Ferrari si pomohlo aj testami pneumatík. Je tu silnejšie, uznáva Marko
Piatok v Kanade sa určite nezaradí k tým najpriamočiarejším. O “zábavu” sa nám najskôr postarala technika, v predĺženom druhom tréningu nás zas mohol prekvapiť pomerne rozladený Red Bull. Helmut Marko priznal, že takéto problémy v piatok nečakal, a zároveň avizuje, že Maranello má z konkurencie najväčšie predpoklady vyzvať úradujúcich majstrov sveta. Zaujímavosťou je, že mu pomohli aj testy pneumatík Pirelli.
Tím z Milton Keynes má pred sebou dôležitejšie preteky ako obyčajne. Vedenie červených býkov totižto svojej stajni vytýčilo jasný cieľ: Red Bull má na domácu Veľkú cenu Rakúska vycestovať ovenčený 100 víťazstvami vo Formule 1. Dosiahnuť tento míľnik nie je žiadna banalita. V histórii kráľovnej motoršportu to dokázali len legendy medzi tímami: Ferrari, McLaren, Mercedes a Williams.
Zatiaľ to však na spanilú jazdu Red Bullu nevyzerá. Monopostu RB19 sa nedarí vysporiadať sa so špecifikami montrealského okruhu, najmä hrboľatým povrchom a prejazdmi cez obrubníky. Ak chcete v Kanade zajazdiť dobrý čas, tieto dva aspekty jazdy musíte zvládnuť na jednotku.
Ani športový poradca Red Bullu Helmut Marko nie je spokojný s tým, ako prebehol piatkový program. “Je jasné, že pri práci na aute musíme zabrať. Monopost je príliš nepokojný,” poznamenal pred mikrofónom televízie ServusTV. “Všetci už očakávame to 100. víťazstvo, čo nás zrejme dostalo pod väčší tlak. Zostali sme preto trochu prekvapení, že sme sa predovšetkým z hľadiska ovládateľnosti monopostu ocitli trochu mimo.”
“Ešte stále nám zostáva jeden voľný tréning. Dúfam, že počas neho dokážeme dať auto dokopy, nuž a potom v pretekoch to bude zas o niečom inom,” uvažuje 80-ročný Rakúšan, ktorému v piatok nerobilo starosti tempo Mercedesu. Veľkou hrozbou majú byť červené monoposty z Talianska.
“Rozostupy vyvolávajú menší zmätok. Trať bola ku koncu oveľa rýchlejšia, no my sme sa vtedy venovali dlhým jazdám,” mávol rukou nad stratou na Mercedes Marko. “Jazdili oveľa neskôr ako my, keď bola trať v oveľa lepšom stave. A navyše vytočili svoje motory na maximum.”
A teraz vážne: Spomínate si, kedy naposledy sa oba monoposty Ferrari ocitli vo výsledkoch pred oboma Red Bullmi? Je pravda, že čas 1:13,844, ktorý zajazdil Carlos Sainz, mu pole position ešte nevybojoval, ale monopost SF-23 na okruhu Gillesa Villeneuvea zatiaľ funguje možno až prekvapivo dobre.
Mercedes je silný, ale… “Obávam sa však, že Ferrari tu bude ešte silnejšie. Najmä Leclercove dlhé jazdy boli veľmi ohromujúce.” Leclercov stint na stredne tvrdých pneumatikách bol skutočne na podobnej úrovni ako Verstappenov; tentoraz zaostal v priemere len o 0,146 sekundy, čo je oveľa menej ako na minulých veľkých cenách. Poznamenajme tiež, že obaja zajazdili podobne dlhé simulácie.
Prečo kanadská trať Scuderii tak vyhovuje? Isteže, veľkú úlohu zohráva samotná konfigurácia okruhu, na ktorom chýbajú rýchle zákruty. Práve na nich si taliansky tím zakaždým vyláme zuby a zničí si pneumatiky, a to bola jeho Achillova päta i v Barcelone.
Ferrari však využilo zaujímavého žolíka, ktorý mu umožnil vycestovať do Kanady s vyšším sebavedomím; taliansky tím totiž dokázal dokonale využiť dva dni testov gúm Pirelli v Barcelone. Je pravda, že Scuderia netestovala súčasné pneumatiky, ale prototypy na budúci rok, avšak i kolá na testovacích gumách jej umožnili lepšie pochopiť, ako funguje vylepšený monopost.
A Maranello trafilo do čierneho. Inžinieri si podľa nemeckého AMuSu uvedomili, že oba monoposty boli počas víkendu v Španielsku nastavené nesprávne. Už počas dvojdňových testov sa im podarilo nájsť iné nastavenia, ktoré predstavovali aj výrazné zlepšenie. V piatkových dlhých stintoch sa to potvrdilo. Časy boli konzistentné, jazdci dôverovali svojim monopostom a Ferrari sa vydarili stinty na všetkých troch zmesiach.
Ak držíte palce koníkom, so šampanským ešte predsa len vyčkajte. Aj keď sa monopostom SF-23 v Kanade zatiaľ darí, až v Silverstone sa dočkáme poriadnej previerky toho, či sa najúspešnejšia stajňa konečne dokáže vysporiadať aj s rýchlymi zákrutami.