logo F1online.sk

Helmut Marko o novom aute: Máme balík, ktorý funguje

Max Verstappen, Red Bull RB19
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2023

Vo štvrtok v Bahrajne sme sa konečne mohli dosýta vynadívať na nový Red Bull RB19, ktorý bol doposiaľ starostlivo ukrývaný. A možno to ani nebolo nutné, keďže na novom aute sme nespozorovali žiadne prevratné zmeny. Aj odborníci konštatujú, že monopost RB19 je len extrémnejšou verziou svojho predchodcu.

Keď Red Bull predstavoval nové auto, oprávnene sme si mohli zahromžiť, že sme vlastne nič nové nevideli. Červení býci ukázali len maketu monopostu s identickým lakovaním ako po minulé roky. Zmenili sa prakticky len logá sponzorov.

Vo štvrtok sme sa však dočkali. Pred objektívy fotoaparátov sa dostal skutočný monopost RB19. Keď pomyslíme na to tajnostkárstvo činovníkov z Milton Keynes, bolo tak trochu prekvapujúce, že ich stroj vyzeral do veľkej miery rovnako ako jeho minuloročný predok.

Veľká zmena v konštrukcii a architektúre nového auta sa nekonala z dvoch dôvodov. Tým najdôležitejším je fakt, že Red Bull mal vlani jednoznačne víťazný monopost. Nesmieme však zabudnúť ani na to, že býci sa musia uskromniť vo veternom tuneli. Pokúsiť sa o zmenu filozofie by bol skok do jamy levovej.

“My máme balík, ktorý funguje,” uviedol Helmut Marko, ktorý zatiaľ v obmedzení testovania nevidí priveľký hendikep. “Keby sme mali problémy, obmedzenia by nás zasiahli oveľa tvrdšie.”

“A pre inžinierov je to dobrý test disciplíny. Aby sme nejaký nápad mohli otestovať vo veternom tuneli, musí byť podložený a dobre odôvodnený,” opisuje športový poradca Red Bullu spôsob, ako sa tím vysporadúva s trestom za prekročenie rozpočtového stropu.

A tak sme si vo štvrtok mohli na monoposte všimnúť niekoľko zmien, ktoré neboli revolučné, ale evolučné. Monopost RB19 pôsobí ako extrémnejšia verzia predchodcu RB18 napríklad vďaka viditeľne agresívnejšiemu podseknutiu bočníc. Otvory v bočniciach aj tento rok vystupujú smerom dopredu.

Komponenty chladenia, riadiace jednotky či rozvody sa však nemohli vypariť. Red Bull zaplatil za agresívnejšie podseknutie bočníc väčším množstvom “tuku” v centrálnej časti okolo pohonnej jednotky.

Twitter/Red Bull Racing

Monopost zostáva verný rovnakej filozofii zavesenia — vpredu s ťažnou a vzadu s tlačnou vzperou — a dramatické novinky sa nečakali ani v prípade predného krídla. Jednotlivé klapky sa v smere spredu dozadu zmenšujú, pričom nos sa spája až s druhou z nich. Za zmienku však stojí rozšírenie špičky nosa, ktorá sa pýši aj vstupným otvorom znižujúcim odpor vzduchu.

Fotografi z konkurenčných tímov sa budú môcť zamerať na Venturiho kanály a podlahu monopostu RB19. Vonkajší kanál bol rozšírený už v priebehu minulej sezóny, no ešte sa svojim “kamarátom” šírkou nedokázal vyrovnať. Dnes je všetko úplne inak.

Okraje podlahy pôsobia veľmi prepracovaným dojmom. V mieste, kde zanikajú predné Venturiho kanály, si môžeme všimnúť výrez a drobné krídlo. Víry, ktoré generuje, pomôžu utesniť okraje podlahy v sekcii pred zadným kolesom. Nezabudnime, že podlaha musí byť podľa tohtoročných pravidiel položená o 15 milimetrov vyššie ako pred rokom, a tak vývoj v tejto oblasti bude ešte dôležitejší.

https://pbs.twimg.com/media/FpoZuc2WIAE9-Vv?format=jpg&name=medium
Twitter/Albert Fabrega

Mimochodom, Red Bull predstavil aj úplne nové šasi, ktoré znižuje hmotnosť auta. Tímy s ňou majú aj naďalej problémy, no červení býci sa nevybrali cestou extrémneho “zoškrabávania” laku ako niektorí súperi. Podarilo sa im dostať na hmotnostný limit 798 kilogramov?

Helmut Marko prikyvuje. “Sme na hmotnostnom limite. Tím podal veľmi dobrý výkon, keď vezmeme do úvahy, ako vysoko nad limitom sme boli vlani.” Po prvých troch hodinách testovania (a s Maxom Verstappenom na čele) ešte spokojný zhodnotil: “Až mi to naháňa husiu kožu, ako skoro sme tento rok mali pripravený monopost a ako hladko všetko prebehlo.”

Súvisiace články