logo F1online.sk

Marko: Ferrari má najvýkonnejší motor, no neodstránilo všetky svoje slabiny

Adrian Newey, Christian Horner a Helmut Marko
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 3. 2023

Je na tom Ferrari skutočne lepšie ako vlani? Zástupcovia Scuderie sa nás snažia presvedčiť o tom, že monopost SF-23 je na tom skutočne lepšie prakticky po všetkých stránkach, no konkurencii sa to nevidí. Helmut Marko poukazuje na jednu veľmi dôležitú slabinu, s ktorou inžinieri z Maranella nedokázali veľmi pohnúť.

V roku 2022 sa Ferrari a Red Bull opierali o iné kvality svojich monopostov. Scuderia ťažila v pomalých zákrutách, resp. najmä na výjazdoch z nich, no na Red Bull strácala na rýchlych úsekoch a na rovinkách.

Na základe údajov z GPS z predsezónnych testov a z úvodnej Veľkej ceny Bahrajnu sa však zdá, akoby si tieto dva tímy svoje úlohy vymenili. Ferrari odrazu kraľuje na rovinkách, Red Bull však získava v zákrutách.

Tento vývoj pozorne sledujú aj v Red Bulle, kde si už stihli vytvoriť vlastný rebríček výkonnosti pohonných jednotiek. Zistili, že kým Ferrari sa po vážnych problémoch z rokov 2020 a 2021 vypracovalo do pozície motorového lídra, Mercedes spadol na tretie miesto.

“Nemáme k dispozícii presné čísla k pohonným jednotkám, ale na základe rôznych porovnaní a všetkých dostupných informácií môžeme vo všeobecnosti odhadovať, že Ferrari má najvýkonnejší motor,” hovorí Helmut Marko v rozhovore pre motorsport.com. “Po ňom nasleduje Honda, pričom Mercedes je približne na tej istej úrovni. Renault je na poslednom mieste.”

Ferrari vlani viackrát doplatilo na to, že na rovinkách skrátka nedokázalo konkurovať rýchlejším Red Bullom. Tento “problém” sa síce podarilo odstrániť, no na ten podstatnejší akoby v Maranelle zabudli. Je ním vysoká degradácia pneumatík, s ktorou Charles Leclerc a Carlos Sainz musia bojovať už od minulého leta.

V Bahrajne sa scenár zopakoval. Red Bull pracoval s pneumatikami jednoznačne lepšie a zdá sa, že červené monoposty v tomto smere predbehol aj Aston Martin. Je možné, že za to mohol špecifický asfalt, no Helmut Marko tomu veľmi neverí. Ferrari sa podľa neho trápi rovnako ako vlani. Ak nie viac.

“Odhadovali sme, že tímy — najmä Ferrari a Mercedes — budú pracovať na svojich slabinách,” pokračoval vo svojej rozprave Marko. “Vezmime si také Ferrari. Ich maximálka sa výrazne zlepšila, ale v kľúčovej veci, ktorou je opotrebovanie pneumatík, sa nezlepšili ani trochu. Povedal by som, že v porovnaní s nami sa takmer zhoršili.”

“A v prípade Mercedesu vidíme rovnako hrboľatý štart ako vlani. Jedna vec však je, že podľa mňa takto narýchlo nenájdu žiadne riešenie,” uzatvára krátku analýzu 79-ročný Rakúšan.