logo F1online.sk

Wolff skladá klobúk pred Aston Martinom: Ich auto je spolovice naše

Fernando Alonso
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala5. 3. 2023

Totovi Wolffovi sa sobotňajší kvalifikačný výsledok musel tráviť len ťažko. Nepredbehli ho totiž len Red Bully a Ferrari, ale dokonca aj Fernando Alonso v Aston Martine. Kým strieborné šípy prešľapujú na mieste, ich zákazník zbiera desatinku za desatinkou, a to s monopostom, ktorý sa vo svojich útrobách veľmi ponáša na Mercedes W14.

Všetko nasvedčuje tomu, že továrne v Brixworthe a Brackley spravili krok vedľa pri výbere koncepcie monopostu novej éry. Inžinieri sa ešte aj počas zimy snažili uveriť tomu, že nakoniec sa všetko obráti na dobré a chýbajúci výkon sa podarí vydolovať, ale po sobote v Bahrajne niektorí prepadajú beznádeji.

Ktovie, ako veľmi Tota Wolffa hnevá progres Aston Martinu, ktorý kombinuje riešenia najväčších konkurentov a zatiaľ mu to vychádza. Toho Aston Martinu, ktorý nedávno kopíroval jedno riešenie súperov za druhým, na čo sa hľadelo ako na zúfalú snahu poskočiť v poradí, no bez potenciálu preskočiť továrenské stajne vyznávajúce filozofiu originality.

“Vlani sme odštartovali sezónu s deficitom šiestich desatín, a s deficitom šiestich desatín začíname aj tento rok. Taká je realita,” uvedomuje si nelichotivé výsledky vývoja Toto Wolff. Mercedes sa prakticky neposunul, no v Aston Martine píšu iný príbeh a ukazujú, že sa dá útočiť aj s monopostom, ktorého základ je totožný s autom Mercedesu.

“Naším cieľom je bodovať o víťazstvá a titul, no pri všetkej úcte, pre nás je menej dôležité, čo nás od toho cieľa delí,” pokračoval. “Delí nás aj Fernando a my môžeme len sňať klobúk pred tým, čo dosiahli.”

“Za pol roka našli dve sekundy, a ich auto je spolovice aj naše — počnúc motorom cez prevodovku až po zadné závesy. A používajú rovnaký veterný tunel,” podotýka šéf Mercedesu uvedomujúc si, že v tíme sa očividne musí robiť niečo zle. “Medzi nami je veľa paralel, no treba uznať, že odviedli ukážkovú prácu.”

Alonso bude štvať Mercedes, smeje sa Marko

Lawrence Stroll má jasnú víziu a robí všetko pre to, aby dosiahol svoje ciele. Aston Martin láka nových ľudí, buduje novú továreň a hoci tá ešte nestojí, už teraz sa začínajú dostavovať výsledky dobrej práce celého tímu.

Helmut Marko sa na celej veci celkom dobre zabáva. Už v piatok na margo Aston Martinu a Tota Wolffa poznamenal: “Alonso bude štvať Mercedes, ak niečo veľmi rýchlo nevymyslia,” nedal sa dvakrát núkať a rypol si do súperov 79-ročný Rakúšan.

Poradca červených býkov následne dostal otázku, pod akú časť úspechu zeleného tímu sa podľa neho môže podpísať Dan Fallows, bývalý šéf aerodynamického oddelenia Red Bullu. “Ak si tie autá porovnáte, zistíte, že Aston Martin sa najviac ponáša na Red Bull. Určite to má svoje dôvody. Do Aston Martinu však neprestúpil len Fallows, ale aj pár ďalších zamestnancov. Samozrejme, aj oni majú dobrú pamäť…”

Fernando Alonso pri podpise zmluvy s Aston Martinom o týchto ľuďoch vedel, no ani sám netušil, že výkonnostný prielom sa dostaví tak rýchlo. “Ja tomu projektu verím. Myslím si, že celé technické a konštrukčné oddelenie tvoria veľmi talentovaní ľudia. Stavajú novú infraštruktúru, takže som tušil, že Aston Martin bude v budúcnosti miešať kartami.”

“Myslel som si však, že to potrvá nejaký čas, že možno v prvej sezóne budeme vyvíjať auto, dávať dokopy nový projekt. Odštartovali sme s veľmi základným monopostom, predstavuje platformu pre budúce autá. Takže štartovať na prvých pretekoch z TOP5 je niečo, čo nikto nečakal,” skonštatoval majster sveta z rokov 2005 a 2006.