logo F1online.sk

Wolff: Vyriešiť poskakovanie nám nezabránil rozpočtový strop, ale obmedzené testovanie

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 1. 2023

Ako urobiť Formulu 1 zaujímavejšou, vyrovnanejšou a úspornejšou? V posledných rokoch sme sa od bezhlavého utrácania presunuli k omnoho zdravšiemu prístupu, ktorý zamedzil formulovým veľmociam bezhlavo utrácať a využiť svoje bezodné zdroje. Na vlastnej koži to vlani okúsil aj Mercedes.

Poskakovanie pripravilo tímom a ich inžinierom niekoľko krušných chvíľ. Najviac sa potili v Mercedese, kde ich inokedy nesmierne presné počítače a simulácie tentokrát zradili. Aj v roku 2022 sa ukázalo, že nech je technika akokoľvek pokročilá, realitu života nedokáže stopercentne nasimulovať. Bol to práve fenomén v angličtine známy ako „porpoising“, ktorý nachytal inak takmer bezchybné počítače všetkých vo Formule 1.

„Samozrejme, že sme na riešenie mohli uvoľniť viac zdrojov,“ povedal pre Auto Motor und Sport šéf Mercedesu Toto Wolff. „Na konci dňa ste však obmedzení na pár testovacích dní. Virtuálny svet veterného tunela, CFD a simulácií náš problém nevyriešil. Naše dáta to skrátka neukázali.“

„Poskakovanie nie je možné nasimulovať vo veternom tuneli. Toto, samozrejme, pri simuláciách zavádza. Učili sme sa teda v praxi. Každý krok na trati, využívajúc súťažné víkendy ako testy, nás po milimetri približoval k pochopeniu celého auta,“ dodal Wolff.

V tomto prípade teda rozpočtový strop nezohral takú rolu, ale ten zas pôsobí pri vývoji. Niektoré projekty skrátka treba uprednostniť a nie je možné uskutočniť všetky. „Prispôsobovanie sa bolo dlhé a náročné. Naše finančné oddelenie sa rozrástlo zo 16 na 45 zamestnancov,“ prehlásil Wolff.

„Dám vám príklad, ako sa z hliníkovej rúry stane nosič kolies? Nepotrebujeme vedieť len to, koľko bude stáť rúra. Potrebujeme porozumieť celému procesu za tým. Z toho sa dajú vybrať priority – medzi inžiniermi a účtovníkmi. To nám v strednodobom horizonte poskytne výhodu. Každý si tým musí prejsť. Dokonca aj tímy, ktoré sú dnes pod rozpočtovým stropom,“ povedal šéf Mercedesu.

Zároveň to otvorilo cestu niektorým vysokopostaveným zamestnancom hľadať uplatnenie inde, keďže rozpočty už nie sú bezodné. Wolff to však vníma ako súčasť prirodzeného vývoja.

„Myslím si, že určitá miera fluktuácie nie je na škodu. Ak sa ľudia môžu rozvíjať, posunúť na vyššiu pozíciu a zarobiť lepšie peniaze, nemali by sme im v tom brániť. Podľa mňa je to ľudské. Umožňuje to tiež mladej generácii posunúť sa nahor a stať sa ľuďmi s rozhodovacími právomocami. Optimálna je kombinácia mladosti a skúsenosti,“ povedal Wolff.