logo F1online.sk

Aston Martin tvrdí, že jeho nový monopost bude vyzerať inak

Sebastian Vettel v boxoch
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala9. 12. 2022

Ambície Lawrencea Strolla a Fernanda Alonsa rozhodne siahajú ďalej než len na siedme miesto konštruktérskeho šampionátu a boje o postup do Q3. Aby sa britskej značke podarilo pretlačiť sa dopredu, monopost vraj opäť výrazne zmení svoju tvár. Tvrdia to inžinieri, ktorí už zbierajú dáta vo veternom tuneli.

Doterajšie výkony Aston Martinu boli veľkým sklamaním. Britský tím v úvode roka jazdil s akýmsi “dočasným” monopostom, ktorý nakoniec nahradil verziou, ktorá sa nápadne podobala na Red Bull. Kým sa však s ňou spoznal, prešli ďalšie týždne a Alpine s McLarenom utiekli ešte ďalej.

Práve tieto dva tímy by mali byť latkou, ktorú v roku 2023 bude treba preskočiť. Aston Martin sa spolieha na niekoľko zmien v tíme. V prvom rade príchod bývalého šéfa aerodynamického oddelenia Red Bullu Dana Fallowsa, ktorý konečne bude môcť ukázať niečo zo svojho umenia; do vývoja monopostu AMR22 totiž nedokázal zasiahnuť naplno. Spolupracovať bude s ďalšou nádejou: Koncom minulého roka sa k tímu pripojil Eric Blandin, ktorý pôsobil ako hlavný inžinier aerodynamiky v Mercedese.

Táto dvojica nemala stopercentnú kontrolu nad tým, ako sa rodil monopost AMR22. A, veru, nenarodil sa pod šťastnou hviezdou. V úvode sezóny sa Aston Martin trápil s poskakovaním. “Nedokázali sme s autom jazdiť v okne, pre ktoré sme ho vyvinuli,” lamentuje operačný riaditeľ tímu Tom McCullough, ktorého slová priniesol AMuS. “Až v Miami sa nám podarilo nájsť slušnú pretekovú rýchlosť.”

To však už boli piate preteky sezóny. Navyše, na ďalšej veľkej cene bola na programe veľká zmena. Aston Martin predstavil B-verziu svojho monopostu, ktorá menej poskakovala, ľahšie sa nastavovala a ponúkla väčší vývojový potenciál.

Tento prechod mal však aj svoje negatíva. “Dva rozdielne prístupy nás stáli týždne, ak nie mesiace práce čisto s novým konceptom,” pokračuje. A tak B-verzia španielskej B-verzie uzrela svetlo sveta až vo Veľkej Británii po tom, čo stajňa nazbierala dáta s “novým autom”.

Keď bola výmena bočníc dokonaná, inžinieri sústredili svoje sily najmä na podlahu a difúzor. “Predstavili sme veľa nových verzií podlahy. Napríklad na Paul Ricard, Silverstone a posledná prišla v Singapure.” Jej vývojová príprava v továrni sa skončila v auguste ešte pred zatvorením továrne. Nasledoval už len projekt 2023.

V tej chvíli sa už noví inžinieri spoznali so starými, takže vývoj budúcoročného auta prebiehal hladšie. “Keď prídu noví ľudia, tak to nikdy nejde hladko, musia sa integrovať. Musia pochopiť, ako pracujeme a prečo robíme veci istým štýlom. My zas musíme akceptovať ich nové prístupy. Chce to čas.” Tento proces sa ešte neskončil. Aston Martin chce mať na jeho konci rovnako veľa zamestnancov ako top stajne.

Všetci inžinieri sa však spoločne niečo naučili. Zmeny vo filozofiách monopostu nepriniesli len benefity, ale boli sprevádzané zvýšením odporu auta. “Vedeli sme, čo sa deje. Odpor auta je slabinou, na ktorej musíme popracovať na rok 2023. Naše auto nebolo efektívne.” Aston Martin bol na rovinkách zraniteľný a musel prijímať kompromisy, čo ho stálo rýchlosť v zákrutách. “Už tých kompromisov nebolo toľko, ako na začiatku, ale stále priveľa.”

Najlepšie výkony predvádzal vtedy, keď nebolo treba prijímať kompromisy a jazdilo sa s maximom prítlaku. Napríklad v Spa, kde sa bolo treba rozhodnúť medzi krídlami na veľký prítlak, a krídlami šitými na maximálku, Aston Martin do veľkej miery trpel.

“Stále máme deficit v mnohých oblastiach, no po stránke aerodynamiky a mechaniky auta v zákulisí prebieha intenzívny vývoj,” prezrádza McCullough, podľa ktorého nový monopost bude vyzerať inak ako jeho predchodca. Vraj sa bude líšiť už na prvý pohľad, nuž sa nechajme prekvapiť.

Inžinieri dokonca prezradili, v čom by mohol byť najväčší rozdiel, keď poznamenali, že celú sezónu jazdili prakticky s rovnakým nosom a predným krídlom. Keby tímy nemuseli dodržať rozpočtový strop, určite by sme sa tu dočkali noviniek. Azda k tomu dôjde počas zimy.

Formula 1 však nie je len o aerodynamike či pohonnej jednotke. Ako sme si už zvykli, kľúčová býva práca s pneumatikami. Aston Martin bol ku gumám talianskeho dodávateľa príliš jemný, čo mu komplikovalo kvalifikácie. V pretekoch síce získaval priečky k dobru, ale to na niektorých okruhoch nebolo možné. Navyše v strede poľa za inými monopostmi strácal cenný čas.

Ako nájsť ten správny balans? “To je otázka, ktorú si kladieme veľmi často a trávime veľa času hľadaním odpovede na ňu.” Azda by mohol pomôcť Fernando Alonso a jeho skúsenosti z Alpinu.

Súvisiace články