Môžeme mať až trinásť tímov, pripomenul Sulajem
Môžeme očakávať, že keď sa Formula 1 vráti do tradičného mediálneho kolotoča – pravdepodobne niekedy v čase predstavovačiek nových monopostov – budú Michael Andretti a General Motors ťažiskovou témou. Vo Formule 1 sa nám totiž schyľuje k poriadnej zákopovej vojne.
Na svete Formuly 1 je okrem iného zaujímavé aj to, že je to jeden veľký konflikt záujmov. Všemožné strany rozhodujú o všemožných otázkach a vykonávanie svojich právomocí prispôsobujú vlastným potrebám a nie dobru športu. Platí to o FIA, Liberty Media a všetkých desiatich tímoch.
A príklad úsilia Michaela Andrettiho o vstup do Formuly 1 toho je najlepším príkladom. FIA na jedenástom účastníkovi získa na vstupných a všemožných ďalších poplatkoch, desiatka tímov zas bude tratiť, a to napriek povinnej 20-miliónovej úhrade zo strany nováčika, keďže sa enormné zisky športu budú deliť jedenástimi, nie desiatimi. A presne podľa toho sa nám aj rozložili sily v nastávajúcej bitke, FIA a Andrettiovci na jednej strane, zvyšok sveta na druhej a priamo uprostred fanúšikovia krútiaci nechápajúc hlavami nad otázkou: Prečo nemôžeme mať jedenásty tím? Tých sa však, bohužiaľ, na názor nikto nepýta.
„Udržateľnosť má dve stránky, jednak udržateľnosť životného prostredia a potom udržateľnosť športu. Ak chcete tento šport udržať, musíte ho otvoriť ďalším výrobcom automobilov,“ prehlásil prezident FIA Mohamed bin Sulajem v Saudskej Arábii, kam sa prišiel pozrieť na legendárnu dakarskú rely.
„Môžeme mať až trinásť tímov a keď máme možnosť prilákať do Formuly 1 veľkú spoločnosť ako General Motors – jedného z piatich najväčších výrobcov automobilov na svete – mali by sme to podporovať,“ prehlásil Sulajem. „Našu budúcnosť si predstavujem s automobilkami a takto si predstavujem udržateľnosť.“
„Na druhej strane tu máte tím ako Andretti, pri ktorom je potrebné vykonať proces s náležitou starostlivosťou. Zistiť, či dokážu uspieť, či spĺňajú všetky podmienky a či môžu vstúpiť,“ dodal.
Formula 1 zažíva v Spojených štátoch obrovský boom. V budúcom roku tam budeme mať hneď tri podujatia, po dlhých rokoch aj amerického pretekára, ale jeden z najväčších amerických tímov s podporou obrovskej americkej automobilky zjavne nechceme.
„Musíme sa pozerať do budúcna a automobilky šport skutočne posunú ďalej. Každý jeden partner alebo zainteresovaná strana by mala nového výrobcu vítať, zvlášť keď je z Ameriky, pretože tam máme hneď tri preteky,“ hovorí Sulajem.
„Prijali sme už dobré, ale malé tímy, ako Haas alebo Sauber. Dúfam, že toto sa zmení a budeme môcť privítať aj poriadny veľký tím,“ dodal prezident FIA.
Z jeho vyjadrení by nejeden nadobudol pocit, že General Motors chce do F1 vstúpiť s vlastným motorom, čo nie je pravda. Prostredníctvom automobilky Cadillac chce Andrettiho „len“ sponzorovať.