logo F1online.sk

Reuters: Andretti naďalej čelí silnému odporu, najväčšie tímy General Motors nedôverujú

Po štarte VC Veľkej Británie 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 1. 2023

Vytvorenie jedenásteho miesta na rošte pre americký tím okolo Michaela Andrettiho vyzeralo nádejne len pár hodín. Keď bývalý pretekár so svojím nesmierne úspešným tímom oznámil spojenie síl s General Motors, zdali sa byť najväčšie pochybnosti ohľadne jeho vstupu do športu –dôveryhodnosť, zvýšenie záujmu o F1 a peniaze – definitívne vyriešené. Teraz sa však zdá, akoby s podporou Cadillacu čelil Andretti ešte väčšiemu odporu.

Hneď v deň, keď sa objavili novinky o Andrettim a General Motors, reagovala nesmierne promptne aj Formula 1. Jej tlačové stanovisko sa svojím znením dá vyložiť jednoducho: týmto sa nič nemení a naďalej sme proti vášmu vstupu do F1.

Andretti si však podľa všetkého získal podporu FIA, zrejme tiež splnil všetky podmienky pre svoj vstup a chýba mu „iba“ požehnanie od F1. To však zrejme získa len ťažko. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že kvôli podpore Cadillacu a federácie sa väčšina tímov (hlavne tie najbohatšie) ešte väčšmi stavajú na zadné a snažia sa obrátiť zemeguľu, len aby Andrettimu zabránili vstúpiť s jedenástym tímom.

Tlačová agentúra Reuters, s odvolaním na nemenovaného vysokopostaveného člena jedného z veľkých tímov, informuje, že stále existuje „silná väčšina tímov“, ktoré sú proti rozširovaniu roštu o nového účastníka a s tým spojené rozdelenie koláča na jedenásť a nie desať dielov. Zdá sa teda, že Andretti spojením s Cadillacom nikoho nepresvedčil.

„Rovnaký človek nám tiež naznačil, že General Motors ide skôr o ‚nálepku‘ než plný záväzok budúceho dodávateľa motorov. Poplatok 200 miliónov dolárov ako kompenzácia pre ostatné tímy je pritom za súčasných podmienok príliš nízky,“ píše Reuters a jej reportér Alan Baldwin.

200 miliónov skrátka nestačí. Keď si v poslednej Concordskej dohode desiatka tímov vyrokovala podmienku, že nový účastník musí vyplatiť túto čiastku, ktorá sa následne rozdelí medzi desiatku existujúcich stajní, pôsobila táto povinnosť priam šibenične a nezdalo sa reálne, že k nej niekto pristúpi. Za ten čas sa však finančná situácia vo Formule 1 zmenila natoľko, že 20 miliónov sa každému účastníkovi skrátka máli. Takže napriek tomu, že Andretti splní všetky požadované náležitosti, do Formuly 1 sa nemusí dostať.

Podľa prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema riadiaci orgán skúma záujem a čoskoro sa k tomu vyjadrí aj oficiálne, ale „proces sa riadi striktnými protokolmi a potrvá mesiace, ba čo viac, podľa zasvätených osôb by aj prípadné prijatie znamenalo vytvorenie nového miesta na štartovom rošte najskôr až v roku 2026,“ píše Reuters.

Súvisiace články