logo F1online.sk

Skopírovať bočnice súperov neprichádzalo do úvahy, vysvetľuje Mercedes

George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala9. 12. 2022

Aj keď pravidlá pre rok 2022 boli spísané dosť prísne a inžinierom neponúkali veľa priestoru na kreativitu, v oblasti bočníc sme mohli pozorovať rozdielne riešenia. A hoci sa javilo, že tie najlepšie odhalili Red Bull a Ferrari, Mercedes vraj nikdy neuvažoval nad tým, že svojich konkurentov okopíruje. Vysvetľuje to túžbou vyhrávať, nie naháňať súperov v druhom slede.

Mercedes ohúril celú formulovú obec, keď na predsezónnych testoch predstavil úzky monopost takmer bez bočníc. Toto riešenie sprvoti lahodilo oku, no to začalo roniť slzy okamžite, keď sa pozrelo na výsledky stajne z Brackley.

Inžinieri strieborných šípov sa však nenechali rozhodiť a naďalej boli presvedčení, že problém monopostu W13 nie je v rozložení bočníc. Aj preto odmietli míňať energiu a financie na zmenu ich konceptu.

Podľa šéfa traťových inžinierov Mercedesu Andrewa Shovlina bočnice nie sú rozdielovým prvkom. “Z aerodynamického pohľadu sa väčšina úsilia inžinierov sústreďuje na veci, ktoré nevidíte, na veci pod podlahou. Tam prebieha gro práce.”

“Koncept bočníc bol niečo, pre čo sme sa museli rozhodnúť na celý rok. Keby sme sa koncentrovali na to, že chceme nájsť rýchlu záplatu, mohli sme to skopírovať a zisťovali by sme, ako by sa to ujalo,” pokračoval britský inžinier.

Čo je však dôležitejšie, cestou kopírovania Mercedes nikdy nenaplní svoje ambície. “Naším cieľom je pokúsiť sa pochopiť to, naučiť sa to a nájsť si vlastnú cestu, pretože kopírovaním riešení konkurencie nebudete vyhrávať preteky a šampionáty. Všetky naše autá mali isté priekopnícke prvky, boli v nich zakomponované šikovné nápady. Usilovali sme sa o to, aby sme boli technologickými lídrami a budeme v tom pokračovať.”

Mercedes má ešte stále možnosť ubrať sa napríklad cestou Red Bullu, ktorý sa pýšil veľmi dobrou maximálkou na rovinkách. Viackrát mu práve rýchlosť na rovinkách pomohla poraziť konkurenciu, zatiaľ čo Mercedes mal vážne problémy niekoho predbehnúť. Ukázalo sa totiž, že monopost s úzkymi bočnicami má aj veľmi veľký aerodynamický odpor.

Shovlin avizuje, že na technickom oddelení si z rýchlosti na rovinkách nerobia takú ťažkú hlavu a pred sezónou 2023 to nebude ich hlavnou prioritou. “Vyzerá to tak, že keď máme rovnakú úroveň prítlaku, tak ich auto má menší odpor. V úvodnej fáze roka sme však museli jazdiť s veľkým množstvom prítlaku, čo nám z tohto pohľadu rozhodne nepomohlo.”

“Pozrime sa však na Brazíliu, kde sme nemali najrýchlejšie auto, ale dokázali sme ich predbehnúť a získali double. Takže našou hlavnou prioritou nie je rýchlosť na rovinkách, veď na rovinkách je najrýchlejší Williams. No to nevypovedá o vašej výkonnosti,” zdôraznil zástupca strieborných šípov. “Samozrejme, ak máte veľmi podobnú výkonnosť, tak je to pekná výhoda. Chceli by sme to napraviť, ale hlavnou prioritou zostane celkový výkon auta.”

Na celkový výkon Mercedesu bude mať obrovský vplyv poskakovanie. V úvode sezóny trápilo celý tím, no postupom času sa ho podarilo minimalizovať. V závere ročníka sa o ňom hovorilo už len sporadicky.

V nasledujúcej sezóne nás navyše čaká zmena pravidiel, ktorá by mala byť vodou na mlyn Mercedesu. Minimálna výška okrajov podlahy sa má zvýšiť o 15 milimetrov, navyše nás čakajú sprísnenia testov flexibility. Čím vyššie bude podlaha nad zemou, tým menej prítlaku budú generovať Venturiho tunely, no o to miernejšie bude poskakovanie.

“Čím viac zaťažíte podlahu, tým viac naštartujete tieto problémy,” hovorí Shovlin. “My sme spravili veľký pokrok v jazde na rovinke. V Imole, Džidde, Bahrajne či na ďalších pretekoch z úvodu roka auto vo vysokej rýchlosti veľmi skákalo. Podarilo sa nám to dostať pod kontrolu.”

“Stále však máme problémy, keď sa auto v rýchlej zákrute nakloní a podlaha sa dotkne zeme. To môže spôsobiť istú nestabilitu, no zmeny v pravidlách na ďalší rok nám s tým pomôžu, hoci celkom ten problém neodstránia. Tímy budú mať o čosi ľahšiu úlohu. Dúfame, že naša práca z úvodu sezóny, keď sme sa učili a snažili sa to pochopiť, nám pomôže pri vývoji a ponúkne nám dobrý základ na nasledujúci rok,” doplnil.

Súvisiace články