logo F1online.sk

Alonso opisuje cestu za pódiom: Pred ôsmimi mesiacmi to bolo nemysliteľné

Fernando Alonso
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala5. 3. 2023

Štart ako hrom! Fernando Alonso sa ešte ani nestihol poriadne usadiť v monoposte Aston Martinu a už má na konte prvé pódium v zelenej kombinéze. Zo Španiela cítiť obrovské nadšenie a sála z neho neskutočná energia. Ani sa niet čomu čudovať, o takomto vstupe do sezóny ani nesníval.

Získať lepšie ako tretie miesto v nedeľu nebolo možné. Red Bully sú skrátka príliš rýchle. Aston Martin tak v Alonsovom prípade určite maximalizoval svoj bodový zápis a domov si odnáša trofej, ktorá bude symbolom veľkého obrodenia britskej stajne.

“Bolo to úžasné, to bol štart!” usmieval sa od ucha k uchu Fernando Alonso, keď ho spovedala britská Sky Sports. “Dnes sme mali druhé najrýchlejšie auto po Red Bulle. Pred ôsmimi mesiacmi to bolo nemysliteľné.”

V Španielovej vysielačke bolo počuť, že nedeľu chce dotiahnuť do úspešného konca. Keď predbehol Carlosa Sainza, dával si pozor naozaj na všetko, dokonca nevychádzal na obrubníky. “Z pretekov som mal pocit, že sú strašne dlhé, už som chcel vidieť šachovnicovú vlajku a postaviť sa na pódium, no aj tak by som mohol jazdiť pokojne aj ďalšiu hodinu. V tomto aute sa mi jazdilo mega.”

Dobrý pocit z auta nie je automatickou zárukou toho, že bude aj konkurencieschopné. Aston Martin tak odviedol fenomenálnu prácu, ktorej nasadil korunu Alonsov výkon. Nedeľa však nemusela byť na boxovom múriku taká napínavá, keby Alonsovi lepšie vyšiel štart.

“Mal som OK štart. O čosi horší ako Ferrari, ale bol podobný ako v prípade Red Bullu,” pustil sa do rekapitulovania pretekov. “V prvej zákrute som si myslel, že Lewis je na vnútrajšku, tak som tam nechával priestor, hoci v skutočnosti tam nebol. Stratil som trochu rýchlosť a nájazde do štvrtej zákruty som sa dostal do problémov. Lewis bol príliš blízko a Lance zrazu prišiel z veľkej diaľky.”

Ani Stroll nečakal, že Alonso tak skoro zatočí a ocitne sa priamo v jeho trajektórii. Dvojnásobný šampión vo vysielačke hlásil, že niekto ho zozadu trafil a že “to nemôžu”. Nevedel však, že doňho ťukol jeho kolega a takmer mu spôsobil defekt pravej zadnej pneumatiky.

“Nevedel som si predstaviť, že Lance by mohol byť tak blízko. Myslel som si, že to bol George,” priznal Alonso, ktorý však nepanikáril. “Bol som celkom pokojný. Prioritou bolo skontrolovať, či je auto v poriadku. Bolo OK a vedel som, že preteky sú veľmi dlhé aj z hľadiska manažmentu pneumatík a ich degradácie. Samozrejme, od ideálu to malo ďaleko, keď musíte predbiehať toľko áut…”

Fernando v nedeľu predviedol niekoľko krásnych manévrov. V súboji po 37. kole si poradil s Lewisom Hamiltonom, a to krátko po druhej zastávke v boxoch. Španielovi sa však pitstop zdal byť uponáhľaný.

“Áno, v pneumatikách zostalo ešte trochu šťavy. Chcel som ich úplne vyžmýkať a na konci mať nové pneumatiky s veľkou rýchlostnou výhodou v porovnaní s Mercedesom a Ferrari. Azda sme mohli zastaviť o niečo neskôr, ale aj tak to zafungovalo. Možno sme spravili dobre,” uvažuje Alonso, ktorého tak nečaká pochmúrna popreteková analýza, počas ktorej by sa rozoberalo potenciálne strategické pochybenie.

“V poslednom stinte som chcel poriadne využiť tie nové gumy,” pokračoval a skutočne ich nešetril. Martin Brundle pri pohľade na Alonsovu jazdu mal pochybnosti, či to nepreháňa a zvládne dôjsť do cieľa. Nakoniec s tým nemal najmenší problém.

Zažil však menšie infarktové stavy. Najskôr v štvrtej zákrute, kde sa pokúsil predbehnúť Lewisa Hamiltona. “Takmer som sa roztočil!” prezrádza. “Videl som, že sa chystá na vnútrajšok. Pokúsil som sa ísť čo najtesnejšie po vnútrajšku, ale v jednej chvíli som musel strhnúť volant. Auto bolo ešte stále vo fáze, keď som brzdil. Ešte si musím zvyknúť na posilňovač, pár vecí na tomto aute je trochu iných v porovnaní s Alpinom. Prekvapilo ma to.”

V čom je rozdiel? V Alpine mal aj inú pohonnú jednotku… “Z hľadiska jazdných vlastností sa až tak nelíšia, ale samotné auto a predné zavesenie má inú geometriu. Tieto veci sú vždy iné, takže aj na volante dostávate inú spätnú väzbu o tom, koľko máte vpredu priľnavosti. Chýba mi viac času na trati a v tomto aute.” Ono to časom príde.

Alonso tak musel s útokom na chvíľu počkať. O kolo neskôr sa však opäť hotoval na sedemnásobného majstra sveta. “Najskôr som uvažoval o ôsmej zákrute, ale potom som sa do toho vrhol v desiatej zákrute. Našťastie Lewis nezavrel dvere, lebo inak by som ho trafil.”

Možno bol až prekvapený z toho, koľko miesta mu nechal na vnútrajšku. “V tejto zákrute môžete spraviť dve veci. Môžete ísť ako Lewis a nechať otvorené dvere na vnútrajšku, alebo ako Carlos, že zavriete dvere, no potom ste veľmi slabí na výjazde. Vtedy som bol na dobrej strane.”

“Bolo to skvelé, jeden pred druhým máme veľký rešpekt,” dodáva na margo súboja s Hamiltonom. “Keď bojujete s Lewisom, tak to nie je bežný súboj, on patrí k legendám nášho športu. Uvedomujete si, že on vie spraviť aj niečo neočakávané a využije svoj talent. V štvrtej zákrute ma dostal, hoci som bol pred ním. Predbehol ma, čo sa mi nepáčilo a trochu ma to prekvapilo, tak som to skúsil na inom mieste a vyšlo to. Mal som lepšiu rýchlosť, takže sa mi podarilo vzdialiť sa.”

Neskôr prišiel na rad Carlos Sainz, s ktorým dokonca kolidoval, hoci veľmi jemne. “Necítil som ten dotyk, no určite tam bol.” Aston Martin v nedeľu ustál dva nárazy. “To je britská technológia! Sme na ňu veľmi pyšní!” rozosmial sa Alonso sledujúc opakované zábery zo súboja so Sainzom. “Mal som lepšiu rýchlosť a novšie pneumatiky. Nemohli ma zastaviť.”

Tretie miesto je pekný výsledok, no tentoraz má oveľa krajší cveng ako inokedy. Aston Martin sa nemusel spoliehať na šťastie s počasím, výjazdom bezpečnostného vozidla či iným “zásahom zhora”.

“Preto mám z tohto pódia dobrý pocit, bolo to našou zásluhou,” sumarizuje Alonso, podľa ktorého Aston Martin bol druhý najlepší monopost na rošte. “V posledných pár prípadoch, keď sme boli konkurencieschopní, ako napríklad vlani v Kanade, pretekom predchádzala mokrá kvalifikácia. Vždy to bolo o neštandardných okolnostiach. Na testoch sme však boli veľmi silní, taktiež v tréningoch, a teraz aj v pretekoch. Som veľmi hrdý na to, že som súčasťou tejto organizácie.”

Ak ste fanúšikmi Aston Martinu a rodáka z Ovieda, v najbližšom období sa máte na čo tešiť. “Toto je základné auto. Zmenili sme koncept, takže táto filozofia je nová. V najbližších mesiacoch v aute musíme nájsť ešte oveľa viac výkonu.”