Alonso to s novými autami nevidí ružovo: 30 kíl? Nemožné, hovorí
O málo menšie a o málo ľahšie. Nové monoposty pre rok 2026 majú byť podľa FIA „svižné“, ale s drobným zmenšením a drobným odľahčením nebudú oveľa svižnejšie než tie súčasné. Okrem toho, mnohí už teraz poukazujú na skutočnosť, že splniť minimálny váhový limit bude nesmierne náročné.
Medzinárodná automobilová federácia pritom mala pôvodne ešte ambicióznejšie plány. Nové pravidlá hovoria o minimálnej hmotnosti 768 kilogramov – o 30 menej než dnešné monoposty –, ale v niektorých rozhovoroch lietali dokonca čísla ako 740 kíl. Nakoniec zvíťazil kompromis, ale boss Williamsu James Vowles len pred pár dňami upozornil, že v roku 2026 sa nedostane na hmotnostný limit ani jeden tím.
„Myslím si, že dosiahnuť odľahčenie o 30 kíl je nemožné,“ vyhlásil bez okolkov Fernando Alonso. „Ak má 50-percent výkonu pohonnej jednotky pochádzať z batérie, tak len to spôsobí nárast hmotnosti o 20 až 30 kilogramov.“
„Ak teda chcete ubrať 30 kíl, potrebujete súčasné autá odľahčiť o 60 kilogramov. Pre tímy je to pravdepodobne nedosiahnuteľný cieľ. Majú na to dva roky a ako vždy vo Formule 1, čo je nemožné v roku 2024, bude v roku 2026 realitou, pretože pre tímy pracujú veľmi múdri ľudia,“ dodal Alonso.
Niektorí jazdci si už novú generáciu monopostov vyskúšali na simulátoroch. Samozrejme, ide len o prvé prototypy, ktoré čaká ešte viac ako rok a pol vývoja, ale za súčasného stavu sa všetci zhodujú na jednom – na simulátore sú nové autá veľmi pomalé.
„Uvidíme. Nechcem hovoriť, keď o tom ešte nič neviem, ale budú veľmi pomalé, extrémne pomalé,“ vyhlásil pilot Williamsu Alex Albon. „Predpokladám, že sa veľa pracuje na tom, aby rýchlosť ku koncu rovinky neklesala. Stále si myslím, že na tom ešte treba zapracovať. Keď vidím rýchlosti na niektorých tratiach, tak sú tieto autá dosť pomalé.“
„Pokiaľ ide o nižšiu hmotnosť, tak si nemyslím, že to dostanete zadarmo. Je to skôr na odhodlaní tímov pri odľahčovaní. Myslím si, že zmenšovanie áut je správny smer. Zdá sa, že sa všetko extrémne komplikuje pre nové motorové pravidlá. Ja by som uprednostnil jednoduchšie pohonné jednotky,“ povedal Albon.