logo F1online.sk

Krack nevylúčil možné odvolanie Aston Martinu voči penalizácii

Mike Krack
© Jerry Andre/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2023

Absolútne nečakaný obrat udalostí. Fernando Alonso sa dobrú hodinu po svojom priestupku dozvedel, že neskončil tretí na Veľkej cene Saudskej Arábie. Svoju penalizáciu si vraj v boxoch neodpykal správne, ale v Aston Martine si tým takí istí zatiaľ nie sú.

V 19. kole pretekov zamieril Alonso k mechanikom. Na konte mal päťsekundovú penalizáciu za nesprávne postavenie na štarte. Treba povedať, že pilot Aston Martinu skutočne nestál správne a jeho ľavé kolesá boli očividne mimo štartovacieho boxu.

Fernando si trest odpykal, vďaka safety caru nestratil nič, a na trať sa vrátil na druhom mieste. Ku koncu pretekov však začalo byť zrejmé, že niečo nie je v poriadku. Alonso a George Russell za ním dostali inštrukciu, že hrozí trest a majú na to tlačiť, keby sa po pretekoch menilo poradie.

Španielsky pretekár dostal za úlohu „pre istotu“ navýšiť náskok nad päť sekúnd, čo sa mu nakoniec aj podarilo. Nestačilo to. Ukázalo sa totiž, že mechanik obsluhujúci zadný zdvihák (tzv. jackman) sa dotýkal monopostu počas odpykávania päťsekundového trestu, čo nie je povolené. Trvalo to síce dobrú hodinu, ale napokon prišiel desaťsekundový trest.

Rovnako pochodil pred dvoma týždňami Esteban Ocon, keď jeho mechanici začali pracovať na aute skôr, ako si odpykal päť sekúnd. Francúz sa však o svojej penalizácii z nejakého dôvodu nedozvedel až po pretekoch.

„Pokiaľ mi je známe, dostali sme päťsekundový trest, pretože Fernando nestál stopercentne vo vnútri štartovacieho boxu, na čo sa ešte musíme pozrieť. Následne, ak tomu dobre chápem, sme si trest neodpykali správne, aj keď si nie som stopercentne istý, prečo. Skúmame to,“ povedal krátko po skončení pretekov pre F1 TV šéf Aston Martinu Mike Krack.

„Pravidlá hovoria, že nesmiete pracovať na aute. Myslím si, že auto stálo viac ako päť sekúnd bez pohnutia, než sme na ňom začali pracovať. Teraz potrebujeme zistiť, odkiaľ sa vzal ten trest, preto komunikujeme s FIA,“ dodal Krack.

Prečo Aston Martin dostal trest, sme vysvetlili vyššie. Z pohľadu na opakované zábery sa to zdá celkom jednoznačné, že sa mechanik dotýka zdvihákom auta. Krackovi to však také jasné nie je.

„Keď mám povedať úprimne, tak podľa toho, čo som videl ja, nedokážem úplne presne povedať, či sa auta dotýka alebo nie. Radšej teda nehovorím nič. Možno keď dostaneme lepší záber, ktorý som zatiaľ nevidel, pretože z vrchného pohľadu to nie je vidieť a v zábere z prenosu trochu zacláňa mechanik. Možno však má FIA lepšie dôkazy a musíme si to overiť,“ povedal Krack.

Boj Aston Martinu však týmto nemusí byť na konci. Keď budú pevne presvedčení o svojej pravde, mohli by sa odvolať, ale ani sám šéf Aston Martinu nevedel, či sa to za daných okolností dá. „Musíme sa pozrieť, či sa proti tomu dá odvolať alebo nie. V nasledujúcich minútach všetko preveríme a uvidíme,“ povedal Luxemburčan.

Súvisiace články