logo F1online.sk

Čaká nás obmedzenie vývoja prevodoviek? Podľa Kracka tímy len vyhadzujú peniaze

Mike Krack
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala27. 5. 2023

Rok 2026 sa pomaly blíži a s ním aj veľké zmeny v pravidlách. Tie motorové sú už dohodnuté, no jednotlivé strany ešte stále hľadajú zhodu v otázke vývoja šasi, aerodynamiky, ale napríklad aj prevodoviek. Šéf Aston Martinu Mike Krack je toho názoru, že tímy pri dnešných komplikovaných prevodovkách len vyhadzujú peniaze von oknom. Prečo? Pretože súčasné prevodovky sa vraj podobajú ako vajce vajcu.

Aston Martin dnes odoberá pohonné jednotky od Mercedesu, no už čoskoro si bude musieť začať vyvíjať vlastné. Jeho súčasná zmluva s Mercedesom totiž platí len do roku 2026, a ako sme sa dozvedeli v priebehu uplynulého týždňa, predĺžená nebude. Aston Martin začne od roku 2026 spolupracovať s Hondou, čo znamená aj vývoj vlastnej prevodovky.

Zelenému tímu sa však náklady zdajú byť privysoké, navyše úplne zbytočne. “Dúfam, že zvíťazí zdravý rozum a rozhodneme sa zjednodušiť súčasné veľmi komplikované prevodovky,” uviedol Martin Whitmarsh, generálny riaditeľ Aston Martinu.

K svojmu šéfovi sa pridal aj Mike Krack, ktorý nevidí zmysel v tom, aby sa v plnej miere zachovala súčasná technológia. Dôvodom je spomínaná vysoká cena za komponent, ktorý medzi jednotlivými tímami nespôsobuje žiadne rozdiely.

“Dnes už prevodovky v porovnaní s inými motoršportovými sériami nepredstavujú výkonnostný faktor. Všetci majú z prevodovky viacmenej rovnaký výkon, no zato náklady sú enormné,” uviedol v Monaku Mike Krack, ktorého cituje motorsport.com. “Platí to najmä v porovnaní s inými sériami.”

“Vo svete rozpočtového stropu si musíte položiť otázku, či má zmysel venovať sa takým komplikovaným technológiám, ak nespôsobujú žiaden rozdiel vo výkonoch. Každý tím ročne vyhodí osem alebo deväť miliónov na prevodovky, hoci medzi nimi nie je žiaden výkonnostný rozdiel,” pokračoval šéf Aston Martinu.

V zákulisí sa už o všetkom rokuje a každý sa snaží vyjednať čo najlepšie podmienky pre seba. Ak sa na vec pozrieme z pohľadu Aston Martinu, ľahko prídeme aj na ďalší dôvod, prečo Krack preferuje zmeny v pravidlách. Aston Martin vývojom vlastnej prevodovky určite konkurenciu nepredbehne — prinajlepšom ju dobehne —, no pokojne sa mu môže stať, že do roku 2026 nestihne pripraviť také vyladené riešenie, akými disponujú súperi.

Krack však v Monaku hovoril najmä o nákladoch. “Diskutujeme s FIA o tom, či by nedávalo väčší zmysel vybrať si menej komplikované a cenovo efektívnejšie prevodovky, ktoré by boli technologicky jednoduchšie. Možno s tým, že by sme ročne minuli menej kusov, aby bol celý šport o niečo udržateľnejší.”

“Celý padok na ne minie viac než 100 miliónov dolárov ročne. Môžeme sa sami seba spýtať, či je to nutné. Toto je dôvod, prečo o tom diskutujeme a prečo si myslím, že by sme si ako šport mali klásť takéto otázky a mali by sme sa zamyslieť nad tým, či by nedávalo zmysel veci zjednodušiť,” hovorí 51-ročný Luxemburčan.

Ušetriť by sa dalo vo viacerých oblastiach. Určite najviac zavedením štandardizovanej prevodovky, resp. aspoň jej vnútorných komponentov. Aj dnes majú tímy možnosť odoberať “vnútornosti” prevodovky od dodávateľa, no k nim si pripraviť vlastnú prevodovú skriňu tak, aby čo najlepšie vyhovovala aerodynamickej koncepcii monopostu.

Mike Krack by chcel niekoľko vecí z pravidiel “vyškrtať”, no nie je zástancom totálnej štandardizácie. “Ten zoznam by mohol byť dlhý,” hovorí o položkách, ktoré by mohli byť vo všetkých autách rovnaké. “Môžeme si zvoliť zdravý kompromis so zachovaním niektorých technológií. F1 má napríklad veľmi špecifické diferenciály oproti iným kategóriám. Môžeme sa baviť o tom, či prevodovky majú byť s plynulým radením (seamless shift, pozn. red.), koľko prevodov chceme mať, alebo môžeme zaviesť istú mieru štandardizácie.”

“Nešiel by som až tak ďaleko, aby sme mali jednu spoločnú prevodovku pre všetkých, ale mohli by sme sa pohrať so špecifikáciami, aby sme znížili náklady,” upokojil šéf Aston Martinu.

Súvisiace články