dnešných,” zapojil sa do debaty George Russell z Mercedesu. “Na rovinkách budeme oveľa rýchlejší, no autá budú pomalšie v zákrutách a možno aj z hľadiska celého kola.”
Samotná rýchlosť v zákrutách však nemusí byť problém. Aj preteky F2 či F3 ponúkajú skvelé divadlo, hoci sú výrazne pomalšie ako Formula 1. “Je nás 20 jazdcov a my sme azda jediní, kto to pocíti. Keď sledujete autá v televízii, možno ani neviete povedať, či idú v zákrutách rýchlosťou 250 alebo 200 km/h. Keď sledujem MotoGP, stále to vyzerá rýchle a to zákrutami prechádzajú o 100 km/h pomalšie ako monoposty Formuly 1. Takže vždy je tu nejaký kompromis, musíme len vyčkať a uvidíme.”
A hoci na rýchlosti v zákrutách až tak divákovi nezáleží, bude treba dohliadnuť, aby monoposty z juniorských sérií náhodou nepredbehli kráľovnú motoršportu…