logo F1online.sk

Haug: F1 Mercedesu dáva miliónkrát viac, ako do nej investoval

Mercedes ilustračné
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király25. 8. 2020

Norbert Haug bol dlhé roky šéfom Mercedesu pre motoršport, ale pamätáme si ho ešte z obdobia, keď bol Mercedes hlavne dodávateľom motorov. Spolupracoval s McLarenom a spoločne sa tešili z niekoľkých úspechov, no potom si strieborní založili vlastný továrenský tím. Aj tu bol Haug ešte v hre, avšak už nie dlho.

Mercedes do vlastného pôsobenia za tie roky nalial viac ako miliardu eur, ale na druhej strane mu to prinieslo obrovskú protihodnotu. Šesť rokov po sebe dominoval a výrazne pozdvihol silu svojej značky. Každý si ju spája s rýchlosťou, kvalitou, dokonalosťou či bezchybnosťou a prejavuje sa to na predaji cestných automobilov.

„Minimálne počas troch štvrtín celkového pôsobenia v F1 v päťdesiatych rokoch a potom aj od deväťdesiatych rokov s McLarenom, bojoval Mercedes o čelo a o víťazstvá,“ pripomenul Haug v rozhovore pre SPORT1. „V päťdesiatych rokoch získali strieborné šípy dva tituly, s McLarenom to boli tri jazdecké a jeden konštruktérsky, s Brawnom GP v roku 2009 to bol jazdecký titul Jensona Buttona a konštruktérsky titul.“

„V porovnaní so všetkými ostatnými výrobcami, ktorí boli v F1 aktívni – vrátane Ferrari – je to bilancia na jednotku, ktorá aktuálne trvá už štvrťstoročie. Ale treba povedať, že dominancia strieborných šípov z posledných rokov všetko to predtým ešte totálne zatienila.“

Čomu za to Mercedes vďačí? „Okrem jazdcov a hlavne Lewisa Hamiltona aj totálne istému manažmentu Tota Wolffa, najvyššej kompetentnosti technického tímu a najlepšej tímovej hre všetkých zúčastnených,“ odpovedal Nemec.

„Zapojenie Mercedesu do Formuly 1 bolo od prvého dňa nákladovo extrémne výhodné, pretože sponzorské príjmy a príjmy od majiteľov komerčných práv pokryli dve tretiny celkových nákladov. Nuž a mediálny úspech, ako aj celosvetová pozornosť, ktorú to prilákalo, boli obrovské a nedalo by sa to dosiahnuť žiadnou reklamnou kampaňou sveta.“

„Pripraviť inzeráty a reklamné spoty, v ktorých budete tvrdiť, že niečo je majstrovsky dobré, tak to vie každý, kto je pripravený investovať milióny, prípadne v priebehu rokov aj miliardy. Ale dokázať to na trati a poraziť všetkých vie len ten, kto na to naozaj má. Protihodnota, ktorú značka Mercedes-Benz za toto všetko dostáva, je milionkrát vyššia, ako jej finančné výdavky. Najlepším príkladom tohto všetkého je grandiózny úspech značky Mercedes-AMG, ako aj peniaze, ktoré zarába a pracovné miesta, ktoré vytvára,“ dodal Norbert Haug.