Zmazať kolo za spôsobenie červenej či žltej vlajky? Brown a Wolff sú za
Po oživení témy týkajúcej sa nehody Sergia Péreza v kvalifikácii v Monaku sme sa dočkali opätovnej debaty o tom, čo robiť s pilotmi, ktorí v kvalifikácii červenou či žltou vlajkou zmaria pokusy svojich konkurentov. Šéfovia dvoch tímov volajú po zmene pravidiel.
V Monaku sme to videli v posledných dvoch sezónach – v roku 2021 to pri bazéne v závere Q3 roztrieskal držiteľ pole position Charles Leclerc, tento rok to pred tunelom Sergio Pérez oprel o múr. Férovo treba pripomenúť, že Leclerc potom pre poškodenie monopostu z nehody ani neodštartoval do pretekov.
Nedávno v Brazílii zase v Q3 vyvolal červené vlajky George Russell, keď sa dostal mimo trate, a pri návrate zostal v únikovej zóne. Kvôli tejto pauze a zhoršujúcim sa podmienkam sa už nikto nedokázal zlepšiť. Russell vtedy zostal tretí a Kevin Magnussen získal slávnu pole position pre Haas.
V závere sezóny túto tému otvoril Carlos Sainz, ktorý naznačil, že piloti by radi videli tresty pre tých, ktorí takto predčasne zmaria pokusy svojich konkurentov.
Na Sainza nadviazal jeho bývalý šéf Zak Brown, ktorý sa prikláňa k názoru španielskeho pretekára. „Myslím si, že Carlos narážal na červené či žlté vlajky, ktoré v podstate zabránia ďalším jazdcom dokončiť ich kolo. Aj v iných formách motoršportu to trestajú. Napríklad v takom prípade prídete o svoje najrýchlejšie kolo, takže by to jazdca penalizovalo bez ohľadu na to, či to bolo úmyselné alebo neúmyselné. A to preto, lebo ste ostatným zničili ich pokusy,“ povedal Zak Brown.
Podľa šéfa McLarenu by práve toto bolo najjednoduchšie riešenie. „Je to jednoduché riešenie, ktoré viete hneď implementovať. Ak stratíte svoje kolo, možno budete musieť vyjsť von znovu, alebo už na to možno ani nebudete mať šancu. Alebo možno budú piloti donútení využiť ďalšiu sadu pneumatík. Toto je podľa mňa najjednoduchší spôsob ako to vyriešiť,“ pokračoval Brown.
S jeho slovami sa stotožňuje Toto Wolff z Mercedesu. „Súhlasím so Zakom, je to dobrý nápad. Ak sa nemýlim, niečo podobné existuje vo Formule E, že vaše najrýchlejšie kolo zmažú. Je to niečo, čo môžeme implementovať aj my,“ pokračoval Toto Wolff.
V praxi by to teda znamenalo, že vo vyššie spomenutých prípadoch by boli najrýchlejšie časy Leclerca, Péreza či Russella škrtnuté. Na druhej strane je otázkou, či by nám to v záveroch kvalifikácií práve neubralo na atraktivite. Piloti na najvyšších priečkach by už možno nešli tak na hranu, vedomí si, že by v prípade chyby a žltých či červených vlajok prišli o svoje predošlé kolo, a z druhého miesta na štarte by bolo povedzme desiate.
A práve záver Q3, kde idú všetci na úplnú hranu, patrí medzi najvzrušujúcejšie časti víkendu. Pravda, ak nie je pokazený červenými vlajkami… A tu aspoň sami vidíte, že táto minca má naozaj dve strany.
Niečo podobné naznačuje aj Mike Krack z Aston Martinu. „Nemám na to čierno-biely pohľad. Mali by sme sa na to pozerať prípad od prípadu. Pozrime sa na takéto situácie z posledných desiatich rokov. Bolo by jednoduché povedať, že poďme to teda takto robiť, no nebude to ľahké rozhodnutie,“ vyhlásil Mike Krack.