logo F1online.sk

Ako vyriešil Aston Martin problémy s DRS? Nemalo to ďaleko od použitia WD-40, priznal Krack

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 5. 2023

Niekedy je to najjednoduchšie riešenie zároveň aj tým najlepším. Niečo obdobné si isto povedali aj v Aston Martine, keď ich počas Veľkej ceny Azerbajdžanu sužovali problémy s DRS. Keďže je v súčasnosti zavedený rozpočtový strop a tímy obracajú v dlani každú korunu dvakrát, tím so sídlom v Silverstone sa tieto ťažkosti rozhodol vyriešiť nízkonákladovo, no efektívne – za využitia maziva.

Bez WD-40-tky sa nezaobíde žiadny poriadny kutil – a zdá sa, že nielen on. Mazivo sa ako dočasné riešenie rozhodol počas víkendu v Baku použiť aj Aston Martin, ktorý mal počas piatkového voľného tréningu a v oboch kvalifikáciách problémy aktivovať DRS, následkom čoho strácali Fernando Alonso a Lance Stroll dve desatiny na kolo.

Porucha bola spôsobená predovšetkým aerodynamickou charakteristikou novej špecifikácie krídla s nízkym odporom, čo malo za následok, že systém, ktorý pomáha jazdcom pri predbiehaní, sa aktivoval len sporadicky alebo vôbec.

Aston Martin sa však nemienil týmto problémom znechutiť. Na klapku DRS sa rozhodol namazať mazivo, čím uľahčil jej pohyb a voilà – zrazu fungovalo všetko tak, ako malo.

Keď Autosport požiadal šéfa tímu Mikea Kracka o objasnenie, ako problém vyriešil, odvetil: „Nemôžem vám to povedať, ale nemalo to ďaleko od použitia WD-40! Na auto sa vzťahuje pravidlo parc fermé, takže toho veľa spraviť nemôžete.“

„Snažili sme sa vyčistiť povrch a skontrolovať medzery, proste všetko. O všetkom sme komunikovali s FIA, ktorá nám v tomto veľmi pomohla. Tiež ste si mohli všimnúť, že sme vymenili jednu klapku na Fernandovom aute, k čomu došlo v podstate po rutinnej kontrole, pretože ak neustále ťaháte za klapku, keď sa nehýbe, kladiete na ňu väčší tlak. Preto sme ju z bezpečnostných dôvodov chceli zmeniť.“

Krak označil problém s DRS za nepatrný. Brita oveľa viac mrzí strata, ktorú Aston Martin dosahoval v kľukatom druhom sektore.

„Jednalo sa skôr o nejaké rozptýlenie ako o skutočnú nevýhodu,“ povedal. „DRS totiž fungovalo na protiľahlej rovinke, takže išlo len o malú nevýhodu. V šprinte a pretekoch však už všetko fungovalo.“

„Keď si to zanalyzujeme, tak zistíme, že sme v kvalifikácii zaostávali najmä v druhom sektore, a teda v sektore, kde nie je zóna DRS. Na toto rozptýlenie sa sústredila veľká časť tímu, a to je dôvod, prečo už tento problém nemáme. Domnievam sa, že sa nám to podarilo celkom dobre vyriešiť.“

„Boli by sme radi, ak by sa nám to podarilo vyriešiť skôr, alebo aby sme tento problém vôbec nemali. Nakoniec to však nebolo také dramatické,“ doplnil Krack.

Súvisiace články