Za úspech sa platí: Red Bull čelí „neuveriteľnému“ šesťmiliónovému vstupnému poplatku
Medzinárodná automobilová federácia by si do svojho loga mohla vložiť aj logo Red Bullu ako svojho titulného sponzora. Čiastka, ktorú tento tím federácii za pár mesiacov vyplatí, má neuveriteľných osem cifier. Po mastnej pokute za prekročenie rozpočtového stropu musí Red Bull zaplatiť aj za svoju dominantnú sezónu 2022 v podobe vstupného poplatku.
Je to už taká každoročná klasika. O čom sa v priebehu zimnej prestávky najviac hovorí? Máme tu predstavenia nových monopostov, nárazové testy a každý rok hovoríme aj o vstupnom poplatku.
Každý tím sa totiž musí pred novou sezónou u FIA oficiálne zaregistrovať. S touto milou povinnosťou je však spojená aj jedna nemilá povinnosť. Každá stajňa totiž k svojej prihláške musí pripojiť aj šek, ktorého výšku určuje jej úspech v predchádzajúcej sezóne. Zjednodušene povedané, čím viac bodov získate, tým viac zaplatíte.
Pripomenul to aj šéf Red Bullu Christian Horner na oficiálnom galavečeri pri príležitosti odovzdávania cien FIA. „Neuvedomil som si, koľko vlastne budeme musieť zaplatiť FIA za tie body. Pred pár dňami som dostal faktúru a bolo to neuveriteľné.“
Každý získaný bod má „cenu“ rovných 7411 dolárov. Za rekordnú sezónu a fantastických 759 bodov tak bude musieť Red Bull zaplatiť nemenej fantastickú sumu vyše 6,2 milióna dolárov. To sa takmer rovná sedemmiliónovej pokute, ktorú Red Bull zaplatí FIA za prekročenie rozpočtového stropu. Výrobca energetických nápojov tak v priebehu pár mesiacov obohatí účet federácie o vyše 13 miliónov dolárov.
V reči Red Bullu to predstavuje niečo málo cez jedenásť miliónov „malých“ plechoviek s týmto energetickým nápojov. Pre porovnanie, spoločnosť ich celosvetovo predá viac ako milión každú hodinu.
Dokopy vyzbiera FIA od tímov na vstupných poplatkoch asi 21,7 milióna dolárov. Platiť nebude len Red Bull. Jednotlivé účty a ich porovnanie s minulou sezónou prinášame v tejto prehľadnej tabuľke. Sumy sú uvedené v amerických dolároch.
Tím | Body v roku 2022 | Poplatok na rok 2023 | Body v roku 2021 | Poplatok v roku 2022 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|---|
Red Bull | 759 | 6,242,636 | 585,5 | 3,952,728 | 2,289,908 |
Ferrari | 554 | 4,038,083 | 323,5 | 2,440,988 | 1,597,095 |
Mercedes | 515 | 3,797,297 | 613,5 | 4,822,916 | -1,025,619 |
Alpine | 173 | 1,685,789 | 155 | 1,471,628 | 214,161 |
McLaren | 159 | 1,599,353 | 275 | 2,164,028 | -564,675 |
Alfa Romeo | 55 | 957,257 | 13 | 652,288 | 304,969 |
Aston Martin | 55 | 957,257 | 77 | 1,021,568 | -64,311 |
Haas | 37 | 846,125 | 0 | 577,278 | 268,847 |
AlphaTauri | 35 | 833,777 | 142 | 1,396,618 | -562,841 |
Williams | 8 | 667,079 | 23 | 709,988 | -42,909 |
Williams | 8 | 667,079 | 23 | 709,988 | -42,909 |