logo F1online.sk

Honda sa vracia? Japonci sa zaregistrovali ako dodávateľ pohonných jednotiek pre rok 2026

Honda, ilustračné
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 12. 2022

Príbeh „rozhodnosti“ jednej automobilky. Vzťah japonskej Hondy a Formuly 1 je tak trochu talianske manželstvo. Teraz to vyzerá, že sa táto značka v roku 2026 vráti do Formuly 1, hoci sa dá povedať, že prakticky ani nikdy neodišla. V roku 2026 však môže byť opäť na rošte ako dodávateľ pohonných jednotiek.

Mercedes, Ferrari, Renault, Audi, Red Bull Powertrains a Honda? Vyzerá to, že v zákulisí sa bude opäť divoko rokovať. Red Bull sa dlhé mesiace dušoval, že od roku 2026 sa stane plnohodnotným továrenským tímom, ale opätovná registrácia Hondy naznačuje, že tieto dve značky môžu opäť spojiť svoje sily.

Japonská automobilka sa po roku 2021 z Formuly 1 stiahla, aby sa vydala na cestu udržateľnosti a elektrifikácie. Po schválení nových technických pravidiel pre pohonné jednotky je však F1 pre automobilky opäť sexy a Japonci strávili prakticky celý rok 2022 lamentovaním. Nechceli pritom prezradiť, či niečo chystajú.

Red Bull mal veľké ambície a ciele. Faktom však je, že v Milton Keynes neboli pripravení na obhospodarovanie pohonných jednotiek od Hondy, čo znamená, že aj motor v útrobách tohtoročného monopostu Maxa Verstappena mal na sebe nálepku „Made in Japan“. Tímu sa podarilo vyjednať s Hondou pokračovanie spolupráce do konca roka 2025, po ktorom mal Red Bull definitívne prejsť na vlastné pohonné jednotky s pomyselnou nálepkou „Made in Milton Keynes“. Dôsledkom predĺženia spolupráce s Hondou do konca roka 2025 bude návrat nálepiek a log japonskej automobilky na lakovanie monopostov Red Bullu.

Bude však Red Bull od roku 2026 úplne samostatným dodávateľom pohonných jednotiek? Na novom motore pre sezóny 2026 a nasl. sa už v Milton Keynes usilovne pracuje, no tím nikdy neskrýval svoju ochotu spojiť sily s niektorou z automobiliek.

Túto ochotu bude možné pretaviť do reality po tom, čo šéf Hondy pre oblasť motoršportu Kódži Watanabe v pondelok potvrdil, že automobilka sa u FIA registrovala ako dodávateľ pohonných jednotiek pre rok 2026, avšak to vraj ešte neznamená, že značku v roku 2026 na rošte aj skutočne uvidíme.

„Ako Honda Racing Corporation sme sa registrovali ako dodávateľ pohonných jednotiek pre rok 2026,“ prehlásil Watanabe. „Pravidlá Formuly 1 po roku 2026 pokračujú smerom k uhlíkovej neutralite. Okrem toho sa presadzuje aj elektrifikácia. Honda Motor Co., Ltd. pritom uhlíkovú neutralitu a elektrifikáciu taktiež presadzuje, takže ciele oboch strán sa zhodujú.“

„Ako pretekárska spoločnosť sme sa zaregistrovali ako dodávateľ pohonných jednotiek s cieľom posunúť výskum v pretekárskej sfére. Treba pritom uviesť, že termín registrácie bol stanovený do 15. novembra. My sme sa registrovali ako dodávateľ s úmyslom pokračovať v našom výskume,“ dodal Watanabe.

Treba však uviesť, že oficiálna registrácia neznamená aj oficiálny záväzný akt. Hondu to nezaväzuje k povinnému nástupu na rošt v sezóne 2026. Bez registrácie by však bola jej cesta do Formuly 1 v tomto termíne zarúbaná.

Súvisiace články