logo F1online.sk

Alonso bráni svoj tím: Naše auto sa na Red Bull vôbec nepodobá

Fernando Alonso
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala16. 3. 2023

Táto bariéra sa už dlhé roky zdala byť neprekonateľná, no Aston Martin ju dokázal zdolať a s príchodom novej sezóny sa dotiahol na trojicu top tímov. Viaceré osobnosti z padoku za tým vidia osvedčený recept kopírovania konkurencie, no Fernando Alonso len zamietavo krúti hlavou. Monopost AMR23 je vraj úplne iný ako Red Bull.

Stajni zo Silverstonu sa v posledných mesiacoch a rokoch podarilo ukoristiť niekoľko dôležitých ľudí z radov konkurencie. Vrcholom ľadovca je sedem inžinierov Red Bullu na čele s bývalým šéfom aerodynamického oddelenia Danom Fallowsom, a tiež Eric Blandin, ktorý ešte v roku 2021 riadil vývoj aerodynamiky v Mercedese.

Nuž a s príchodom nových ľudí prichádzajú aj nové nápady. Helmut Marko by nás v tejto chvíli poopravil — v skutočnosti ide najmä o staronové nápady. Športový poradca červených býkov nepovažuje za náhodu, že sa taký skok podarilo spraviť zrovna tej stajni, ktorá z Red Bullu zlákala siedmich dôležitých ľudí. Nedá sa im zmazať to, čo majú v hlavách, a oni majú dobrú pamäť, poznamenal veľavravne Marko.

V rovnakom duchu sa predstavitelia Red Bullu vyjadrovali aj po víkende v Bahrajne. Napríklad Sergio Pérez sa na popretekovej tlačovke nechal počuť, že je fajn mať na pódiu tri Red Bully. Prísediaci Fernando Alonso sa len nehybne usmieval a možno sa v duchu modlil, aby naňho neprišiel rad a nemusel to nijako komentovať.

V Džidde však už také šťastie nemal a ku kopírovacej “kauze” sa musel vyjadriť aj on. Voči tvrdeniam konkurencie sa ohradil s tým, že sa nezakladajú na pravde. “Nemám k tomu čo povedať. My sa koncentrujeme sami na seba,” spočiatku zareagoval Fernando Alonso, no jedným dychom pokračoval: “Na našich autách sú veci, ktoré sú zjavne veľmi odlišné.”

“Každý jeden člen nášho tímu odviedol úžasnú prácu, aby sme postavili tento monopost. Auto má v sebe jedinečné nápady, takže týmto vyjadreniam nevenujem veľkú pozornosť. Nie sú ani pravdivé, pretože naše autá sú úplne iné,” dal za celou vecou bodku španielsky pretekár.

Už tento víkend môžeme zistiť, do akej miery sa monoposty AMR23 a RB19 podobajú najmä charakteristikami. Čakajú nás totiž preteky v Džidde, kde by mal Red Bull zažiť o čosi menej príjemný víkend. Samozrejme, červených býkov to nemusí obrať o víťazstvo, no ak rovnako ako oni spomalia aj autá Aston Martinu, tak stajňa zo Silverstonu sa ocitne vo vážnejšej situácii. A to si určite všimneme.

“Džidda a Austrália predstavujú výzvu, keď budeme zisťovať, ako funguje naše auto,” vysvetľuje Fernando Alonso. “V minulosti to v zime bolo iné a testovalo sa v Barcelone a v Bahrajne. Vtedy sme mali dve referencie, dnes máme len jednu, keďže sme testovali v Bahrajne a následne sme v Bahrajne aj pretekali.”

“Piatok bude testovacím dňom pre mnohé tímy vrátane toho nášho. Pokúsime sa spoznať naše auto aj na inom okruhu, a tiež sa pokúsime zistiť, ako bude fungovať,” uvedomuje si dôležitosť piatkového programu dvojnásobný majster sveta.

Bezprecedentný úspech v podaní Aston Martinu

Priaznivci španielskeho matadora veria, že Aston Martin bude podávať čoraz lepšie výkony. Priestoru na zlepšenie má naozaj dosť. Súčasná verzia auta je totiž len akýmsi základom, ktorý vznikol po zmene filozofie. V priebehu sezóny chce tím pod vedením Dana Fallowsa vymeniť dve tretiny komponentov za prepracovanejšie verzie, v čom mu výrazne pomôže aj extra čas vo veternom tuneli.

Taký veľký skok z jedného roka na druhý sa nepodarí hocikomu. Keď Alonso spomína na podobné prípady z minulosti, napadajú mu len v súvislosti s výraznými zmenami pravidiel. “Ferrari bolo na tom naozaj zle v rokoch 2020 a 2021, no vlani bojovalo o titul a vyhralo dve z prvých troch veľkých cien. Ferrari teda spravilo obrovský krok. Samozrejme, niečo také dokázal aj Brawn v roku 2009.”

“Ale bez zmien v pravidlách je toto azda najväčší skok, pretože pri všetkých ostatných prípadoch hrali úlohu zmeny v regulách. Teraz sa to však udialo s rovnakými pravidlami a s rozpočtovým stropom, takže to bolo ešte náročnejšie. V tíme máme veľmi talentovaných ľudí,” pochvaľuje si. “Zatiaľ to bol dobrý štart, ale dúfame, že tu len začíname.”

Toto nie je zmŕtvychvstanie

Pri pohľade na rozjareného Fernanda Alonsa by mal jeden pocit, že konečne vstal z mŕtvych, medzi ktorými si ustlal po prestupe z Ferrari do McLarenu. Keby ste mu však niečo také povedali zoči-voči, azda by sa aj urazil.

“Viem, že ľudia si myslia, že som celé desaťročie sedel v tom najtemnejšom tuneli,” pokračoval Fernando Alonso, ktorý však posledné desaťročie nevníma ako nekonečné hľadanie povestného svetielka. “Pred štyrmi rokmi som sa stal majstrom sveta,” podotýka, čím naráža na svoj titul vo WEC. “Viem, že to nie je F1, ale náš svet nie je ohraničený len Formulou 1.”

A to nie je všetko, zdôrazňuje. “Za posledné dva roky som v Alpine bojoval o pódiové umiestnenia. Vlani v Austrálii som sa dokonca bil o pole position a v Kanade som sa takmer ocitol v prvom rade. Samozrejme, vtedy zasiahli neštandardné okolnosti, ale nemal som pocit, že desať rokov by som vypadával už v Q1 a zrazu som sa prebral k životu. Vždy som bol konkurencieschopný, teraz som azda o trochu viac.”

Hoci po pretekoch v Bahrajne vyzeral byť veľmi šťastný, jedna vec sa preňho nemení. “Je jedno, či skončíte siedmy, tretí, druhý alebo jedenásty. Nič to nemení. Buď ste vyhrali, alebo ste prehrali.”