logo F1online.sk

Alpine žiada zmenu „Vettelovho pravidla“, na ktoré doplatili Ocon a Alonso

Na štarte VC Saudskej Arábie 2023
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 3. 2023

Porušenie pravidla, ktoré určuje, ako sa má pilot postaviť správne do štartovacieho boxu, sme v ostatných rokoch takmer vôbec nevideli. Napriek obmedzenému výhľadu sa to jazdcom podarí takmer zakaždým trafiť presne. V prvých dvoch pretekoch novej sezóny sme však až dvakrát videli, že sa práve za toto udeľovali tresty. Dôvodom zrejme sú nedávne úpravy pravidiel, ktoré sú teraz omnoho striktnejšie a podľa športového riaditeľa tímu Alpine Alana Permana sa sa nad tým treba zamyslieť.

Nie je to zase až tak dávno, čo sa práve toto pravidlo riešilo. Na Veľkej cene Číny 2017 stál vtedy pilot Ferrari Sebastian Vettel s polovicou auta mimo štartovacieho boxu. Dôvod bol jednoduchý, na vlhkej trati sa chcel vyhnúť bielym čiaram, ktoré sú hladšie a šmykľavejšie než holý asfalt.

Táto epizódka vtedy vyvolala veľké pobúrenie, najmä zo strany trojice Lewis Hamilton – Fernando Alonso – Felipe Massa. Vtedajší pretekový riaditeľ Charlie Whiting sa pri vysvetľovaní incidentu síce zapotil, ale svetu ponúkol značne racionálne rozhodnutie.

Priznal síce, že mohol štart prerušiť a odsúdiť Vettela na štart z boxov, ale aplikoval motoristickú verziu právnej zásady „v pochybnostiach v prospech obžalovaného“ a záležitosť odovzdal komisárom veľkej ceny. Tí rozhodli, že Vettel vyviazne bez trestu. Následne sa však FIA obávajúc sa napodobňovania podobnej „finty“ rozhodla, že podobné správanie nebude ďalej tolerovať.

Niektorí novší alebo menej znalí fanúšikovia na internete chybne poukazovali na prípad Vettela z roku 2017 ako na „nekonzistentnosť“ zo strany FIA. Pravdou však je, že práve po tomto incidente pristúpil riadiaci orgán k zmene prístupu, o ktorom sa o šesť rokov neskôr opäť diskutuje.

V roku 2022 federácia inkorporovala do športových pravidiel článok, podľa ktorého auto „musí stáť vo vnútri štartovacieho boxu a žiadnou časťou kontaktnej plochy pneumatiky neprekračovať biele čiary.“

V roku 2023 je tak toto pravidlo pod väčším drobnohľadom a jeho vynucovanie omnoho menej benevolentné, čo sa však mnohým nepáči. Za nesprávnu považujú hlavne skutočnosť, že jazdci majú minimálny priestor na chybu, ku ktorej nie je s obmedzeným výhľadom z kokpitu vôbec ďaleko.

„Toto nové nariadenie o tom, kde musí auto zastaviť v štartovom boxe, mi pripadá trochu drakonické,“ povedal športový riaditeľ Alpinu Alan Permane.

„Nie je možné získať výhodu tým, že budete stáť desať centimetrov za čiarou na ľavej alebo pravej strane. Štartovacie boxy si pritom môžu namaľovať, ako chcú. Pokiaľ viem, tak na šírku štartovacieho boxu neexistuje žiadny predpis.“

„Neviem, či to plánujú preskúmať, ale trestať pilotov za to, že majú kolesá za čiarou, aj keď z kokpitu na ne nevidia, mi príde prísne a zbytočné,“ hovorí dlhoročný zamestnanec stajne z Enstone.

„Esteban sa na to celý týždeň sústredil. Povedal, že prišiel na štartový rošt a vôbec netušil, ako sa postavil. Vraj vôbec nič nevidíte a neviete,“ povedal Permane, ktorý chce situáciu riešiť.

„Čaká nás stretnutie športového poradného výboru, takže túto tému určite prednesieme,“ dodal.