logo F1online.sk

Zákaz špeciálnych režimov nebude taký prísny, píše AMuS

Zadné svetlo Mercedesu – zadné krídlo
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 8. 2020

Zákaz špeciálnych motorových režimov, ktorým sa hovorí aj ako “kvalifikačné” či “párty-režimy”, napokon nebude taký prísny, ako sa spočiatku odhadovalo. Okrem toho, že do platnosti by mal vojsť o týždeň neskôr, než sa pôvodne avizovalo, tímom povolí v istých prípadoch režim pohonnej jednotky meniť.

FIA chce zavedením tohto zákazu skončiť obdobie nedôvery medzi jednotlivými výrobcami motorových jednotiek. Kontrolný orgán Formuly 1 si totižto po minuloročnej kontroverzii okolo obchádzania pravidiel zo strany Scuderie a následnej dohode s talianskym tímom uvedomil, že práve oblasť špeciálnych režimov je najlepšou živnou pôdou na výkonnostné zisky, ktoré nie sú tak celkom v súlade s pravidlami.

V konečnom dôsledku tak môže ísť aj o výsledok dohody medzi Ferrari a FIA, z ktorej sa na svetlo sveta dostali len oficiálne vyjadrenia oboch strán, no nie detaily toho, na čom sa presne dohodli. Zo stanoviska sme sa toho dozvedeli len málo, ale za zmienku stojí konštatovanie, že “FIA a Scuderia Ferrari sa dohodli na niekoľkých záväzkoch v technickej oblasti, ktoré v najbližších ročníkoch napomôžu monitorovaniu všetkých pohonných jednotiek vo Formule 1.”

FIA mohla vďaka spolupráci so Scuderiou lepšie pochopiť, ako sa dajú obchádzať pravidlá pri “párty-režimoch”, a podniknúť kroky k tomu, aby sa regule neobchádzali ani u Mercedesu, Renaultu a Hondy — ak k nejakému obchádzaniu vôbec u týchto výrobcov dochádza.

Technická direktíva však nemôže len tak “spadnúť z neba”. Na zmene v pravidlách by sa museli uzniesť všetky tímy, pokiaľ by nešlo o úpravy týkajúce sa bezpečnosti. Tu sa chce zrejme FIA oprieť o článok 27.1 športových pravidiel, ktorý hovorí, že pilot musí svoje auto riadiť bez vonkajšej pomoci. Oblasť motorových režimov je však taká komplikovaná, že pilot zo svojho kokpitu nemá šancu sa o všetko postarať. To Medzinárodnú automobilovú federáciu vedie k tomu, že motorové režimy zakáže.

Ak by FIA trvala na tom, že pilot si musí všetko manažovať sám, jazdci by si do kokpitu zrejme museli priniesť aj počítače. Pri využívaní agresívnejších režimov sa totižto rýchlejšie opotrebúva pohonná jednotka, čo znamená, že na každej výkonnostnej úrovni môže auto odjazdiť len istý počet kôl. Čím viac kôl odjazdí v “párty-režime”, tým viac kôl bude musieť neskôr absolvovať v šetrnejšom, aby sa pohonné ústrojenstvo príliš nezničilo a zvládlo aj nasledujúce veľké ceny. Samotných režimov je ale niekoľko, a také množstvo údajov si pilot nemôže zapamätať a počas jazdy ich prepočítavať.

Tým, že pilot dostane len jeden motorový režim, odpadne táto záťaž a podarí sa naplniť aj článok 27.1 športových pravidiel. Prečo teda dochádza k odkladu pravidiel, keď sa veci vlastne zjednodušujú?

Podľa nemeckého AMuSu totižto budú v pretekoch a v kvalifikácii aj výnimky. Na ne sa výrobcovia motorov musia pripraviť. Šetrnejšie motorové režimy budú môcť byť využité v nasledujúcich situáciách:

  • V prípravných kolách pred štartom pretekov
  • Počas fázy bezpečnostného vozidla alebo virtuálneho bezpečnostného vozidla
  • V dojazdovom kole po skončení pretekov
  • Pred a po ostrom kvalifikačnom kole
  • V každom ďalšom kole, ktorého čas je aspoň o 20 percent horší ako čas najrýchlejšieho kola v kvalifikácii

Pred každými pretekmi sa môže nastavenie režimov zmeniť. Tieto nastavenia bude mať podľa nemeckého zdroja na starosti výrobca pohonnej jednotky, teda všetky autá s daným agregátom budú jazdiť s rovnakými nastaveniami. Výnimkou bude prvý a druhý agregát, keďže tie už tímy nasadili a každý je v inom životnom cykle. Od tretieho nasadeného motora bude ale výkon nastavený uniformne pre všetkých zákazníkov.

FIA okrem toho povolí použitie “predbiehacieho tlačidla”, ktoré piloti môžu stlačiť, keď budú potrebovať viac výkonu. Toto bude povolené len počas pretekov.

Okrem predbiehacieho režimu budú môcť tímy vo výnimočných prípadoch nasadiť aj jeden špeciálny, no FIA bude musieť byť o takomto kroku okamžite informovaná. Predpokladá sa však, že v takom momente dôjde k vážnemu výpadku výkonu, a návrat do štandardného režimu nebude povolený.