logo F1online.sk

Kryty kolies do dažďa by sa mohli objaviť už v druhej polovici roka 2023

Štartový rošt, po štarte VC Japonska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 12. 2022

Boj Formuly 1 s náročnými atmosférickými podmienkami začína. Poučení z Veľkej ceny Belgicka 2021 a Veľkej ceny Japonska 2022 sa kompetentní snažia nájsť spôsob, ktorý aspoň zmierni problémy súčasných monopostov na veľkej vode. Mnohých prekvapil veľmi originálny nápad s vyvinutím odnímateľných krytov kolies, ktoré by sa na monoposty namontovali pred pretekmi alebo počas červených vlajok.

Nápad dostal zelenú na tradičnom stretnutí Komisie F1 minulý mesiac. Tlačové stanovisko po skončení stretnutia upútalo pozornosť najmä vo svojej stati o pláne vyskúšať v mokrých podmienkach kryty kolies.

Vodná triešť je nočnou morou Formuly 1 už desiatky rokov. Urobiť s tým niečo však nie je jednoduché. S pokročilou aerodynamikou sa tento problém len zhoršuje a po zavedení nových technických pravidiel dosiahol vrchol. Také sú skrátka prírodné javy a zákony fyziky, avšak zhoršujúca sa viditeľnosť v mokrých podmienkach má zásadný vplyv na bezpečnosť i šou, čo sú oblasti, na ktorých zlepšení Formula 1 v ostatných rokoch intenzívne pracovala.

Teraz sme sa o tajomnom nápade s krytmi kolies (prvé všeobecné informácie nájdete tu) dozvedeli viac od technického riaditeľa FIA pre monoposty Nikolasa Tombazisa. Objaviť by sa mohli už v druhej polovici roka 2023, avšak rok 2024 sa javí byť realistickejším cieľom.

„Uvažujeme o tom iba ako o niečom, čo sa nasadí len párkrát do roka, možno trikrát alebo tak nejak,“ povedal Tombazis, ktorého cituje Motorsport.com. „Nechceme, aby sa to nasadzovalo zakaždým, keď začne kropiť.“

Podľa jeho slov sú hnacou silou tejto myšlienky udalosti z Veľkej ceny Belgicka 2021, keď sa preteky vlastne ani neuskutočnili. Bolo to len pár kôl za safety carom a platiaci fanúšikovia odchádzali z pretekov nielen premočení, ale ešte aj ochudobnení o šou, za ktorú si zaplatili.

„Spa 2021 zanechalo na tomto športe jazvy, pretože sa jednalo o veľmi nešťastné okolnosti. Bolo by to však ešte desaťkrát horšie, keby sme merali dlhú cestu do Japonska a potom sa museli baliť na návrat späť bez toho, aby sme pretekali. Niečomu takému musíme predísť,“ hovorí Tombazis.

„Sleduje nás veľmi veľa fanúšikov, diváci si platia vstupenky, tímy cestujú po celom svete, no keby sme potom museli povedať, že sa nedá pretekať, tak by to z našej strany nebolo zodpovedné. Myslím si, že vďaka tomuto budeme môcť zabezpečiť zjazdné podmienky,“ dodal Tombazis.

Jeho tím však pri vývoji tohto nápadu čelí určitým problémom. Simulátory síce už bežia na plné obrátky, avšak nie je ľahké vyhodnotiť, do akej miery sa na vodnej triešti podieľa voda vymrštená z pneumatík a do akej sa na tom podieľajú aerodynamické prvky monopostu.

„Vykonali sme veľa simulácií na CFD, pretože sa chceme uistiť, že vplyv týchto krytov na celkovú aerodynamiku bude relatívne malý,“ povedal Tombazis. „Nejaký vplyv tu bude, ale nijak masívny.“

„Snažíme sa tiež simulovať kvapky dažďa a ako vplývajú na vodnú triešť. Čo však predstavuje výzvu pri simulovaní, je určiť relatívny pomer medzi triešťou vychádzajúcou z difúzora a triešťou od pneumatík. Keď nájdeme riešenie, budeme môcť vytvoriť prototypy a začať s ich testovaním na autách s cieľom všetko riadne vyhodnotiť. Očakávam, že by sa to mohlo zlepšiť o 50 percent alebo tak nejak,“ povedal technický riaditeľ FIA.

Súvisiace články