logo F1online.skF1online.sk

Motorsport.com: Aston Martin by sa v roku 2026 mohol spojiť s Hondou

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 4. 2023

Mohla by sa Honda v roku 2026 vrátiť (alebo vlastne zotrvať) do Formuly 1? Japonská automobilka si podala prihlášku, ale ešte nie je isté, či sa vráti, rovnako tak nie je jasné, či v Japonsku už začali práce na novej pohonnej jednotke. V apríli sa však v médiách objavila informácia, že Honda by mohla v roku 2026 spojiť sily s Aston Martinom.

Momentálne najsilnejší zákaznícky tím bude skúmať všetky možnosti, ako sa posunúť do reálneho boja o titul. Vyvrátia starú pravdu, že ako zákazník ste odsúdený hrať druhé husle? Práve toto viedlo Red Bull k rozchodu s Renaultom a radšej sa dohodol s Hondou, ktorá bola ochotná garantovať stopercentné splnenie prianí svojho zákazníka, keďže na trati nemala vlastný továrenský tím.

Mohol by aj Aston Martin jedného dňa dospieť k názoru, že ďalší posun vpred s Mercedesom už jednoducho nie je možný? Ak áno, bude Honda lákavou alternatívou. Druhou možnosťou by bol vývoj vlastného motora.

Paradoxne to však bol McLaren, ktorý v súvislosti s Hondou rozvíril vody ako prvý, keď sa v médiách objavila správa o jeho rokovaniach s Hondou. Ak japonská automobilka chce pôsobiť vo Formule 1 aj v roku 2026, tak veľa možností nemá. Po príchode Audi zostanú na rošte len tri „skutočné“ zákaznícke tímy – McLaren, Aston Martin a Williams –, keďže v prípade AlphaTauri a Haasu sa pri súčasných majiteľoch nedá očakávať zmena kurzu.

„Nateraz by sme chceli pozorne sledovať, kam sa Formula 1 uberá a ako sa veci vyvíjajú. Ešte sme neurobili žiadne pevné rozhodnutia o tom, či sa do Formuly 1 vrátime alebo nie,“ povedal médiám prezident Hondy Kodži Watanabe ešte vo februári tohto roku.

„Formula 1 sa rozhodne posúva smerom k elektrifikácii, uhlíková neutralita je pritom naším celopodnikovým cieľom, takže podľa nás je budúce smerovanie F1 v súlade s našimi cieľmi. Preto sme sa rozhodli zaregistrovať ako dodávateľ pohonných jednotiek.“

„Sme zvedaví, kam sa F1 bude ďalej uberať a ako to bude vyzerať s ďalšou jej elektrifikáciou. Chceli by sme to veľmi pozorne sledovať, preto sme sa rozhodli zaregistrovať. Po našej registrácii nás následne kontaktovalo viacero tímov Formuly 1,“ dodal Watanabe.

Špekulácie sa teda môžu rozbehnúť na plné obrátky a spustila ich talianska edícia portálu Motorsport.com. Po nich sa pridali aj ich španielski a britskí kolegovia, ktorí sa taktiež začali pohrávať s touto myšlienkou.

„Podľa informácií Motorsport.com sa najvyššie vedenie Hondy vydalo len jedným smerom, a to smerom k Aston Martinu. Ambície Lawrenca Strolla priviesť svoj tím až do boja o titul nie sú žiadnym tajomstvom a dohoda s Mercedesom, ktorá sa ukázala byť prospešná pre rast tímových štruktúr, by sa mohla stať limitujúcim faktorom. Je nepravdepodobné, že zákaznícky tím zvíťazí nad svojím dodávateľom, najmä ak používa aj jeho zadnú časť,“ napísal taliansky Motorsport.com.

„Z tohto uhla pohľadu nie je exkluzívna dohoda Aston Martinu s Hondou veľmi riskantná,“ dodáva taliansky portál a jeho reportér Roberto Chinchero. Jeho britský kolega Adam Cooper zostal opatrnejší a vlastné zdroje necitoval, ale aj on sa možnosti spojenia Hondy a Aston Martinu v exkluzívnom spojenectve veľmi extenzívne venoval vo svojom článku.

Pre Aston Martin by sa tým zmenilo veľa, ale nie nevyhnutne k horšiemu. Samozrejme, bude potrebné urýchliť stavbu vlastného veterného tunela (tím momentálne využíva zariadenia Mercedesu) a taktiež najať odborníkov, ktorí pomôžu s vývojom vlastnej prevodovky a zadného zavesenia, čo sú v súčasnosti po výkonnostnej stránke veľmi dôležité komponenty.

Cooper však pripomína, že na dohodu s Hondou má Stroll teraz na palube toho správneho muža – generálneho riaditeľa Aston Martin Performance Technologies Martina Whitmarsha.

Ten bol pracovníkom McLarenu už v čase existencie legendárneho trojlístka McLaren – Honda – Ayrotn Senna. Bol to práve on, kto chcel, aby sa tento tím o 23 rokov neskôr vrátil k spolupráci s japonskou automobilkou z jednoduchého dôvodu: iba Honda mohla McLarenu poskytnúť skutočnú nezávislosť.

Dlho to vyzeralo, že by v roku 2015 bolo pre partičku z Wokingu múdrejšie zotrvať s Mercedesom, ale história a úspechy Red Bullu napokon dali za pravdu Japoncom. Whitmarsh pritom dodnes tvrdí, že McLaren sa v roku 2015 rozhodol správne.

„Zotrvanie s Mercedesom by bolo rozumné riešenie z krátkodobého hľadiska, ale dobrá a konkurencieschopná dohoda sa pre nezávislý tím nenaskytne tak často. Musíte do toho ísť. Možno chcete vyhrávať každý rok, ale na konci dňa chcete hlavne vyhrávať dlhodobo. Musíte byť pritom pripravený znášať bolesť,“ povedal Whitmarsh pred niekoľkými rokmi.

Čo je však z pohľadu japonskej mentality možno najdôležitejšie, Whitmarsh bol architektom obnovenej dohody McLarenu a Hondy v roku 2015, ale pri ich búrlivom rozchode v roku 2017 už v tíme nebol, čo ho stavia do omnoho lepšej vyjednávacej pozície, než v akej je napríklad súčasný šéf McLarenu Zak Brown, ktorý sa takými korektnými vzťahmi s japonskou automobilkou pochváliť nemôže.

„Podpísal som zmluvu a potom z tímu odišiel. Motory McLarenu dodávali zadarmo a každý rok prispievali desiatkami miliónov na vývoj šasi. Platili tiež väčšiu časť jazdeckých honorárov a taktiež ohromné PR. Tímu to prinášalo hodnotu viac ako sto miliónov dolárov ročne. A my sme vedeli, že potrebujeme tie peniaze a potrebujeme továrenskú podporu, inak nebudeme schopní vyhrávať,“ vyhlásil Whitmarsh.

Súvisiace články

Diskusia