Aston Martin protestoval a uspel! Fernando Alonso sa vracia na pódium
Neuveriteľné sa stáva skutočnosťou a máme oficiálne potvrdené, že kocúrkovo menom FIA pokračuje aj v roku 2023. Keď ste si myslíte, že ste zažili všeličo, tak počúvajte, George Russell bol na treťom mieste VC Saudskej Arábie asi dve hodiny. Aston Martin po pretekoch požiadal preskúmať udelenie desaťsekundovej penalizácie a uspel! Fernando Alonso sa vracia na tretie miesto.
FIA sa v nedeľu v Saudskej Arábii „blysla“ nielen svojimi procesmi a udeľovaním trestov hodinu po tom, čo došlo k prehrešku, ale aj zverejňovaním oficiálnych dokumentov. To bolo pomalé, ale predsa sme sa k nim nakoniec dostali.
V Džidde už bolo po jednej hodine v noci a väčšina tímov pobalená na cestu domov, ale oficiálne rozhodnutie predsa len uzrelo svetlo sveta. Aston Martin požiadal FIA o preskúmanie rozhodnutia a uspel! Rozhodnutie o desaťsekundovej penalizácii bolo zrušené a Fernandovi Alonsovi vrátené tretie miesto. Nakoniec tak môže oslavovať 100. pódium vo svojej kariére.
Nebudeme o celom slede udalostí písať znovu. To najdôležitejšie sa začalo diať pred jedenástou hodinou stredoeurópskeho času. O 22:52 vydala FIA oficiálny dokument, v ktorom potvrdila, že Aston Martin požiadal o preskúmanie rozhodnutia, ktorým bol Alonsovi udelený desaťsekundový trest. Stretnutie s komisármi sa malo uskutočniť o 21:45 miestneho času, teda už 19:45 nášho času.
Rozhodovalo sa teda dlho, ale ešte pred vydaním oficiálneho rozhodnutia nás reportéri informovali o výsledku: Aston Martin uspel a zvrátil pôvodné rozhodnutie.
Nebude úplne jednoduché pochopiť, prečo sa tak stalo. Do hry však vstúpilo aj ono Centrum pre diaľkové operácie FIA (skrátene: ROC), ktoré sídli v Ženeve a o ktorom sme toho veľa počuli, ale nikdy ho nevideli. Riaditeľstvo pretekov a ROC najprv rozhodli, že trest bol odpykaný správne – na konci pretekov však z nejakého dôvodu zmenili názor.
V poslednom kole boli komisári riaditeľstvom pretekov, ktoré zas túto správu dostalo od ROC, informovaní, že podľa ich názoru predsa len nebol trest odpykaný správne. Na prípad sa tak opätovne pozreli komisári, ktorí zistili, že Aston Martin začal pracovať na Alonsovom aute ešte pred úplným odpykaním päťsekundovej penalizácie, pretože sa monopostu dotýkal zadný zdvihák, čo sa vraj už považuje za prácu na monoposte.
Toto rozhodnutie bolo založené na dohodách prijatých na stretnutí športového poradného výboru. Na tých FIA s tímami konzultuje rôzne záležitosti týkajúce sa športových pravidiel. Tu bolo dohodnuté, že „počas odpykávania trestu sa nemožno dotýkať žiadnej časti monopostu, pretože už toto sa považuje za prácu na monoposte.“
Aston Martin sa však nedal a odmietol akceptovať fakt, že bolo rozhodnuté na základe dohody prijatej na športovom poradnom výbore. Prostredníctvom práva na preskúmanie rozhodnutia napadol udelenie trestu s argumentom, že neexistuje jednoznačná dohoda, podľa ktorej dotyk zdviháka skutočne predstavuje prácu na monoposte.
Ako dôkazy poslúžili zápisnica z posledného zasadnutia športového poradného výboru a „videozáznamy siedmich rôznych prípadov, keď sa monopostu dotýkal zdvihák počas odpykávania podobného trestu, aký bol uložený monopostu číslo 14, bez toho, aby bol udelený trest.“
To napokon komisárom stačilo. Prijali to ako „nový dôkaz“, ktorý je pri práve na preskúmanie nevyhnutnou súčasťou procesu.
„Dospeli sme k záveru, že neexistovala žiadna jasná dohoda, ako bolo komisárom skôr navrhnuté, že sa dotyk zdviháka s monopostom považuje za prácu na ňom,“ uviedli komisári vo svojom rozhodnutí.