logo F1online.skF1online.sk

Spor Williamsu a ROKiT-u nekončí, bývalý sponzor žaluje tím za „poškodenie dobrej povesti“

Nicholas Latifi
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 4. 2023

Takto to dopadne, keď sa usilujete získať veľké peniaze od nedôveryhodných spoločností. Aj keď to chvíľu vyzeralo, že spor tímu Williams s jeho bývalým titulným sponzorom, spoločnosťou ROKiT, skončí drvivým víťazstvom stajne z Grove, zahájila americká spoločnosť protiofenzívu a ešte zvýšila stávku.

ROKiT spolupracoval s Williamsom v rokoch 2019 a 2020. Pred štartom ročníka 2020 bola spolupráca britského tímu a telekomunikačnej spoločnosti ešte rozšírená. Nové lakovanie tímu, na ktorom hrali logá ROKiT-u prím, však mohol svet sledovať len na predsezónnych testoch. Na jar 2020 totiž udrel COVID a americká firma vrazila svojmu partnerovi dýku do chrbta.

Williams stratil dôležitú časť svojich zdrojov a rodina bola prinútená tím predať do rúk investičnej skupiny Dorilton Capital.

Z ROKiT-u sa tak stal ďalší príbeh o nespoľahlivom sponzorovi, podobne ako spojenie Haasu a pochybnej spoločnosti Rich Energy, ale na rozdiel od tímu okolo Geneho Haasa, Williams nezložil zbrane. Svojho bývalého partnera zažaloval na britských aj amerických súdoch a žiadal odškodnenie. V Grove napokon uspeli a arbitrážne súdy potvrdili povinnosť ROKiT-u vyplatiť Williamsu viac ako 35 miliónov dolárov.

Američania však zahajujú protiofenzívu a zažalovali Williams na floridskom súde. Podľa žaloby vraj tím ROKiT-u sľúbil, že v roku 2019 bude mať konkurencieschopné auto, aj keď dobre vedel, že na niečo také chýbajú stajni z Grove zdroje. Okrem samotného tímu sú žalovanou stranou aj bývalá zástupkyňa šéfa tímu Claire Williamsová, bývalý výkonný riaditeľ Mike O’Driscoll a bývalý finančný riaditeľ Doug Lafferty.

Zaujímavá je na tom aj skutočnosť, že ROKiT vo veci zastupuje neslávne známy americký advokát Larry Klayman. Firma sa týmto krokom zrejme snaží upútať na prípad mediálnu pozornosť, keďže Klayman je pravicový aktivista známy pod prezývkou „Clintonova nemesis“, ktorý už v minulosti viedol právne spory s Billom Clintonom, Barackom Obamom a ich administratívami. U kritikov si Klayman získal povesť „rasistu a konšpirátora“, pričom drvivú väčšinu prípadov vedených proti vládnym agentúram prehral. To viedlo jednak k pozastaveniu jednej z jeho právnických licencií, ale zároveň nárastu popularity v krajne pravicových kruhoch.

Poďme však späť k Williamsu a ROKiT-u, ktorí sa od roku 2020 navzájom obviňujú z nedodržiavania zmluvných záväzkov. Podľa Williamsu americká spoločnosť odmietla platiť, podľa ROKiT-u nedodržal tím dohodnuté záväzky. Arbitrážny súd však po niekoľkoročnom spore dal za pravdu Williamsu, čo neskôr potvrdil aj americký súd.

ROKiT sa však nevzdáva a podáva žalobu, v ktorej tvrdí, že „arbitrážny súd nevedel o podvodnom zatajovaní podstatných skutočností zo strany žalovaných, ktoré boli zistené až po skončení arbitráže“ a že „monopost nikdy nedosiahol úroveň garantovanú žalovanými, ktorí si tejto skutočnosti boli dopredu dobre vedomí.“

Žalobca pritom dodáva: „Žalovaní úmyselne a podvodne zatajili skutočnosť, že spoločnosť Williams Engineering jednoducho nemala dostatok zdrojov na vývoj monopostu.“

Američania tvrdia, že nedostatočnou výkonnosťou Williamsu, o ktorej pred štartom spolupráce nemohli tušiť, došlo k poškodeniu dobrej povesti spoločnosti. Tá pri vyčísľovaní škôd dospela k priam astronomickej sume.

„V priamom dôsledku podvodných vyhlásení žalovaných došlo k poškodeniu dobrej povesti žalobcu, ktorý tým utrpel značnú finančnú škodu minimálne vo výške 149 528 550 dolárov.“

Tím sa, samozrejme, bráni a informácie uvedené v žalobe označil za „nesprávne“.

„V spore pred arbitrážou v Británii bol tím úspešný, čo následne potvrdil aj americký súd. Williams dôveruje postupu súdov v tejto nešťastnej záležitosti,“ uviedol tím vo svojom stanovisku pre Motorsport.com.

Šéf ROKiT-u Jonathan Kendrick však pre ten istý zdroj sršal odhodlaním a je presvedčený, že v tomto prípade spoločnosť uspeje.

„Nechceme to robiť, ale myslíme si, že sme boli poškodení. Došlo k tomu pre COVID a zrušenie sezóny 2020. Preto sme im nezaplatili. Ak si spomínate, tak sezóna mala byť skrátená na polovicu, takže sme im písomne ponúkli 50 percent z pôvodnej sumy. Oni to odmietli, okamžite zrušili celú zmluvu a zažalovali nás požadujúc plnú sumu. Pritom sme na autách v tom roku nemali žiadne logo,“ prehlásil Kendrick.

„Mám kópiu mailu, v ktorom im ponúkame polovicu, ale oni dohodu zrušili prostredníctvom Instagramu. Nič nám nepovedali,“ dodal.

Spor sa však predsa týka hlavne roku 2019, nie 2020. O prvom roku spoločnej spolupráce Kendrick tvrdí, že dostal ústne záruky o konkurencieschopnosti Williamsu.

„Pred podpisom zmluvy sme sa s celým predstavenstvom pýtali konkrétne otázky. V akom stave je auto? Ako prebieha vývoj? Odpovedali nám X, Y a Z, a nič z toho nebola pravda. Myslíme si, že to môžeme súdu preukázať. Záruky a záväzky dané nám Williamsom nikdy, nikdy nemohli byť splnené. A jednoducho neboli pravdivé,“ hovorí Kendrick.

„Ak si spomínate, tak na testy do Barcelony prišli neskoro, pretože im chýbali peniaze. Prihlásilo sa nám niekoľko bývalých zamestnancov Williamsu, ktorí nám poskytli veľmi dôležité informácie,“ dodal Kendrick odhodlane.

Ťažko povedať, ako chce ROKiT zadefinovať „konkurencieschopnosť“, ktorú im mal tím garantovať. Veď aj keď bol monopost v roku 2019 najslabší, stále sa dokázal kvalifikovať na každé preteky a dokonca aj zabodoval.

Čo je však najdôležitejšie, aj keď ROKiT videl výkonnosť Williamsu v roku 2019, rozhodol sa pred sezónou 2020 predĺžiť a ešte rozšíriť vzájomnú spoluprácu. Ako môže teraz tvrdiť, že tím spoločnosť pred rokom 2019 zavádzal, keď s ním následne podpísal ešte lukratívnejšiu zmluvu?

Súvisiace články

Diskusia