Nikto nechce byť šéfom Ferrari. Dieru možno zapláta „bývalý zamestnanec Mercedesu“ | Magazín F1 - F1online.sk

Nikto nechce byť šéfom Ferrari. Dieru možno zapláta „bývalý zamestnanec Mercedesu“

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli F1 Press Area

Sezóna nám síce už skončila, ale núdzou na zaujímavé informácie rozhodne netrpíme. Týždeň po posledných pretekoch sezóny sa nám v Maranelle roztočil poriadny kolotoč. Podľa posledných a tých najhodnovernejších informácií sa zdá, že Mattia Binotto podáva demisiu, ktorú John Elkann a Benedetto Vigna príjmu. Švajčiarskeho rodáka má na stoličke šéfa nahradiť Frédéric Vasseur, avšak zdroje naznačujú, že francúzsky manažér je skôr „núdzovým riešením“.

Toľko informácií, až sa vám z toho zatočí hlava. Z dnešného pohľadu sa zdá byť už len otázkou hodín, pokým Mattia Binotto definitívne odíde a do jeho kancelárie od 1. januára nastúpi Frédéric Vasseur.

V posledných dňoch boli vzťahy Binotta s nadriadenými Johnom Elkannom a Benedettom Vignom prepierané do detailov a informácie renomovaných žurnalistov Dietera Renckena a Giuliana Duchessu sa zhodujú v tom, že Mattia si sám želá svoj odchod, keďže už necíti podporu svojich šéfov, ktorí mu svoju nevôľu dali v ostatných mesiacoch jasne najavo. Ich vzťahy sme však rozobrali v dvoch samostatných článkoch, ktoré nájdete tutu.

Tu sa budeme venovať budúcnosti a opäť sa odvoláme na talianske zdroje, konkrétne žurnalistov Alessandra Arcariho a spomínaného Giuliana Duchessu z portálu Formu1a.uno.

„Vasseur je skôr vynútenou než želanou voľbou,“ napísal Arcari na sociálnych sieťach. „Je tu tiež ďalšie meno, ktoré by mohlo nastúpiť na miesto technického riaditeľa. Vo Ferrari si uvedomili, že hrať to na jedného muža nie je udržateľná stratégia a pokúšajú sa priviesť meno veľkého formátu späť do Maranella.“

„Nezdá sa to však ako ľahká úloha. Dôvodom nie je plat, ale skôr výkonné právomoci, ktoré by bola takáto osobnosť ochotná prijať a podpísať viacročný kontrakt. Je to náročná úloha, ale zdá sa, že nejaký manévrovací priestor existuje. Aby sme sa vyhli nedorozumeniam, nehovoríme tu o Rossovi Brawnovi. Jedná sa o inžiniera, ktorý pôsobil aj v Mercedese,“ dodal Arcari.

Tento popis perfektne sedí na jedného bývalého vysokého zamestnanca Ferrari i Mercedesu, ktorý však už ani v jednom z týchto tímov nepôsobí. Je ním, samozrejme, Aldo Costa. Tento 61-ročný rodák z Parmy je v súčasnosti technickým riaditeľom Dallary a vo Formule 1 nepôsobí od roku 2018, keď odstúpil z pozície šéfdizajnéra Mercedesu. Obrovské úspechy však zožal aj vo Ferrari, kde bol nástupcom legendárneho Roryho Byrna. Maranello opustil v roku 2011 a zakrátko sa vydal práve do Mercedesu.

Iste do úvahy prichádzajú aj mená ako Andy Cowell, Bob Bell, Mark Ellis a v Mercedese na popredných pozíciách stále pracujú aj dvaja vynikajúci talianski inžinieri Emiliano Giangiulio a Giacomo Tortora, ale žiadne z týchto mien zrejme neprichádza do úvahy.

Okrem toho, Giuliano Duchessa vo svojom článku pre portál Formu1a.uno síce do istej miery potvrdzuje slová Arcariho o príchode Vasseura, ale zároveň pochybuje, že Elkann bude vo svojej snahe získať záhadného bývalého muža Mercedesu úspešný. Arcari pritom hovorí o pozícii technického riaditeľa, kým Duchessa o poste šéfa tímu.

Zhodli sa však v tom, že Vasseur nie je „tým prvým“. Elkann sa vraj pokúšal osloviť a presvedčiť kadekoho, vraj to skúšal „hrozbami aj peniazmi“, ale neuspel. Duchessa i Dieter Rencken sa zhodujú v tom, že Ferrari si počas počiatočných rokovaní mnohokrát vypočulo: „Nie, ďakujem.“

Niektoré zdroje hovorili o tom, že Elkann to skúšal na šéfa McLarenu Andreasa Seidla a Christianovi Hornerovi vraj mal ponúknuť tučný balík peňazí, ale aj ten odmietol. Vasseur tak nakoniec príde hlavne preto, že je túto prácu vôbec ochotný prijať, ale tiež vraj vystúpil proaktívne a sám sa na túto pozíciu ponúkol. Jeho dni v Sauberi totiž majú byť beztak pred príchodom Audi spočítané.

„V posledných mesiacoch zaznelo veľa mien, bolo to množstvo veľkých a dôležitých mien, ale všetky odpovedali: ‚Nie, ďakujem‘. Elkann práve robí posledné pokusy v snahe osloviť prominentné mená, vrátane bývalého zamestnanca Mercedesu. Nakoniec sa však bude musieť uspokojiť s plánom B, a teda s Vasseurom, ktorý nebude musieť stráviť nejaký čas vo výpovednej lehote,“ píše Formu1a.uno.

„Tlak stúpa a rozhodnutie treba urobiť radšej skôr než neskôr. Binotto za sebou nenechal veľký manévrovací priestor, takže hrozí opakovanie situácie spred niekoľkých rokov, keď z funkcie odstúpil Stefano Domenicali a Luca di Montezemolo obsadil do funkcie šéfa Marca Mattiacciho, keďže nemal v rukách žiadnu lepšiu alternatívu,“ dodáva Formu1a.uno.

Kým Elkann je pod tlakom, taký Mattia Binotto sa môže uvoľniť a relaxovať. Rovnaký zdroj totiž už teraz informuje o tom, že ponuky sa len hrnú. „Na dvere taliansko-švajčiarskeho inžiniera už klopú štyri tímy, vrátane Alpinu, Aston Martinu a jedného top tímu (to znamená buďto Mercedes alebo Red Bull, pozn. red.). Zatiaľ nie je isté, či ho bude nasledovať aj niektorý zo súčasných top inžinierov, ale história sa môže opäť zopakovať,“ dodáva Duchessa.

Tú históriu si veru môžeme zopakovať a vrátime sa do roku 2018, keď mali v Maranelle prebiehať mocenské boje medzi Mauriziom Arrivabenem a Mattiom Binottom. Vtedajšiemu technickému riaditeľovi sa nepozdávala politika jeho nadriadeného, keď z Maranella a technického oddelenia postupne za pomerne nevyjasnených okolností odišli také mená ako James Allison, Dirk de Beer a na hrane to mal mať aj sám Binotto, ktorý proti svojmu šéfovi vraj vystúpil.

Podľa medializovaných informácií vtedy Elkann nemal na výber, vyhodil Arrivabeneho, čím v podstate zachránil technické oddelenie Ferrari, keďže Binotto by z tímu ku konkurencii neodišiel sám (to sa však môže stať teraz) a technicky neznalý Arrivabene by ho musel vybudovať odznova.

To teraz zrejme bude mať za úlohu nový šéf, no Duchessa na rozdiel od Arcariho pochybuje, že Elkann onoho „bývalého zamestnanca Mercedesu“ získa. Vasseur sa tak bude musieť ako prvé vysporiadať s hrozbou, že Binotto k sebe ku konkurencii stiahne dôležité persóny svojho technického oddelenia, kde je stále veľmi obľúbený a požíva obrovský rešpekt, a to ako u motorárov, tak aerodynamikov.