logo F1online.sk

Schyľuje sa k bitke medzi FIA a F1? Sulajem kritizuje reakcie na záujem Andrettiho

Mohamed bin Sulajem
© Twitter/Ben_Sulayem
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 1. 2023

Je to už takmer rok, čo Michael Andretti oznámil svoj úmysel vstúpiť do Formuly 1. Bolo to vo februári 2022, keď s touto správou vyrukoval jeho otec a majster sveta z roku 1978 Mario Andretti. Za ten rok čelil Michael mnohým príkoriam a desať jeho potenciálnych súperov nebolo (v drvivej väčšine) ani trochu nadšených. Aj keď Michael vytiahol v minulom týždni naozaj ťažký kaliber v podobe spolupráce s General Motors, srdcia odporcov neobmäkčil, na čo pomerne ostro reagoval prezident FIA Mohamed bin Sulajem.

Meno Andretti Autosport je vo svete motoršportu vyhlásené. Jedná sa o slávnu a úspešnú značku, navyše čisto americkú a je to práve americký trh, na ktorom Formula 1 v ostatnom období najviac expandovala.

Andrettimu však vlastné meno nestačilo. Preukázateľne získal podporu dvoch tímov, svojho budúceho dodávateľa pohonných jednotiek Renault a tiež McLarenu, ktorý vedie Andrettiho dobrý priateľ a krajan Zak Brown. Zvyšných osem tímov pri otázkach na vstup jedenásteho tímu odpovedalo buďto vyhýbavo alebo s otvoreným odporom. Ich politika je jasná, Formule 1 sa darí, dostávame viac peňazí než kedykoľvek predtým a nemienime sa deliť.

Ich srdcia neobmäkčili ani uistenia, že Andretti vyplatí 200 miliónov dolárov, k čomu je podľa súčasnej Concordskej dohody ako nový účastník zaviazaný. Jeho kredibilite nesmierne pomohlo aj najnovšie oznámenie, že v úsilí dostať sa do Formuly 1 sa spája s jedným z najväčších výrobcov automobilov na svete General Motors.

Máme tu teda veľké meno Andretti, máme tu veľké mená Cadillac a General Motors a máme rýdzo americký tím. Tak v čom je problém? Nuž, zrejme v tom, že všetky slová o tom, ako nový tímu musí zvýšiť hodnotu Formuly 1, boli len plané reči. Ani spojenie Andrettiho a General Motors (hoci tento koncern nebude vyrábať vlastné motory a mieni novovzniknutú americkú stajňu podporovať „len“ finančne) zjavne nie je pre desiatku tímov dostatočným lákadlom.

„O Formulu 1 je v súčasnosti obrovský záujem a vedú sa početné rozhovory, ktoré nie sú tak verejne známe ako niektoré iné,“ reagovala Formula 1 v oficiálnom stanovisku dosť nenadšene na novinky ohľadne Andrettiho spojenia s Cadillacom.

„Všetci sa chceme uistiť, že šampionát zostane stabilný a dôveryhodný a každá žiadosť nového účastníka bude spolu so všetkými zainteresovanými stranami posudzovaná podľa kritérií stanovených za účelom naplniť tento cieľ.“

„Každá žiadosť každého nového účastníka vyžaduje súhlas ako F1, tak FIA,“ pripomína so zdvihnutým ukazovákom na konci stanoviska Formula 1.

Takto veru nezareagujete, keď do vášho domu príde vítaný hosť. Takto zareagujete, keď sa ho diplomaticky snažíte poslať domov a je evidentné, že Formulu 1 ako takú snaha Andrettiho nijak nedojala. Ba čo viac, pripomína detičky na pieskovisku, ktoré sa nechcú s druhými hrať.

V nedeľu sa prostredníctvom sociálnych sietí rozhodol celkom verejne vyjadriť aj prezident FIA Mohamed bin Sulajem, ktorého stanovisko sa dá interpretovať ako úplne protikladné k tomu zo strany F1. Andretti si zjavne dokázal získať podporu FIA, ale Formula 1 s jeho príchodom, ani po prísľube podpory od General Motors, očividne stále nesúhlasí.

„Niektoré negatívne reakcie na novinky ohľadne Andrettiovcov a Cadillacu sú pre mňa prekvapivé,“ napísal na sociálnych sieťach Mohamed bin Sulajem.

„FIA v posledných rokoch akceptovala záujem o vstup menších, ale zato úspešných organizácií. Mali by sme podporovať perspektívny záujem od globálnych automobiliek ako GM a čistokrvných pretekárov ako Andrettiovci a ďalší.“

„Záujem tímov z rozvíjajúcich sa trhov dodá Formule 1 rozmanitosť a zvýši záujem,“ dodal.

Súvisiace články