logo F1online.sk

Zmení sa víkendový formát? Stačí nám jeden tréning, zhodujú sa jazdci

Po štarte VC Saudskej Arábie2023: Fernando Alonso,Sergio Pérez, George Russell, Carlos Sainz
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár30. 3. 2023

Šéf Formuly 1 Stefano Domenicali sa prednedávnom nechal počuť, že by si vedel predstaviť zrušenie voľných tréningov – nie však zrejme všetkých, „len“ tých piatkových. Jazdci, ktorí sa k danej téme nateraz vyjadrili, mu, napodiv, dávajú za pravdu.

Sedemnásobný šampión Lewis Hamilton verí, že by F1 mala byť dynamickejšia. Tvrdí, že k niektorým menej záživným pretekom, akým je napríklad Monako, by sa malo pristupovať odlišne.

„Myslím si, že víkendový formát môže byť dynamickejší,“ vyslovil sa 38-ročný Brit. „Domnievam sa, že k pretekom, akým je Monako, by sme mali pristupovať odlišne. Mali by sme sa usilovať o to, aby boli tieto preteky pre fanúšikov zaujímavejšie.“

„Na niektorých miestach využívame šprintové preteky a možno by sme mohli pristúpiť aj k niečom inému. Na šprintovom formáte sa mi páči to, že máte k dispozícii len jeden voľný tréning, a je tam na vás vyvíjaný veľký tlak, aby ste to zvládli a následne hneď nasleduje kvalifikácia. Páčilo sa mi to a užíval som si to.“

Svojmu tímovému kolegovi dáva za pravdu aj George Russell. Ten sa navyše nazdáva, že vďaka zmenám v piatkovom programe by množstvo členov tímov mohlo stráviť viac času doma s rodinou. Keďže sa kalendár neustále rozširuje o nové preteky, zamestnanci by takýto krok určite uvítali.

„Bolo by to v prospech 3000 ľudí, ktorí musia cestovať po celom svete,“ povedal. „Keby sme mali prvý tréning v piatok večer, tímy by neboli pod takým časovým tlakom a nemuseli prichádzať na okruh už v stredu.“

„Ak máte prvý tréning v piatok ráno, musíte tu byť už vo štvrtok. Mnohí však prilietavajú už v stredu. Ak dokážeme zariadiť, aby tímy mohli prichádzať až vo štvrtok ráno, zamestnanci strávia pri dvadsiatich štyroch pretekoch o mesiac navyše doma a vyspia sa vo vlastnej posteli, čo by bolo pre všetkých pracujúcich v tejto oblasti skvelé.“

Víťaz vlaňajšej Veľkej ceny Sao Paula však zdôrazňuje, že minimálne jeden voľný tréning musí byť zachovaný.

„Nemáme k dipsozícii žiadne testy,“ zdôraznil. „Myslím si, že jeden voľný tréning bude stačiť na to, aby sme vykonali veci, ktoré potrebujeme a dokázali napredovať. Stále je to vrchol športu. Nechceme pretekať s nevyvinutým autom, ktoré sme vytvorili na začiatku roka, bez možnosti skúšať nové veci. Je vskutku skvelé, že počas 60 minútového voľného tréningu môžete niekedy skúšať nové veci, rozvíjať sa, zlepšovať sa a podobne. Platí, že vo formátoch, kde dostávate body alebo je tam nejaká iná odmena, budete skúšať nové veci pravdepodobne oveľa menej.“

„Samozrejme, čím častejšie budete trénovať, tým budete rýchlejší a s autom viac zžitý. Nemyslím si však, že je správne, že má Formula 1 trikrát viac voľných tréningov ako F3 alebo F2.“

S Russellovým názorom sa stotožňujú aj Pierre Gasly.

„Tri tréningy určite nie sú potrebné,“ poznamenal Gasly. „Z jazdeckého hľadiska je to vždy fajn. Môžete na aute pracovať, na malých detailoch, a naozaj sa pokúsiť dostať auto počas víkendu do optimálnej kondície. Vo všeobecnosti si však myslím, že by nám stačil jeden tréning, respektíve dva.“

Obdobne ako Francúz a piloti Mercedesu to vníma aj nováčik Logan Sargeant.

„Ako nováčikovi mi nevadí mať dva alebo tri voľné tréningy, no nemyslím si, že ich v budúcnosti budem potrebovať.“

Jediným jazdcom, ktorý by v súčasnosti nastavený systém nateraz nemenil, je Nico Hülkenberg.

„Záleží na vašom osobnom názore a preferenciách. Myslím si, že v súčasnosti máme tréningov tak akurát,“ uviedol Nemec, ktorý však jedným dychom dodal: „Keď si však spomeniem na to, čo povedal George o juniorskej sérii, je pravdou, že vtedy som si to celkom užíval. V F2 som mal naporúdzi len tridsať minúť a následne som musel nastúpiť na kvalifikáciu,“ uzavrel rekordman v počte štartov bez zisku pódiového umiestnenia.

Súvisiace články