logo F1online.sk

Vasseur netuší, kde sa vzal problém s motorom: Nič také sme nečakali

Laurent Mekies a Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala5. 3. 2023

Ferrari po zime zvestovalo radostné správy o tom, že sa mu v továrni podarilo odstrániť problémy so spoľahlivosťou. Hneď na prvých pretekoch si azda v Maranelle uvedomili, že asi by spravili lepšie, keby si zahryzli do jazyka. Frédéric Vasseur však po Leclercovom odstúpení zdôrazňuje, že si neboli vedomí potenciálnych slabín z hľadiska spoľahlivosti.

Taliansky tím menil súčiastky pohonnej jednotky už v nedeľu ráno. Výmena batérie a riadiacej jednotky elektroniky nakoniec nestačila a Charles Leclerc mohol po dvoch tretinách pretekov zamieriť do mixzóny, kde pripomínal zmoknuté kura.

“Poviem úprimne, že netušíme, čo presne sa stalo,” hovorí Frédéric Vasseur nie veľmi spokojným tónom. Nedeľu označil za sklamanie. “Dnes ráno sme mali poruchu a vymenili sme komponenty. Nevieme, odkiaľ to prišlo a čoskoro to preskúmame. Zatiaľ je však priskoro na to, aby som vám poskytol lepšiu odpoveď.”

Charles Leclerc už naznačil, že v tíme nemali obavy o spoľahlivosť. Ani testovanie pohonnej jednotky počas zimy nepreukázalo žiadne defekty. “Nič podobné sme nečakali, lebo sa to objavilo prvýkrát. Po šiestich alebo siedmich tisíckach kilometrov, ktoré sme odjazdili s našimi troma tímami na testoch, sme nenarazili na nič také. A nemali sme taký problém ani počas zimy na dynamometroch. Zopakujem však, že sa musíme pustiť do vyšetrovania, aby som vám mohol poskytnúť poriadnu odpoveď.” Talianska verzia portálu motorsport.com uviedla, že opäť malo ísť o problém s elektronikou, teda je pravdepodobné, že o identickú poruchu ako v nedeľu ráno.

Charlesa Leclerca po pretekoch zasiahla skepsa. Novinárom poskytol niekoľko zaujímavých výpovedí, z ktorých bolo cítiť, že momentálne neživí veľké nádeje na rýchle zlepšenie. Frédéric Vasseur ho za túto reakciu mierne pokarhal.

“Ten prvý komentár bol v poriadku: Do konca nám zostáva ešte 22 pretekov. Už od začiatku som sa chcel vyhnúť prehnane optimistickej a prehnane pesimistickej reakcii. Vieme, že nás čaká dlhá cesta, že to bude ťažké, ale aspoň už máme jasný obraz. Vieme, kde sa musíme zlepšiť,” hovorí Vasseur.

Ferrari musí nutne nájsť viac pretekovej rýchlosti a zlepšiť prácu s pneumatikami, ktorá bola slabinou aj monopostu F1-75. Obe oblasti sú však do veľkej miery prepojené. V kvalifikácii sa totiž monopost dokáže porovnávať s Red Bullom.

Ale v tých pretekoch… “Zjavil sa nám taký obraz, aký sme pred pretekmi azda nečakali,” pokračoval Vasseur a my dúfame, že tým narážal len na spoľahlivosť. Charles Leclerc totiž tvrdil niečo iné: Vraj sa vo Ferrari už počas predsezónnych testov obávali presne toho scenára, ktorý sme mohli sledovať v nedeľu.

“Ak by som mal túto situáciu zosumarizovať, povedal by som, že máme fajn kvalifikačnú rýchlosť a vieme byť vyrovnaným súperom minimálne v Bahrajne. To je pozitívum,” upokojuje sklamaných a zarmútených fanúšikov.

Čo však z dobrej kvalifikačnej rýchlosti, keď body sa rozdávajú v nedeľu. “Teraz musíme byť realisti. Ak sa chceme zlepšiť, musíme si utvoriť jasný obraz o aktuálnej situácii. A spoľahlivosť nie je na úrovni, na akej ju potrebujeme. Ak chceme vyhrávať preteky, musíme ísť do víkendu s čistým štítom a nie tu a tam riešiť drobné detaily.”

Ferrari si po sobote pochvaľovalo ušetrenie jednej mäkkej sady. Nakoniec ju však nedokázalo využiť na maximum. Nesiahlo totiž na stratégiu mäkká-mäkká-tvrdá, ako to urobil Red Bull. Scuderia musela dvakrát obuť tvrdé pneumatiky, aby bez problémov dorazila do cieľa.

“Oni zvládli druhý stint odjazdiť na softoch, my sme museli obuť tvrdú zmes, aby sme dorazili až do cieľa,” konštatuje 54-ročný Francúz. “Znamená to, že v tej chvíli sa pod rýchlostný rozdiel podpísala aj pneumatiková voľba. My sme skrátka nedokázali staviť na mäkkú, mäkkú a tvrdú.”

Pozitívom je aspoň to, že Leclerc by udržal tretie miesto pred Fernandom Alonsom. Podľa Vasseura mal “všetko pod kontrolou” až do momentu odstúpenia. “Po stránke degradácie by podľa mňa Charles dokázal obsadiť tretie miesto. Naša degradácia je azda na úrovni Mercedesu a nie ďaleko za Alonsom, ale to nie je dostatočné.”