Piquet jr. ľutuje Massu: Nemal som nikoho, len toho tyrana
Na takéto škandály skrátka nie je možné zabudnúť. Hoci od aféry Crashgate na Veľkej cene Singapuru 2008 uplynulo už takmer pätnásť rokov, aj dnes dokáže obsadiť novinové titulky. Pozornosť verejnosti na túto tému prednedávnom opäť obrátil Felipe Massa, ktorý dokonca prehlásil, že by rád preskúmal „právne možnosti“ a aj s odstupom mnohých rokov dosiahol aspoň morálne víťazstvo.
Aj keď je Massovo úsilie sympatické, ani jeho najväčší fanúšikovia zrejme neveria, že Brazílčan dokáže prepísať dejiny. Na počínanie Renaultu pod vedením Flavia Briatoreho sa v tom čase pokojne mohli pozrieť aj prokurátori a nejeden z nich by možno dospel k záveru, že bola naplnená skutková podstata niektorého trestného činu. Ale ani to nestačí.
Dejiny tento prípad uzavreli inak. Briatore dostal doživotný zákaz, ale inak sa veľa vecí nezmenilo, ako pre organizátorov, tak vykonávateľov tohto skutku.
Bol to Nelson Piquet junior, teda samotný „vykonávateľ“, ktorého Flavio za vykonanie šialenej (potenciálne samovražednej) misie odmenil predĺžením zmluvy s Renaultom. Keď však šéf Renaultu svojho pilota o rok neskôr vyhodil, namieril si to brazílsky pretekár priamo do kancelárie FIA a svojho bývalého zamestnávateľa udal.
Aj keď čelil nepríjemným okolnostiam, Piquet si dodnes spytuje svedomie. Keď jeho krajan prednedávnom aféru Crashgate opäť rozdúchal, bol so svojimi činmi znovu konfrontovaný aj Nelson.
„Bol to príkaz tímu s cieľom pomôcť niekomu vo vnútri tímu,“ povedal syn trojnásobného majstra sveta a ešte omnoho kontroverznejšej postavy Nelsona Piqueta pre podcast Pelas Pistas. „Nikdy nebolo úmyslom uškodiť Felipemu, to určite nie.“
„Áno, bola to chyba. Pochopte však aj moju situáciu, sníval som o dlhej kariére vo Formule 1, ale v čase Veľkej ceny Singapuru ma psychicky zatlačili do kúta.“
„Veľa ľudí sa ma pýta: ‚Urobil by si to znovu?‘ a normálna odpoveď je: ‚Samozrejme, že nie!‘ Ale v tom veku a pod tým tlakom… Vo Formule 1 som nemal po svojom boku nikoho, len toho tyrana. Ten sa zakaždým sťažoval, zakaždým na mňa tlačil a zakaždým ma varoval: ‚Toto je tvoja posledná šanca!‘“
„Mal som pocit, že všetko ide z kopca, pretože som mal sľúbených viac testov, ale bol som len ďalším tímovým kolegom, ktorý sa Alonsovi nedokáže vyrovnať, ako napríklad Kovalainen,“ hovorí Piquet jr., ktorý stále preteká v brazílskom šampionáte cestovných áut.
„Alonso chcel ovládnuť svet a po garáži chodil s nožom medzi zubami. Keď Fernando dokáže takto jazdiť dnes, v roku 2023, len si predstavte, aké to bolo pred pätnástimi rokmi.“
„Takže áno, urobil som chybu,“ priznáva Piquet.
Pokiaľ ide o spomínaného „tyrana“, tým myslel, samozrejme, Flavia Briatoreho, o ktorého spôsoboch si pamätníci nerobia žiadne ilúzie. Práve na jeho plecia vtedy padla takmer celá vina a on dostal najtvrdší trest, ale k dodatočným zásahom do výsledkov nedošlo.
„Môj otec v tomto prvom roku nechodil na žiadne preteky,“ spomína Piquet. „Mal som len Flavia, ktorý bol šéfom tímu a zároveň mojím manažérom. Okrem mňa pritom manažoval aj ďalších šiestich jazdcov na rošte.“
„Briatoreho groteskné spôsoby boli za zatvorenými dverami ešte horšie než pred kamerami. Zostal som v tíme aj v roku 2009, ale potom sa to prevalilo. Porušil moju zmluvu a prehlásil, že jazdiť bude Grosjean. Zaobchádzali so mnou ako so psom. Vtedy som si povedal: ‚Keď ma vyhadzujete ako nejaký odpad, myslím si, že potrebujeme uviesť veci na pravú mieru.‘“
„Vtedy sa všetci dozvedeli o tých hrozných udalostiach. Bolo a stále to pre mňa je veľmi traumatizujúce, pretože veľa ľudí ma odsudzuje bez toho, aby tomu príbehu porozumeli,“ dodal Piquet.