Reuters: Andretti naďalej čelí silnému odporu, najväčšie tímy General Motors nedôverujú
![Po štarte VC Veľkej Británie 2022](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2FSI202207030340_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg&w=3840&q=90)
![Matúš Pavlík](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2Fc156fvc8f_matus_pavlik_200.png&w=420&q=75)
Vytvorenie jedenásteho miesta na rošte pre americký tím okolo Michaela Andrettiho vyzeralo nádejne len pár hodín. Keď bývalý pretekár so svojím nesmierne úspešným tímom oznámil spojenie síl s General Motors, zdali sa byť najväčšie pochybnosti ohľadne jeho vstupu do športu –dôveryhodnosť, zvýšenie záujmu o F1 a peniaze – definitívne vyriešené. Teraz sa však zdá, akoby s podporou Cadillacu čelil Andretti ešte väčšiemu odporu.
Hneď v deň, keď sa objavili novinky o Andrettim a General Motors, reagovala nesmierne promptne aj Formula 1. Jej tlačové stanovisko sa svojím znením dá vyložiť jednoducho: týmto sa nič nemení a naďalej sme proti vášmu vstupu do F1.
Andretti si však podľa všetkého získal podporu FIA, zrejme tiež splnil všetky podmienky pre svoj vstup a chýba mu „iba“ požehnanie od F1. To však zrejme získa len ťažko. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že kvôli podpore Cadillacu a federácie sa väčšina tímov (hlavne tie najbohatšie) ešte väčšmi stavajú na zadné a snažia sa obrátiť zemeguľu, len aby Andrettimu zabránili vstúpiť s jedenástym tímom.
Tlačová agentúra Reuters, s odvolaním na nemenovaného vysokopostaveného člena jedného z veľkých tímov, informuje, že stále existuje „silná väčšina tímov“, ktoré sú proti rozširovaniu roštu o nového účastníka a s tým spojené rozdelenie koláča na jedenásť a nie desať dielov. Zdá sa teda, že Andretti spojením s Cadillacom nikoho nepresvedčil.
„Rovnaký človek nám tiež naznačil, že General Motors ide skôr o ‚nálepku‘ než plný záväzok budúceho dodávateľa motorov. Poplatok 200 miliónov dolárov ako kompenzácia pre ostatné tímy je pritom za súčasných podmienok príliš nízky,“ píše Reuters a jej reportér Alan Baldwin.
200 miliónov skrátka nestačí. Keď si v poslednej Concordskej dohode desiatka tímov vyrokovala podmienku, že nový účastník musí vyplatiť túto čiastku, ktorá sa následne rozdelí medzi desiatku existujúcich stajní, pôsobila táto povinnosť priam šibenične a nezdalo sa reálne, že k nej niekto pristúpi. Za ten čas sa však finančná situácia vo Formule 1 zmenila natoľko, že 20 miliónov sa každému účastníkovi skrátka máli. Takže napriek tomu, že Andretti splní všetky požadované náležitosti, do Formuly 1 sa nemusí dostať.
Podľa prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema riadiaci orgán skúma záujem a čoskoro sa k tomu vyjadrí aj oficiálne, ale „proces sa riadi striktnými protokolmi a potrvá mesiace, ba čo viac, podľa zasvätených osôb by aj prípadné prijatie znamenalo vytvorenie nového miesta na štartovom rošte najskôr až v roku 2026,“ píše Reuters.