logo F1online.sk

Najväčším favoritom novej sezóny je Red Bull. Predsezónne testy boli v réžii Verstappena a Péreza

Sergio Pérez
© Twitter/Red Bull
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 2. 2023

Za nami sú predsezónne testy 2023. Vyvodzovať z nich môžeme iba málo, ale panuje všeobecná zhoda, že sa odohrávali v réžii Red Bullu, ktorý vstúpi do novej sezóny ako favorit. Monoposty tohto tímu vyzerali byť na okruhu Sachír najsilnejšie a aj najrýchlejšie.

O ďalšom poradí už taká jasná zhoda nepanuje. Povesť čierneho koňa si v Bahrajne vybojoval Aston Martin, ktorého forma je podľa niektorých dokonca na úrovni Mercedesu. Ten podľa odborníkov nestačí nielen na Red Bull, ale ani na Ferrari, ktoré si podľa hlasu väčšiny drží druhé miesto, avšak s tým, že Red Bull má na čele má pred Scuderiou nemalý náskok.

Dopoludní bol najrýchlejší Leclerc

Dopoludňajší program tretieho dňa predsezónnych testov priniesol pomerne zaujímavé štyri hodiny vzhľadom na málo akcie v prvých dvoch dňoch. Mäkšie zmesi vytiahli z garáží Ferrari aj Mercedes, ale nie Red Bull. Dopoludnia sme tak videli aj nejaké kvalifikačné simulácie v podaní Charlesa Leclerca a Georgea Russella.

Výsledkom je, že na pneumatikách C4 (druhých najmäkších) bol Leclerc o štyri desatiny rýchlejší než Russell na C5 (úplne najmäkších). Ako zakaždým, ani teraz nevieme, koľko mali paliva, aký nastavili motorový režim, atď.

Pretekové simulácie už pre červený monopost nevyzerali tak lichotivo a všetko zatiaľ nasvedčuje tomu, že aj v Red Bulle si uvedomujú svoju prevahu. Sergio Pérez nechal zmesi C4 a C5 v garáži a jazdil výhradne pretekové simulácie. Tento tím si zrejme uvedomuje svoju silu a kvalifikačné simulácie si nechajú až na záver.

Tretie miesto tak obsadil Felipe Drugovich a „až“ štvrté Sergio Pérez. Na Brazílčana sme boli zvedaví hlavne vzhľadom na proklamovanú formu Aston Martinu. Felipe však bol za volantom nesmierne opatrný, takže si radšej počkajme, čo popoludní predvedie Fernando Alonso.

Technické problémy naďalej prenasledujú McLaren a neplánované červené vlajky spôsobil pre poruchu Valtteri Bottas.

Celá výsledková listina vyzerá nasledovne. Pre úplnosť ešte dodáme, aké pneumatiky mali jednotliví jazdci obuté pri svojich najrýchlejších pokusoch: Leclerc (C4), Russell (C5), Drugovich (C5), Pérez (C3), Albon (C5), Hülkenberg (C3), Piastri (C3), Bottas (C3), de Vries (C3).

Najrýchlejší čas testov patrí Red Bullu

Popoludní sme očakávali vyvrcholenie celých predsezónnych testov a záverečné kvalifikačné simulácie. Zostali sme však sklamaní. Kvalifikačné simulácie sme síce videli, ale nejazdilo viacero jazdcov na rovnakých pneumatikách v rovnakom čase. Nie sme z toho teda vôbec múdri.

Požičiame si však slová Anthonyho Davidsona, ktorý v závere zhruba odhadol rozloženie síl na rošte nasledovne:

  • Red Bull
  • 2. Ferrari (strata tri desatiny)
  • 3. Mercedes (strata šesť desatín na Red Bull)
  • 4. Aston Martin (osem desatín)
  • 5. a 6. veľmi tesné medzi Alpinom a Haasom
  • 7. AlphaTauri
  • 8. McLaren
  • 9. Alfa Romeo
  • 10 Williams

Anthony si to nakoniec trochu rozmyslel, zaradil Alpine osamotene na piate miesto a na šieste umiestnil bok po boku Haas a AlphaTauri.

So svojimi predikciami prišli aj jeho kolegovia David Croft a Ted Kravitz. Ich odhad bol zaujímavý tým, že sa obaja rozhodli zaradiť Mercedes a Aston Martin bok po boku vedľa seba.

Kravitzovo poradie je nakoniec nasledovné:

  • 1. Red Bull
  • 2. Ferrari
  • 3. a 4. Mercedes a Aston Martin
  • 5. Alpine
  • 6. Haas
  • 7. a 8. McLaren a Alfa Romeo
  • 9. AlphaTauri
  • 10. Williams

Našťastie už nebudeme musieť čakať dlho, kým sa dozvieme, ako to je v skutočnosti. Veľká cena Bahrajnu sa totiž uskutoční už budúci víkend.

Čo sa týka popoludňajšieho programu, tak najrýchlejší čas si z neho podľa očakávania odniesol Sergio Pérez. Ako sa ukázalo, zmes C5, hoci najmäkšia, nemusela byť úplne najrýchlejšia kvôli rýchlej degradácii. Možno teda bola najlepšou voľbou C4. V každom prípade, najrýchlejší čas testov patrí podľa očakávania Red Bullu.

Druhé miesto si odnáša Lewis Hamilton, ktorý nakoniec po tuhom boji prekonal Ferrari. Partička z Maranella sa však, podobne ako napríklad Alpine, k záverečným kvalifikačným simuláciám neodhodlala, takže ich najrýchlejšie časy nakoniec prekonal aj tretí Valtteri Bottas. Ten nám pripomenul, že Ferrari v minulosti zvyklo na predsezónnych testoch skúšať výkonnejšie motorové režimy svojich pohonných jednotiek práve v útrobách zákazníckych monopostov. Siedme miesto Kevina Magnussena pred šiestym Júkim Cunodom by tomu tiež mohlo nasvedčovať.

Nedočkali sme sa ani záverečného tlaku Aston Martinu, keď sa v tíme asi uspokojili s tým, čo videli v piatok. Fernando Alonso napokon obsadil deviate miesto, pričom sa mu zrejme ani v sobotu popoludní nevyhli technické problémy a chvíľu si musel postáť v garáži. Nakoniec však skompletizoval 80 kôl, čo je viac ako dobré číslo.

Absolútnou katastrofou však skončil nielen posledný deň, ale celé testy pre McLaren. Opäť to bol rovnaký problém s predným deflektorom alebo, ak chcete, s „blatníkom“. Lando Norris sa zmohol len na 37 kôl, Oscar Piastri dopoludnia na 44. Pre porovnanie, taký Haas stihol dokopy neuveriteľných 172 kôl za jeden deň. McLaren sľubuje, že tento problém bude budúci víkend odstránený, ale to už kolá Norrisovi a Piastrimu nevráti. Najvýstižnejšie situáciu zhodnotil expert Sam Collins slovami: „Snažil som sa odchytiť a prehodiť pár slov s technickým riaditeľom McLarenu Jamesom Keyom, ale nevyzeral, že má náladu hovoriť. Vyzeral byť dosť naštvaný kvôli aktuálnej situácii.“

Popoludňajší program napokon dopadol nasledovne:

Počet kôl odjazdených jednotlivými tímami v posledný deň testov:

  • Haas: 172 kôl,
  • AlphaTauri: 166 kôl,
  • Aston Martin: 157 kôl,
  • Mercedes: 148 kôl,
  • Ferrari: 143 kôl,
  • Williams: 136 kôl,
  • Red Bull: 133 kôl,
  • Alpine: 132 kôl,
  • Alfa Romeo: 131 kôl,
  • McLaren: 81 kôl.

Súvisiace články